The Transformation of Audiovisual Entertainment

From Traditional Television to Live Streaming

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5826

Keywords:

Television, Streaming, Entertainment, Social Media, Twitch, Influencers, Content creators

Abstract

The media landscape is undergoing a profound transformation, driven by the emergence of digital content creators who harness platforms such as Twitch and YouTube to engage audiences traditionally loyal to conventional television. A notable example is ‘La Velada del año IV’, organised by Ibai Llanos, whose impact is examined through content analysis and social media data from Brand24. The findings highlight a shifting media paradigm characterised by participatory and decentralised dynamics, raising important questions about the future of traditional television in an increasingly interactive, creator-led digital ecosystem.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
24
Views
14
Downloads
38
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 12 PDF 2

References

Anderson, C. (2007). The long tail: How endless choice is creating unlimited demand. London: Random House.

Bingham, C. M. (2020). Talking about Twitch: Dropped frames and a normative theory of new media production. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 26(2), 269–286. https://doi.org/10.1177/1354856517736974

Brewer, J., Ruberg, B., Cullen, A. L. L., & Persaud, C. J. (Eds.). (2023). Real Life in Real Time: Live Streaming Culture. The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/14526.001.0001

Castro Higueras, A., Pérez-Rufí, J. P., Torres Martín, J. L., Carballeda Camacho, M. R., & De Aguilera Moyano, M. (2022). Streaming de vídeo: Cómo las plataformas condicionan el comportamiento y los usos expresivos de los usuarios de sus apps. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 1–20. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1545

Church, E. (2024). The one to watch: Heuristic determinants of viewership among influential Twitch streamers. Electronic Commerce Research, 24, 1795–1820. https://doi.org/10.1007/s10660-022-09589-x

Davenport, T. H., & Beck, J. C. (2001). The attention economy: Understanding the new currency of business. Harvard Business School Press.

Domínguez-Delgado, R., & López-Hernández, M.-Á. (2017). Una propuesta metodológica de análisis documental de contenido para películas de no ficción en filmotecas. Revista General de Información y Documentación, 27(2), 527–550. https://doi.org/10.5209/RGID.58216

Epsilo Technologies. (2024). Estudio tendencias 2024. https://page.epsilontec.com/descarga-panel-tendencias24

Espinosa de los Monteros, R. (12 de agosto de 2024). Crecimiento del streaming en español: Kick supera a Twitch en el Q2 de 2024. Esports Bureau. https://esportsbureau.com/crecimiento-del-streaming-en-espanol-kick-supera-a-twitch-en-el-q2-de-2024/

Gómez-Pérez, F. J., & Pérez-Rufí, J. P. (2022). Análisis de la realización de espectáculos televisivos en directo: Italia en Eurovisión 2021. index.comunicación, 12(1), 235–259. https://doi.org/10.33732/ixc/11/01Analis

González-Neira, A., Quintas-Froufe, N., & Gallardo-Camacho, J. (2020). La medición de la audiencia televisiva: Desafíos ante las nuevas plataformas de video. Comunicación y Sociedad, 1-23. https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7284

Gutiérrez Lozano, J. F., & Cuartero Naranjo, A. (2020). El auge de Twitch: Nuevas ofertas audiovisuales y cambios del consumo televisivo entre la audiencia juvenil. Revista Internacional de Comunicación, 50, 159–175. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.11

Gutiérrez Lozano, J. F., & Cuartero, A. (2022). La construcción mediática de los ídolos juveniles de Twitch: Los creadores de contenido y su presencia creciente en los medios españoles. adComunica. https://doi.org/10.6035/adcomunica.5936

Houssard, A., Polati, F., Sacco, P. L., & Gallotti, R. (2023). Monetization in online streaming platforms: An exploration of inequalities in Twitch.tv. Scientific Reports, 13, 1103. https://doi.org/10.1038/s41598-022-26727-5

IAB Spain. (2024). Estudio redes sociales 2024. Recuperado de file:///E:/ART%C3%8DCULOS/2024/la%20velada%20del%20a%C3%B1o/para%20leer/estudio-anual-iab-spain-redes-sociales-2024-vreducida.pdf

Jenkins, H. (2006). Fans, bloggers, and gamers: Exploring participatory culture. New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814743690.001.0001

Jenkins, H. (2008). Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Jacobs, N., & Booth, P. (2021). Converging experiences, converging audiences: An analysis of doctor who on Twitch. Convergence, 27(5), 1324-1342.

