Queering the Urban Space
The Adventures of Inspector Yoda the Wrinkled in Belgrade, Serbia
DOI:
https://doi.org/10.25765/sauc.v10i1.920Palabras clave:
queer street art, Serbia, LGBTQ , artivism, stencilsResumen
Inspector Yoda the Wrinkled (Inspektor Yoda Zgužvani) is an artivist project by Nikola Herman (alias Nikša), who also involved his pug Yoda in creating a street art alter ego to bring critical commentary and humor to the streets of Belgrade, Serbia, between 2014 and 2018. Inspector’s work is closely intertwined with the LGBTQ+ history and street art interventions in Belgrade over the past two decades. It provides an example of a locally contextualized and critical appropriation of the concept and term queer (in Serbian, kvar, which literally translates to “malfunction”). In nearly 200 graffiti and visual messages, Inspector Yoda the Wrinkled playfully appropriated vernacular language, often subverting their meaning, and offering an important gender and social critique in the nationalistic and sometimes violent public space of Belgrade in the mid-2010s. It is paramount to look at these interventions in a contextualized and embodied manner: as situational artworks which serve as tools of queer place-making. The stenciled little pug with speech balloons that Nikša used to tag the city may be seen as a sign of resistance and hope within an environment prone to desensitization to violence and general apathy.
Descargas
Estadísticas globales ℹ️
44
Visualizaciones
|
21
Descargas
|
65
Total
|
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor.
- Los autores/as ceden a la revista el derecho de la primera publicación. La revista también posee los derechos de edición.
- Todos los contenidos publicados se regulan mediante una Licencia Atribución/Reconocimiento-SinDerivados 4.0 Internacional. Acceda a la versión informativa y texto legal de la licencia. En virtud de ello, se permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista. Si transforma el material, no podrá distribuir el trabajo modificado.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales), una vez publicado en la revista y citando a la misma ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).