Urban Aesthetics of Madrid as a Film Scenario of the Quinqui Cinema
DOI:
https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5728Keywords:
Quinqui cinema, City, Setting, City and cinema, Narrative, AestheticsAbstract
This research analyzes cine quinqui and its representation of the city through an interrelational narrative approach. The study develops the characteristics that articulate an urban mode of representation associated with cine quinqui. A sample of cine quinqui films is selected to examine the construction of the city, highlighting the typological and topological differences of their settings in the films Deprisa, deprisa, Navajeros, Chocolate, and Maravillas. These films reflect a Madrid undergoing architectural and real estate expansion, where vacant lots appear as a constant element. The creation of the quinqui character is intrinsic to the city they inhabit, but paradoxically, they have no place within it. This thesis will feed much of the dystopian aesthetic of cine quinqui during the Transition period by depicting a city that harbors a youth disconnected from the preceding generation.
Downloads
Global Statistics ℹ️
6
Views
|
3
Downloads
|
9
Total
|
References
Adam, F. (2016). La ciudad imaginada, el cinema locativo. En F. García García, M. L. García Guardia y E. Taborda-Hernández IV Congreso Internacional Ciudades Creativas (pp. 25-35). Madrid, España. https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/30010/1/305990626-Actas-IV-Congreso-Internacional-Ciudades-Creativas-Tomo-I.pdf
Aertsen, V. (2023). Espacio fílmico, denuncia social y memoria urbana: imágenes de Vallecas en el cine quinqui madrileño (1977-1981). L'Atalante: revista de estudios cinematográficos, 36, 107-123. https://doi.org/10.63700/1070
Alvarado, C. F., y Escobar, W. (2019). Metafora y metonimia: Estrategias retoricas de organizacion narrativa. Analisis de caso en el cine clasico y posmoderno. Signa: Revista de la Asociación, 28, 373-399. Española de Semiótica. https://doi.org/10.5944/signa.vol28.2019.25058
Antoniazzi, S. (2019). La ciudad filmada: cine, espacio e historia urbana. Biblio3W Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 24, 1-29. https://doi.org/10.1344/b3w.0.2019.27278
Castelló, J. (2018). Cine quinqui. La pobreza como espectáculo de masas. Filmhistoria, (28), 113-128. https://revistes.ub.edu/index.php/filmhistoria/article/view/28319
Carretero, G. (1980). Chocolate [Film]. Bermúdez de Castro P.C.
Chatman, Seymour. (1990). Historia y discurso. Paidós.
CClift, B. C. (2020). The Uses of Running: Urban Homelessness, Creative Initiatives, and «Recovery» in the Neoliberal City. Sociology of Sport Journal, 37(2), 96-107. https://doi.org/10.1123/ssj.2019-0059
Codesido-Linares, V., García, F. G., & Guardia, M. L. G. (2022). Representación de Madrid y Barcelona en los discursos fílmicos de la Transición española. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 9(1), 123-135. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3192
De la Iglesia, E. (1980). Navajeros [Film]. Figaró Films.
De la Loma, J. A. (1977). Perros callejeros [Film]. Profilmes.
Dickens, C. (2013). Oliver Twist. Cucaña.
Doğu, T., & Sönmez, S. (2017). Curating urban memories in connecting communities. SAUC - Street Art and Urban Creativity (repository), 3(1), 73 - 84. https://doi.org/10.25765/sauc.v3i1.66
FIC-MATUR. (2022). La ficción audiovisual en la Comunidad de Madrid: lugares de rodaje y desarrollo del turismo cinematográfico (H2019/HUM-5788). https://ficmatur.uc3m.es/mapa_ficmatur.html
FlixOlé (s.f.). Las 10 películas ‘quinquis’ que no te puedes perder. https://flixole.com/especial-cine-quinqui/las-10-peliculas-del-cine-quinqui-que-no-te-puedes-perder/
Florido-Berrocal, J. Martín-Cabrera, L. Matos-Martin, E. y Robles-Valencia, R. (2015). Fuera de la ley. Asedios al cine quinqui. Constelaciones.
García Lorca, A. M. (1989). El parque urbano como espacio multifuncional: origen, evolución y principales funciones. Paralelo 37.
González Moratiel, S. 2018. La ciudad y la estética: siete maneras de pensar la belleza. Cuadernos de investigación urbanística, 121, 1-67. https://doi.org/10.20868/ciur.2018.121.3828
Gutiérrez Aragón, M. (1982). Maravillas [Film]. Arándano S. A.
Hopper, D. (1969). Easy Rider [Film]. Columbia Pictures.
Ibáñez Serrador, N. (1976). ¿Quién puede matar a un niño? [Film]. Penta Films.
Imbert, G. (2015). Cine quinqui e imaginarios sociales. cuerpo e identidades de género/quinqui cinema and social imaginaries. body and gender identities. Área abierta, 15(3), 57-67. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n3.48937
Kubrick, S. (1971). La naranja mecánica (A Clockwork Orange) [Film]. Warner Bros.
