Visualizing the City while Walking

Health, Landscape, and Enjoyment: Urban Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.6049

Keywords:

City, Walk, Urban health, Landscape, Education, Visibility, Public space, Walkability

Abstract

This article reflects on urban walking as a healthy, educational, and aesthetic practice, highlighting the role of the landscape in the bodily and emotional experience. Based on a documentary and comparative review, which includes theoretical references and experiences in cities like Cienfuegos and Guayaquil, it identifies spaces, policies, and initiatives that promote walkability. The case of Guayaquil is presented as an inspiring example due to its iconic landscapes and its educational and urban strategies. The findings allow for the integration of dispersed information and provide useful tools to encourage healthy urban habits from design, public management, and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
38
Views
17
Downloads
55
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 4 PDF 13

References

Aguilar Alonso, L., Deltoro Soto, J., Blasco-Sánchez, C., & Martínez Pérez, F. J. (2018). La regeneración urbana de Brandon Estate: modernidad y tradición en Londres. En J. Monclús & C. Díez Medina (Eds.) Ciudad y formas urbanas: perspectivas transversales: libro de resúmenes (Vol. 1, pp. 39-50). Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Archilla Pérez, D. (2008). Metodología del disfrute: Cinco habilidades a desarrollar en el proceso. [Tesis de doctorado]. Universidad Politécnica de Madrid. https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.1154

Bestard González, M. & López García, J. E. (2018). De la ciudad de Cienfuegos, su caribeño Malecón: espacio de disfrute y salud. Études Caribéennes, 39–40. https://doi.org/10.4000/etudescaribeennes.11413

Briceño-Ávila, M. (2018). Paisaje urbano y espacio público como expresión de la vida cotidiana. Revista de Arquitectura (Bogotá), 20(2), 10-19. https://doi.org/10.14718/RevArq.2018.20.2.1562

Capel, H. (2002). Jardines y parques en la ciudad. Ciencia y estética. Ciencias, (068). https://revistas.unam.mx/index.php/cns/article/view/11868

Campos Estrada, D., & Pozo, S. (2025, 15 de abril). Privatización del espacio público fragmenta a Guayaquil. Primicias Ecuador. https://www.primicias.ec/guayaquil/privatizacion-espacio-publico-inseguridad-areas-verdes-iniciativa-urbanismo-barrios-ciudadelas-89756/

Dirección de la Mujer, Municipio de Guayaquil. (2022). Programa Educando en el Camino: Segunda fase. Zafrero Noticias. https://zafrero.com/programa-educando-en-el-camino-culmina-su-segunda-fase-beneficiando-a-7800-ninas-y-ninos-de-guayaquil-e-isla-puna/

Fernández Lombao, T. (2018). Indicadores para la comunicación de la RSC de las radiotelevisiones públicas europeas. Revista Prisma Social, (22), 159–183. https://revistaprismasocial.es/article/view/2563

Fundación Pro-Bosque. (2021). Plan maestro Bosque Protector Cerro Blanco. Revista ARQ (108), 90-99.https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-69962021000200090

Fundación Malecón 2000. (s/f). Disfruta tu mejor experiencia en Malecón 2000. https://malecon2000.com/index.php/Web/turismo

Guevara Vallejo, L. A. (2015). Estudio de origen y destino de movilidad en el sector Urdesa perteneciente a la parroquia Tarqui [Tesis de pregrado] Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/4395/1/T-UCSG-PRE-ING-IC-122.pdf

Herrmann-Lunecke, M.G, Mora, R. & Véjares, P. (2020). Identificación de elementos del paisaje urbano que fomentan la caminata en Santiago. Revista de Urbanismo, 43, 4-25. https://doi.org/10.5354/0717-5051.2020.55975

Isunza, G. (2017). La movilidad urbana: dimensiones y desafíos. Ciudad de México: Colofón.

Lapeña Gallego, G. (2014). El caminar por la ciudad como práctica artística: desplazamiento físico y rememoración. Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, 6(1), 21-34. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ANRE.2014.v6.n1.45321

Le Breton, D. (2011) Elogio del caminar. Ediciones Siruela, Madrid.

Ministerio de Salud Pública del Ecuador. (2022). Manual de Atención Integral en Salud en Contextos Educativos (MAIS-CE). https://www.salud.gob.ec

Ministerio del Ambiente, Agua y Transición Ecológica. (s/f). Durán disfruta de Isla Santay, un espacio verde para su distracción. https://www.ambiente.gob.ec/duran-disfruta-de-isla-santay-un-espacio-verde-para-su-distraccion-2/

Municipio de Guayaquil. (2020). Máster Plan General: Visión estratégica de ciudad al 2050. Dirección de Planificación Urbana. https://www.guayaquil.gob.ec/master-plan-general/

Municipio de Guayaquil. (2025a, 1 de abril). Ruta Centro: iniciativa de peatonalización y revitalización urbana. https://guayaquil.gob.ec/personas-participaron-primera-edicion-ruta-centro/

Municipio de Guayaquil. (2025b, 20 de diciembre). Más de 40 mil personas vivieron la «Ruta Mágica», un desfile lleno de color. https://guayaquil.gob.ec/personas-vivieron-ruta-magica-desfile-lleno-color/

Murgia, V., & Gesualdi, A. R. (2004). Formas de Mirar. Ediciones FADU.

