Urban parks as creative centers: promoting art and imagination

Innovation, Art and Technology: New Frontiers in Urban Spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5719

Keywords:

Urban parks, Creative centers, Art workshops, Community engagement, Youth development, Imagination, Cultural revitalizacion

Abstract

The proposal "Urban Parks as Creative Centers: Fostering Art and Imagination" aims to transform Bucaramanga's parks into creative learning spaces through the "Creative Train" program. This project offers free workshops for children, covering art, recycled crafts, music, theater, creative science, and technology such as 3D printing and simulators with augmented reality, encouraging their creativity. The workshops will take place in themed train carriages, providing an educational and fun environment. All workshops will be free to ensure inclusivity for all families. Additionally, partnerships with local educators, artists, and professionals will be established to enrich the activities. This project aims to revitalize the parks as cultural meeting spaces, improving the quality of life for children and strengthening Bucaramanga's social fabric, turning the parks into vibrant, lively places.

References

García, M., & Vivas, A. (2022). Espacios públicos y creatividad: Transformación social a través del arte. Ediciones Universitarias.

Pérez, L., & González, R. (2021). La importancia del arte en el desarrollo cognitivo de los niños. Revista de Psicología Infantil, 18(2), 45-60.

Sánchez, E. (2020). Urbanismo y revitalización de espacios públicos en América Latina. Fondo Editorial de Ciencias Sociales.

Torres, J. (2022). Creatividad y aprendizaje: Nuevas formas de enseñanza en contextos comunitarios. Editorial de la Innovación Educativa.

Gómez, P. & Lara, M. (2020). Desarrollo integral y creatividad en espacios urbanos. Ediciones del Desarrollo Social.

Rojas, E. (2019). Parques como centros de aprendizaje: Transformación cultural y social. Diario de la Cultura y el Urbanismo, 12(3),45-50.

Smith, A. (2021). Cultura y educación en parques públicos. Editorial Cultura Urbana.

Martínez, S., & Álvarez, R. (2018). Impacto de actividades intergeneracionales en la cohesión familiar. Revista de Psicología Social.

Instituto de Innovación Social. (2020). Impacto social de actividades culturales en comunidades urbanas. Instituto de Innovación Social.

Fernández, L., & Torres, M. (2022). Espacios creativos y cohesión social: Un análisis de caso. Revista de Innovación Social, 14(1), 22-35

Instituto de Investigación de Espacios Públicos. (2022). Cultura y creatividad en parques urbanos: Un estudio de caso. Revista de Espacios Públicos, 30(2), 45-60.

Pérez, L., & García, M. (2021). El papel de la creatividad en la revitalización de espacios públicos. Revista de Urbanismo y cultura, 10(1), 5-18

Smith, J. (2020). Urbanismo cultural: Revitalización de espacios públicos mediante el arte y la cultura.

López, P. (2019). Movilidad creativa: La innovación de talleres itinerantes. Cultura y Ciudadanía, 14(1), 78.

Martínez, A., & Torres, R. (2018). El impacto de la participación de artistas locales en proyectos comunitarios. Revista de Proyectos Comunitarios, 9(2), 56-72.

Ramírez, S. (2020). Colaboración y co-creación en proyectos culturales comunitarios. Revista de Gestión Cultural, 21(3), 45-58

Díaz, E. (2017). La co-creación en la planificación urbana: Implicaciones para el desarrollo de comunidades sostenibles. Planeamiento Urbano Contemporáneo, 5(1), 123-136.

Published

2025-02-27

How to Cite

Hernández Joya, L. P., Tavera Castillo, N., & Martínez Cerveleon, A. (2025). Urban parks as creative centers: promoting art and imagination: Innovation, Art and Technology: New Frontiers in Urban Spaces. Street Art & Urban Creativity, 11(2), 99–108. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5719

Issue

Section

Research articles