Larosa, R. (2011). Los cementerios-parque, ¿espacios de sociabilidad transitoria? [Conferencia] IV Jornadas de Humanidades. Historia del Arte. «Imaginando el espacio: Problemas, prácticas y representaciones», Bahía Blanca, Argentina. https://repositoriodigital.uns.edu.ar/handle/123456789/3669
Leal, J. (2018). Música y cine Quinqui. Contextualización y análisis de la banda sonora de las películas de Eloy de la Iglesia: «Navajeros» (1980) y «Colegas» (1982). Cuadernos de Etnomusicología, 11. https://www.sibetrans.com/etno/public/docs/8-julia-leal.pdf
Llorca, J. (2019). El cine como documento de investigación y evidencia de la modernidad urbana. Estado de la cuestión y una propuesta. Dearq, 1(24), 182-190. https://doi.org/10.18389/dearq24.2019.10
López, M. (2020). Aproximaciones teóricas a la relación cine-ciudad: profundizando en la imagen cinematográfica de la ciudad. Revista mexicana de comunicación, 146-147. http://mexicanadecomunicacion.com.mx/wp-content/uploads/2021/08/no146-147_ensayo_l%C3%B3pez_aproximaciones_te%C3%B3ricas_cine_ciudad.pdf
López Sangüesa, J. L. (2017). Política y cine policíaco de la Transición española. Tripodos, 41, 87-100. https://tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/436
Madrid Film Office. (s.f.). Maravillas. https://madridfilmoffice.com/produccion/maravillas/
Mazzariello, G. (2020). A The aesthetic observation - perceptions in the contemporary city. CAP - Public Art Journal, 1(1), 35-37. https://doi.org/10.48619/cap.v1i1.96
Mendo, G. (20 de noviembre de 2017). Los 5 mejores bares de Madrid que sobrevivieron a La Movida. OKDiario.es. https://okdiario.com/viajes/5-bares-madrid-movida-51225
Merlinsky, G., & Serafini, P. (Eds.). (2020). Arte y ecología política. Universidad de Buenos Aires.
Muttaqin, M. Z. (2023). Street Art and the Struggle for Public Space. SAUC - Street Art and Urban Creativity, 9(1), 8 - 11. https://doi.org/10.25765/sauc.v9i1.567
Olaiz, Á. E. (2016). «Cine Quinqui», injusticia y ciudad. SEMIOSFERA, Convergencias y Divergencias Culturales, Segunda Época, 120-134. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/SEM/article/view/3190
Olea, P. (1976). La Corea. José Frade.
Pérez, A. (8 de septiembre de 2021). Las míticas noches de la Malasaña de los 80 y los 90 en el Café Manuela: tertulias, música, poesía, porros y alcohol. OK Diario.es https://www.eldiario.es/madrid/somos/malasana/noticias/miticas-noches-malasana-80-90-cafe-manuela-tertulias-musica-poesia-porros-alcohol_1_8280222.html
Purić, B. (2017). «Kubrick’s Neobaroque Spectacle: An Aesthetic Analysis of Artificiality and Violence in “A Clockwork Orange”». Etnoantropološki Problemi Issues in Ethnology and Anthropology 12 (2):489–503. https://doi.org/10.21301/eap.v12i2.7.
Redondo, F. (2023). «Deprisa, deprisa»: indiferencia y ausencia de futuro entre la Transición y el desencanto. Volvoreta: revista de literatura, xornalismo e historia do cinema, 7, 95-101.
Robles, R. (2016). El quinqui exploitation como fenómeno cinematográfico en España entre 1978-1985. Aspectos formales, temáticos y técnicos. [Tesis Doctoral] Universidad de Málaga, Málaga. http://hdl.handle.net/10630/13330
Ronconi, M. (2020). Representation and Reconstruction of Memories and Visual Subculture. SAUC - Street Art and Urban Creativity, 6(1), 16 - 33. https://doi.org/10.25765/sauc.v6i1.238
Rosado, R. (8 de octubre de 2021). Las mejores películas del cine quinqui. Fotogramas. https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a25366500/cine-quinqui-stars-mejores-peliculas-coleta/
Sánchez Noriega, J. L. (2015). La dialéctica realidad/fabulación en el discurso fílmico de Gutiérrez Aragón. Área abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 15(3), 33-43. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n3.48598
Saura, C. (1981). Deprisa, deprisa [Film]. Elías Querejeta.
Schmidt, V. I., Firpo, L., Vion, D., De Costa Oliván, M. E., Casella, L., Cuenya, L., Blum, G.D. & Pedrón, V. (2010). Modelo Psicobiológico de Personalidad de Eysenck: una historia proyectada hacia el futuro. Revista Internacional De Psicología, 11(02), 1–21. https://doi.org/10.33670/18181023.v11i02.63
Summers, M. (1971). Adiós, cigüeña, adiós [Film].. Kalender Films.
Summers, M. (1973). El niño es nuestro [Film].. Kalender Films.
Tatarkiewicz, W. (2001). Historia de seis ideas. Tecnos.
Trestini, M. L.; Marcano, A. y Talavera, M. (2012). La práctica pedagógica del docente y la tipología de la personalidad de los cuatro temperamentos. Revista Ciencias de la Educación, 22(39), 50-69.
Torres, S. L. (2015). Las contradicciones del cine quinqui en el seno de la reconfiguración del estado neoliberal. En Florido-Berrocal, J. Martín-Cabrera, L. Matos-Martin, E. y Robles-Valencia, R. (Eds.). Fuera de la ley. Asedios al cine quinqui. Constelaciones.
Vega, M. (2020). Geografía urbana y cine quinqui. Subjetivación en torno a la ciudad en Navajeros, de Eloy de la Iglesia. Revista Eviterna, (6), 54–64. https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i6.8052
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).