Murphy, M. W. (2023) 5 maneras en que caminar puede mejorar la salud cerebral. https://www.aarp.org/espanol/salud/salud-cerebral/info-2023/beneficios-caminar-para-el-cerebro.html

OMS (2002). Calidad de vida y salud urbana. Informe técnico. https://iris.who.int/handle/10665/67455

Páramo, P., Burbano, A., Aguilar, M., García-Anco, E., Pari-Portillo, E., Jiménez-Domínguez, B., López-Aguilar, R., Moyano-Díaz, E., Viera, E., Elgier, A. & Rosas, G. (2021). La experiencia del caminar en ciudades Latinoamericanas. Revista de Arquitectura (Bogotá), 23(1), 20-33. https://doi.org/10.14718/RevArq.2021.2830

Programa Educando en el camino. (2023). Programa educando en el camino culmina su segunda fase beneficiando a 7800 niñas y niños de Guayaquil e Isla Puná. https://zafrero.com/programa-educando-en-el-camino-culmina-su-segunda-fase-beneficiando-a-7800-ninas-y-ninos-de-guayaquil-e-isla-puna/

Retamal Ferrada, L., Martínez Vallvey, F., & Urchaga Litago, J. D. (2017). Calidad periodística y crisis socioambientales. El caso de Agrosuper en Freirina (Chile). Revista Prisma Social, (18), 483–514. https://revistaprismasocial.es/article/view/1464

Ríos Llamas, C. & Hernández-Vázquez, S. (2022). Caminar, pedalear, conducir: Determinantes urbanos de la movilidad activa. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 11(22), 211-233.

Saiz-Calleja, J. L. L. (2016). Caminos del arte. Una aproximación a la influencia de la literatura en el arte caminante. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 6(1), 143-153. https://urbs.xoc.uam.mx/index.php/urbs/article/view/208

Samudio Córdoba, A. A. (2021). GUÍA DE CONECTIVIDAD, ACCESIBILIDAD Y MOVILIDAD PEATONAL URBANA [Tesis de doctorado]. Universidad de Panamá. https://uprid.up.ac.pa/5247/1/amarylis_samudio.pdf

Sánchez, M., Suco, C., Campoverde, L., & Valencia, R., (2023). Movilidad peatonal y capacidad de acogida del espacio público en el contexto comercial y de servicios, Alborada Guayaquil. Revista Novasinergia, 6(2). 62-76. https://doi.org/10.37135/ns.01.12.04

Sánchez, M., Robalino, P., & León, C. (2023). Movilidad peatonal y capacidad de acogida del espacio público en La Alborada–Guayaquil. Revista Novasinergia, 6(2), 35–50. https://doi.org/10.37135/ns.01.12.04

Soriano, J. B., & Lumbreras, S. (2023). La salud y sus conceptos en el siglo XXI. Razón y fe, 287(1461), 9-22. https://doi.org/10.14422/ryf.vol287.i1461.y2023.001

Torres Peña, A. V. (2019). El caminar como experiencia de aprendizaje en la ciudad. [Tesis de Maestría] Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/11428

Transformación educativa en el Ecuador. (2023). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/07/transformacion_educativa.pdf

Vera, P. (2015). Ciudad saludable, ciudad turística: espacialización de imaginarios y prácticas urbanas (Rosario, Argentina). ROTUR, Revista de Ocio y Turismo, 10, 43-58 https://doi.org/10.17979/rotur.2015.10.1.1454

Vergara, A. (2004). Cerro Santa Ana: Entre el río y las estrellas. M.I. Municipalidad de Guayaquil. https://isbn.cloud/9789978923610/cerro-santa-ana-entre-el-rio-y-las-estrellas/

Vallejo Robalino, D., Ríos Rivera, I., & González Plaza, G. (2024). Cartografías sociales en contextos de violencia(s): (des)dibujar fronteras y límites en los barrios populares de Guayaquil, Ecuador”. Revista de Estudios Sociales 88, 39-57. https://doi.org/10.7440/res88.2024.03

Villalpando Flores, A. E. (2021). Naturaleza urbana próxima y sostenibilidad psicológica: implicaciones del diseño urbano-paisajístico de espacios públicos verdes en la restauración ambiental y conductas pro ecológicas. [Tesis de doctorado] Facultad de Arquitectura, UNAM. https://repositorio.unam.mx/contenidos/3550910

Zambrano Moreira, M., Caguana Baquerrizo, J., & Chan Paredes, T. (2019). La isla Santay, como atracción turística en la ciudad de Guayaquil, Ecuador. Universidad y Sociedad, 11(1), 231–237. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000100303

Published

2025-09-30

How to Cite

González-Rivera, P., Méndez-Reyes, J., & Suárez-Carlín, A. (2025). Visualizing the City while Walking: Health, Landscape, and Enjoyment: Urban Education. Street Art & Urban Creativity, 11(6), 99–113. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.6049

Issue

Section

Research articles