Visualizing the City while Walking
Health, Landscape, and Enjoyment: Urban Education
DOI:
https://doi.org/10.62161/sauc.v11.6049Keywords:
City, Walk, Urban health, Landscape, Education, Visibility, Public space, WalkabilityAbstract
This article reflects on urban walking as a healthy, educational, and aesthetic practice, highlighting the role of the landscape in the bodily and emotional experience. Based on a documentary and comparative review, which includes theoretical references and experiences in cities like Cienfuegos and Guayaquil, it identifies spaces, policies, and initiatives that promote walkability. The case of Guayaquil is presented as an inspiring example due to its iconic landscapes and its educational and urban strategies. The findings allow for the integration of dispersed information and provide useful tools to encourage healthy urban habits from design, public management, and education.
Downloads
Global Statistics ℹ️
38
Views
|
17
Downloads
|
55
Total
|
References
Aguilar Alonso, L., Deltoro Soto, J., Blasco-Sánchez, C., & Martínez Pérez, F. J. (2018). La regeneración urbana de Brandon Estate: modernidad y tradición en Londres. En J. Monclús & C. Díez Medina (Eds.) Ciudad y formas urbanas: perspectivas transversales: libro de resúmenes (Vol. 1, pp. 39-50). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Archilla Pérez, D. (2008). Metodología del disfrute: Cinco habilidades a desarrollar en el proceso. [Tesis de doctorado]. Universidad Politécnica de Madrid. https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.1154
Bestard González, M. & López García, J. E. (2018). De la ciudad de Cienfuegos, su caribeño Malecón: espacio de disfrute y salud. Études Caribéennes, 39–40. https://doi.org/10.4000/etudescaribeennes.11413
Briceño-Ávila, M. (2018). Paisaje urbano y espacio público como expresión de la vida cotidiana. Revista de Arquitectura (Bogotá), 20(2), 10-19. https://doi.org/10.14718/RevArq.2018.20.2.1562
Capel, H. (2002). Jardines y parques en la ciudad. Ciencia y estética. Ciencias, (068). https://revistas.unam.mx/index.php/cns/article/view/11868
Campos Estrada, D., & Pozo, S. (2025, 15 de abril). Privatización del espacio público fragmenta a Guayaquil. Primicias Ecuador. https://www.primicias.ec/guayaquil/privatizacion-espacio-publico-inseguridad-areas-verdes-iniciativa-urbanismo-barrios-ciudadelas-89756/
Dirección de la Mujer, Municipio de Guayaquil. (2022). Programa Educando en el Camino: Segunda fase. Zafrero Noticias. https://zafrero.com/programa-educando-en-el-camino-culmina-su-segunda-fase-beneficiando-a-7800-ninas-y-ninos-de-guayaquil-e-isla-puna/
Fernández Lombao, T. (2018). Indicadores para la comunicación de la RSC de las radiotelevisiones públicas europeas. Revista Prisma Social, (22), 159–183. https://revistaprismasocial.es/article/view/2563
Fundación Pro-Bosque. (2021). Plan maestro Bosque Protector Cerro Blanco. Revista ARQ (108), 90-99.https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-69962021000200090
Fundación Malecón 2000. (s/f). Disfruta tu mejor experiencia en Malecón 2000. https://malecon2000.com/index.php/Web/turismo
Guevara Vallejo, L. A. (2015). Estudio de origen y destino de movilidad en el sector Urdesa perteneciente a la parroquia Tarqui [Tesis de pregrado] Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/4395/1/T-UCSG-PRE-ING-IC-122.pdf
Herrmann-Lunecke, M.G, Mora, R. & Véjares, P. (2020). Identificación de elementos del paisaje urbano que fomentan la caminata en Santiago. Revista de Urbanismo, 43, 4-25. https://doi.org/10.5354/0717-5051.2020.55975
Isunza, G. (2017). La movilidad urbana: dimensiones y desafíos. Ciudad de México: Colofón.
Lapeña Gallego, G. (2014). El caminar por la ciudad como práctica artística: desplazamiento físico y rememoración. Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, 6(1), 21-34. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ANRE.2014.v6.n1.45321
Le Breton, D. (2011) Elogio del caminar. Ediciones Siruela, Madrid.
Ministerio de Salud Pública del Ecuador. (2022). Manual de Atención Integral en Salud en Contextos Educativos (MAIS-CE). https://www.salud.gob.ec
Ministerio del Ambiente, Agua y Transición Ecológica. (s/f). Durán disfruta de Isla Santay, un espacio verde para su distracción. https://www.ambiente.gob.ec/duran-disfruta-de-isla-santay-un-espacio-verde-para-su-distraccion-2/
Municipio de Guayaquil. (2020). Máster Plan General: Visión estratégica de ciudad al 2050. Dirección de Planificación Urbana. https://www.guayaquil.gob.ec/master-plan-general/
Municipio de Guayaquil. (2025a, 1 de abril). Ruta Centro: iniciativa de peatonalización y revitalización urbana. https://guayaquil.gob.ec/personas-participaron-primera-edicion-ruta-centro/
Municipio de Guayaquil. (2025b, 20 de diciembre). Más de 40 mil personas vivieron la «Ruta Mágica», un desfile lleno de color. https://guayaquil.gob.ec/personas-vivieron-ruta-magica-desfile-lleno-color/
Murgia, V., & Gesualdi, A. R. (2004). Formas de Mirar. Ediciones FADU.
