Alma Abierta Choreographic Creation

Inclusion of Women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5845

Keywords:

Women, inclusion, Poem, Flamenco, Plurality

Abstract

A choreographic creation that symbolises the reflection of many women in situations of social exclusion or discrimination, based on class or normative archetypes, where access to education represents a significant disadvantage or obstacle, questioning women even in their human condition. This article will provide details about the choreographic creation Alma Abierta, a piece rooted in the language of Spanish Dance and Flamenco with a clear purpose: to give visibility to women with different ideas, women who do not conform to the systematic stereotypes of the heteropatriarchy, and women who lack access to education due to economic, social, or geographical reasons. It is a solo performed by a dancer who embodies the word through dance, delivering an action filled with profound drama and emotion, characterised by corporal expression and the sensitivity emanating from the poem Romance de la Niña Mala by Raúl Ferrer Pérez, denouncing historical discrimination.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
41
Views
9
Downloads
50
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 7 PDF 2

References

Adlbi Sibai, S. (2012). Colonialidad, feminismo e islam. Viento Sur, 122, 57-67

Águila Ayala, A. D. (2001). La obra educativa del maestro Raúl Ferrer Pérez y su trascendencia como educador social [Tesis en opción al Grado Científico de Doctora en Ciencias Pedagógicas]. Universidad de Sancti Spíritus «José Martí Pérez».

Amorós Puente, C. (2000a). Feminismo y filosofía. Editorial síntesis.

Amorós Puente, C. (2000b). Tiempos de feminismos. Sobre feminismo, proyecto ilustrado y postmodernidad. Cátedra.

Aristóteles, (1998). La Política. Alianza

Aristóteles, (2007) Política. Espasa.

Balbona,G. (2007). Las «13 Rosas» de Arrieritos, Premio Max, abren la XVIII Muestra de Teatro. Diario Montañés. https://www.eldiariomontanes.es/20071014/cultura/escena/rosas-arrieritos-premio-abren-20071014.html#:~:text=Premio%20Max%20de%20las%20Artes,es%20aniquilado%20sin%20justificaci%C3%B3n%20alguna

Bardem Muñoz, J. A., y Sánchez Trigueros, A. (1999). De Las diversas formas de morir. La casa de Bernarda Alba: de Margarita Xirgu a Calixto Bieito (Crónica incompleta de un itinerario escénico). Universidad de Málaga y Universidad de Cantabria: Aula de teatro-Cuadernos de estudios teatrales.

Berbel Sánchez, S. (2004). Sin cadenas. Nuevas formas de libertad en el siglo XXI. Narcea.

Chateau, J. (1956). Los grandes pedagogos. México: Fondo de Cultura Económica.

De Miguel Álvarez, A. (2009). El legado de Simone de Beauvoir en la genealogía feminista: la fuerza de los proyectos frente a «La fuerza de las cosas». Investigaciones feministas, 0, 121-136. https://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/INFE0909110121A

Echevarría, P. (2013). La danza de Gades y las coreografías de Rafael Aguilar se funden en «Rango». Noticias de Navarra. https://www.noticiasdenavarra.com/cultura/2013/04/13/danza-gades-coreografias-rafael-aguilar-3123269.html

Fernández, T., y Tamaro, E. (2004). Biografía de José Martí. Biografías y Vidas. https://www.biografiasyvidas.com/biografia/m/marti.htm

Frazier, B. (1973). La mujer en el teatro de Federico García Lorca. Playor

Fundación Rodolfo Benito Samaniego (s.f.). La Fundación. https://www.fundacionrbs.org/la-fundacion/nosotros

García-Puente Rodríguez, L. (1988). «La educación en Cuba»: estudio comparativo sobre el estado de la educación en Cuba durante el período del presidente Batista y el período revolucionario de Fidel Castro. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 2, 171-184.

Hart Dávalos, A. (1961). Sobre el Año de la Educación. En A. Hart Dávalos (Ed.) Educación y Revolución. (p. 12). Universidad Popular.

Hernández Holgado, F. (2011). La prisión militante: las cárceles franquistas de mujeres de Barcelona y Madrid (1939-1945). [Tesis doctoral Madrid: Universidad Complutense de Madrid].

Hernández Padrón, M. E., Fleites Suárez, L. y Delgado Rodríguez, M. (2020). La orientación profesional pedagógica a través de la personalidad de Raúl Ferrer desde un enfoque CTS. Revista Observatorio de las Ciencias Sociales en Iberoamérica, 1(5).

Jeske C, J. (1995). La biblia popular. Génesis. Editorial Northwestern.

Liddington, J. (1989). El camino hacia Greenham Common: feminismo y antimilitarismo en Gran Bretaña desde 1820. Prensa de la Universidad de Syracuse.

Locke, (1693) J. Pensamientos sobre la educación. Akal.

Martí Pérez, J. J. (2010). La cadena de Hierro. Drama de Agustín Cuenca. En Obras Completas (Tomo III). Crítica.