Lee Ludvigsen, J. A., & Petersen-Wagner, R. (2023). From television to YouTube: Digitalised sport mega-events in the platform society. Leisure Studies, 42(4), 615–632. https://doi.org/10.1080/02614367.2022.2125557

Lobato, R., & Lotz, A. (2021). Beyond Streaming Wars: Rethinking Competition in Video Services. Media Industries Journal, 8(1). https://doi.org/10.3998/mij.1338

López Martín, L., & Mora de la Torre, V. (2025). Adaptación de formatos televisivos a Twitch: El caso de “Un, dos, tres... responda otra vez". European Public & Social Innovation Review, 10, 1-17. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-1355

Martín Muñoz, D., & Pedrero Esteban, L. M. (2021). Deporte y espectáculo en la narrativa de los e-sports: El caso de League of Legends. index.comunicación, 11(2), 59–79. https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Deport

Mora De La Torre, V., & González Caballero, M. (2024). La comunidad Cosplay y TikTok: Una relación singular. Miguel Hernández Communication Journal, 15, 359-375. https://doi.org/10.21134/ndybd714

Neira, E. (2020). Streaming Wars: La nueva televisión. Libros Cúpula.

Netflix. (15 de mayo de 2024). Netflix Upfront 2024: Un año de crecimiento e ímpetu. https://about.netflix.com/es/news/netflix-upfront-2024-the-year-of-growth-and-momentum

Peinado, F., Carrero-Márquez, O., & García-Chamizo, F. (2024). El “modelo Ibai”: Ejemplo de ludificación del contenido periodístico deportivo creador de tendencia juvenil. Comunicación y Medios, 33(49), 144–158. http://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2024.72197

Perea Gómez, S., & Gallardo-Camacho, J. (2023). La innovación comunicativa en los eventos deportivos en Twitch: El formato phygital en España. ESIC Digital Economy and Innovation Journal, 2, e067. https://doi.org/10.55234/edeij-2-067

Pérez-Rufí, J. P., Aragón-Manchado, A., & Cruz-Elvira, A. (2023). “SloMo” de Chanel (Eurovisión Song Contest 2022): Realización de televisión en directo de espectáculos. Razón y Palabra, 26(115), 188–204. https://doi.org/10.26807/rp.v26i115.1989

Rahmalya, A., Hafiar, H., & Priyatna, C. C. (2024). Análisis de la marca Asics a través de TikTok y X mediante monitoreo con Brand24. Jurnal Bisnis Dan Komunikasi Digital, 1(4), 10. https://doi.org/10.47134/jbkd.v1i4.2767

Sholeha, N. A. H. (2024). Análisis de monitoreo de marca Facetology en marzo-abril de 2024 mediante Brand24. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(5). https://doi.org/10.5281/zenodo.11515203

Sixto-García, J., & Losada-Fernández, D. (2023). Spanish Twitch streamers: Personal influence in a broadcast model akin to television. Convergence, 29(3), 713-729.

Speed, A., Burnett, A., Owens, C., & Parsons, M. (2022). Beyond the game: Understanding why people enjoy viewing Twitch. Entertainment Computing, 45(4). https://doi.org/10.1016/j.entcom.2022.100545

Statista Market Insights. (2024). TV & Video - Worldwide. https://www.statista.com/outlook/amo/media/tv-video/worldwide

We Are Social. (2024). Informe global digital 2024. https://wearesocial.com/es/blog/2024/04/informe-digital-global-abril-2024/

Woodcock, J., & Johnson, M. R. (2019). Live streamers on Twitch.tv as social media influencers: Chances and challenges for strategic communication. International Journal of Strategic Communication, 13(4), 321–335. https://doi.org/10.1080/1553118X.2019.1630412

Zhao, Q., Chen, C. D., Cheng, H. W., & Wang, J. L. (2018). Determinants of live streamers’ continuance broadcasting intentions on Twitch: A self-determination theory perspective. Telematics and Informatics, 35(2), 406–420. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.12.018

Zorita Agirre, I. (2024). Reflexión teórico-práctica sobre la creación audiovisual participativa. AusArt, 12(1). https://doi.org/10.1387/ausart.25822

Published

2025-08-11

How to Cite

Mora de la Torre, V., & López Martín, L. (2025). The Transformation of Audiovisual Entertainment: From Traditional Television to Live Streaming. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(4), 39–54. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5826

Issue

Section

Research articles