Murphy, M. W. (2023) 5 maneras en que caminar puede mejorar la salud cerebral. https://www.aarp.org/espanol/salud/salud-cerebral/info-2023/beneficios-caminar-para-el-cerebro.html
OMS (2002). Calidad de vida y salud urbana. Informe técnico. https://iris.who.int/handle/10665/67455
Páramo, P., Burbano, A., Aguilar, M., García-Anco, E., Pari-Portillo, E., Jiménez-Domínguez, B., López-Aguilar, R., Moyano-Díaz, E., Viera, E., Elgier, A. & Rosas, G. (2021). La experiencia del caminar en ciudades Latinoamericanas. Revista de Arquitectura (Bogotá), 23(1), 20-33. https://doi.org/10.14718/RevArq.2021.2830
Programa Educando en el camino. (2023). Programa educando en el camino culmina su segunda fase beneficiando a 7800 niñas y niños de Guayaquil e Isla Puná. https://zafrero.com/programa-educando-en-el-camino-culmina-su-segunda-fase-beneficiando-a-7800-ninas-y-ninos-de-guayaquil-e-isla-puna/
Retamal Ferrada, L., Martínez Vallvey, F., & Urchaga Litago, J. D. (2017). Calidad periodística y crisis socioambientales. El caso de Agrosuper en Freirina (Chile). Revista Prisma Social, (18), 483–514. https://revistaprismasocial.es/article/view/1464
Ríos Llamas, C. & Hernández-Vázquez, S. (2022). Caminar, pedalear, conducir: Determinantes urbanos de la movilidad activa. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 11(22), 211-233.
Saiz-Calleja, J. L. L. (2016). Caminos del arte. Una aproximación a la influencia de la literatura en el arte caminante. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 6(1), 143-153. https://urbs.xoc.uam.mx/index.php/urbs/article/view/208
Samudio Córdoba, A. A. (2021). GUÍA DE CONECTIVIDAD, ACCESIBILIDAD Y MOVILIDAD PEATONAL URBANA [Tesis de doctorado]. Universidad de Panamá. https://uprid.up.ac.pa/5247/1/amarylis_samudio.pdf
Sánchez, M., Suco, C., Campoverde, L., & Valencia, R., (2023). Movilidad peatonal y capacidad de acogida del espacio público en el contexto comercial y de servicios, Alborada Guayaquil. Revista Novasinergia, 6(2). 62-76. https://doi.org/10.37135/ns.01.12.04
Sánchez, M., Robalino, P., & León, C. (2023). Movilidad peatonal y capacidad de acogida del espacio público en La Alborada–Guayaquil. Revista Novasinergia, 6(2), 35–50. https://doi.org/10.37135/ns.01.12.04
Soriano, J. B., & Lumbreras, S. (2023). La salud y sus conceptos en el siglo XXI. Razón y fe, 287(1461), 9-22. https://doi.org/10.14422/ryf.vol287.i1461.y2023.001
Torres Peña, A. V. (2019). El caminar como experiencia de aprendizaje en la ciudad. [Tesis de Maestría] Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/11428
Transformación educativa en el Ecuador. (2023). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/07/transformacion_educativa.pdf
Vera, P. (2015). Ciudad saludable, ciudad turística: espacialización de imaginarios y prácticas urbanas (Rosario, Argentina). ROTUR, Revista de Ocio y Turismo, 10, 43-58 https://doi.org/10.17979/rotur.2015.10.1.1454
Vergara, A. (2004). Cerro Santa Ana: Entre el río y las estrellas. M.I. Municipalidad de Guayaquil. https://isbn.cloud/9789978923610/cerro-santa-ana-entre-el-rio-y-las-estrellas/
Vallejo Robalino, D., Ríos Rivera, I., & González Plaza, G. (2024). Cartografías sociales en contextos de violencia(s): (des)dibujar fronteras y límites en los barrios populares de Guayaquil, Ecuador”. Revista de Estudios Sociales 88, 39-57. https://doi.org/10.7440/res88.2024.03
Villalpando Flores, A. E. (2021). Naturaleza urbana próxima y sostenibilidad psicológica: implicaciones del diseño urbano-paisajístico de espacios públicos verdes en la restauración ambiental y conductas pro ecológicas. [Tesis de doctorado] Facultad de Arquitectura, UNAM. https://repositorio.unam.mx/contenidos/3550910
Zambrano Moreira, M., Caguana Baquerrizo, J., & Chan Paredes, T. (2019). La isla Santay, como atracción turística en la ciudad de Guayaquil, Ecuador. Universidad y Sociedad, 11(1), 231–237. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000100303
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).