Martínez Sierra, G. (15 de febrero de 1915). Los Clubs de Mujeres, dentro de la sección «La Mujer Moderna», Blanco y Negro.

Matilla Quiza, M.J. (2002). María Lejárraga y el asociacionismo femenino: 1900-1936. En J. Aguilero Sastre (Coord.) María Martínez Sierra y la República. Ilusión y compromiso: II Jornadas sobre María Lejárraga (pp. 83-101).

Miyares Fernández, A. (1999). 1848: El manifiesto de Seneca Falls. Revista Leviatán, 75, pp. 135-158

Naciones Unidas (1996). Informe de la Cuarta Conferencia Mundial sobre la Mujer. Nueva York.

Navarro García, J.L. (2010). Historia del Baile Flamenco, Volumen III. Signatura.

Ojito Linares, E. S. (2015). Raúl Ferrer: Un sinsonte con espuelas. Escambray. http://www.escambray.cu/2015/raul-ferrer-un-sinsonte-con-espuelas/

Pereira Castellón, A. F. (2021). Por una educación rural inclusiva: apreciaciones de Ramiro Guerra Sánchez. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(37), 161-183. https://doi.org/10.19053/01227238.12341

Pérez Garzón, J.S. (2011), Historia del feminismo. Catarata.

Pichardo Viñals, H. (1978). Un grupo de cubanos de representación social y económica señalan las vergonzosas características de la vida pública cubana. Manifiesto a los cubanos por la «Junta Cubana de Renovación Nacional». En L. M. Traviesas (Ed.) Documentos para la Historia de Cuba Vol. III. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Picón, J.L. (2016). Ortiz Nuevo indaga en la biografía de La Cuenca, una pionera del flamenco. El Mundo.https://www.elmundo.es/andalucia/malaga/2016/04/10/570a9e37e2704e36448b462e.html

Platón. (2002). Las Leyes. Alianza.

Plutarco. (1995). Obras Morales y de Costumbres: Moralia. Gredos.

Poulain De La Barre, F. (1673). La igualdad de los sexos. Discurso físico y moral.

RAE (s.f.). Logos. https://dle.rae.es/logos

Ranke-Heinemann, U. (2005). La mujer según Tomás de Aquino. En U. Ranke-Heinemann (Ed.) Eunucos por el reino de los cielos: Iglesia católica y sexualidad (pp. 169-182). Trotta. http://www.vallenajerilla.com/berceo/utaranke/mujer.htm

Rodrigo García, A. (1994). María Lejárraga: una mujer en la sombra. Ediciones Vosa.

Rodríguez Ben, J. A. (2020). La enseñanza oficial de la Historia de Cuba durante la conformación y el desarrollo de la República neocolonial (1899-1958). En J. A. Rodríguez Ben (Ed.) Historia y educación: escritos (Tomo I, p. 36).

Rosental Moisevich, M. y Iudin Fedorovich, P. (1946). Montevideo: Diccionario filosófico marxista. Ediciones pueblos unidos.

Rosental, M., e Iudin, P. (1968). Diccionario Filosófico. Ediciones Universo

Rousseau, J. J. (1955) Discurso sobre el origen y los fundamentos de la desigualdad entre los hombres. En M. Fernández Alonso de Armiño (Trad.) Del Contrato Social. Discursos (p. 181). Alianza.

RTVE. (2023). Por qué fusilaron a las «Trece Rosas». http://www.rtve.es/las-claves/quienes-fueron-las-13-rosas-y-por-qu-las-fusilaron-2019-10-04/#:~:text=El%205%20de%20agosto%20de,con%20las%20Juventudes%20Socialistas%20Unificadas

Ruiz De La Cruz, J. A. (1999). Ballet Nacional de España. Madrid: Extracto del programa de mano. Teatro de la Zarzuela

Sepúlveda Hales, B. y Pinto Troncoso, F. (2021). La constitución feminista. LOM CEdiciones

Tapias, I. (2021). «Carmen», una mujer en busca de su libertad que el flamenco de Gades ensalza. Cope. https://www.cope.es/actualidad/cultura/noticias/carmen-una-mujer-busca-libertad-que-flamenco-gades-ensalza-20210318_1196072.html

Unesco (2023). Cuba celebra el Día Internacional de la Alfabetización. https://www.unesco.org/es/articles/cuba-celebra-el-dia-internacional-de-la-alfabetizacion

Unesco (2023). https://www.unesco.org/es/education/literacy

Valcárcel Bernaldo De Quirós, A. (1997). La política de las mujeres. Madrid: Cátedra

Valcárcel Bernaldo De Quirós, A. (2019). Ahora feminismo. Cuestiones candentes y frentes abiertos. Cátedra.

Vergillos Gómez, J. (2021). Nueva Historia del Flamenco. Editorial Almuzara

Waters, M.A. (1977). Marxismo y feminismo. Fontamara.

Published

2025-09-30

How to Cite

Buzón Ruiz, J. M. (2025). Alma Abierta Choreographic Creation: Inclusion of Women. Street Art & Urban Creativity, 11(6), 15–31. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5845

Issue

Section

Research articles