The use of netiquette in digital communications

A study of the user's knowledge and experiences

Authors

  • Inmaculada Martín-Herrera Centro Universitario San Isidoro, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide
  • Alba Merino-Cajaraville Centro Universitario San Isidoro, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3676

Keywords:

Internet, Netiquette, Digital, Rule, Social networks, Email, Communication

Abstract

Netiquette is the set of rules that regulate communications in digital environments. This research investigates this assumption through a double quantitative and qualitative study in which 402 Internet users have participated. The objective is to know how the rules of cyber etiquette are applied in online interactions. The results warn of a need for training regarding certain aspects of this phenomenon, since, as the interviewees acknowledge, knowledge of this protocol would have avoided controversial situations on the Internet.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahlgren, M. (26 de mayo de 2022a). 50 Estadísticas y hechos de Twitter para 2022. https://www.websiterating.com/es/research/twitter-statistics/

Ahlgren, M. (26 de mayo de 2022b). 35 Estadísticas y datos de Facebook para 2022. https://www.websiterating.com/es/research/facebook-statistics/

Arab, E. y Díaz, A. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7-13. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001

Balladares-Burgos, J. A. y Jaramillo-Baquerizo, C. (2022). Valores para una ética digital a partir de las generaciones digitales y el uso de las redes sociales: una revisión de la literatura. Digital Publisher CEIT, 7(1), 40-52. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1.747 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1.747

Betti, S. (2013). “Hola profe!” ¿Son corteses los jóvenes en el correo electrónico? Estudio de mensajes virtuales españoles e italianos (enseñanza y aprendizaje en la pragmática de una lengua extranjera. Revista española de lingüística aplicada, 26, 67-89.

Campos, A.V. y Kcuno, R. (2017). Netiqueta para el fortalecimiento de la comunicación en las redes sociales caso UNED Costa Rica. Libro de actas del XVII Congreso Internacional Innovación y Tecnología en Educación a Distancia.

Chiles, D. (2013). Los principios de la netiqueta. Createspace Independent Publishing Platform.

Conde, F. (1990). Un ensayo de articulación de las perspectivas cuantitativa y cualitativa en la investigación social. Reis, 51, 91-117. DOI: https://doi.org/10.2307/40183482

Cordero, D. (2011). Las normas de etiqueta en los medios electrónicos. Investiga TEC, 12, 19-21.

Creative Commons (2022). Sobre las licencias. Creative Commons. https://bit.ly/3ayXQWk

Del Peso, E. (2000). La protección de datos y la privacidad en Internet. Informática y derecho: Revista iberoamericana de derecho informático, 33, 61-86.

Duó, M. (21 de enero de 2021). Más de 20 Estadísticas Imprescindibles sobre el Marketing por Email. Kinsta. https://kinsta.com/es/blog/estadisticas-marketing-correo-electronico/

Elizondo-Garza, F.J. (2003a). Enredándose: Netiqueta. Parte I. E-mail. Ingenierías, 6(20), 75-77.

Elizondo-Garza, F.J. (2003b). Enredándose: Netiqueta. Parte II. Lista de discusión y de noticias. Ingenierías, 6(21), 68-71.

Escalada, L. (9 de abril de 2012). Netiqueta, manual de buenos modales. Diario de Navarra.

Fernández, J.M., Yáñez J.A. y Muñoz E.K. (2015). Prácticas morales y normas de netiqueta en las interacciones virtuales de los estudiantes de educación secundaria. Innovación Educativa, 15(69), 57-72.

Fondevila, J.F., Del Olmo, J.L. y Bravo, V. (2012). Presencia y reputación digital en“ social media“: comparativa en el sector de la moda. Fonseca, Journal of communication, 5, 92-116.

García-Landa, J.A. (2007). Netiquette, Politeness, Strategy and Wisdom

http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1030361 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1030361

George y Mallery (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Allyn y Bacon.

Gobierno de Canarias (2022). Módulo IV. Ciudadanía Digital. Netiqueta de las redes sociales. Gobierno de Canarias. https://bit.ly/3RtnBbu

Jiménez, S. (2020). Expresión en redes sociales de jóvenes de la ingeniería en informática, netiqueta. Ecos Sociales, 8(23), 1169-1182.

Kozík, T. y Slivová, J. (2014). Netiquette in Electronic Communication. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 4(3), 67–70. https://doi.org/10.3991/ijep.v4i3.3570 DOI: https://doi.org/10.3991/ijep.v4i3.3570

López. A. (1997). Intereses curriculares. (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla, Sevilla, España.

Martínez, L.A., Martínez, A.I. y Vives, T. (2016). Las consideraciones éticas del uso de las redes sociales virtuales en la práctica médica. Revista de la Facultad de Medicina (México), 59(3), 36-46.

Monfort, N. (2013). Internet: de la rapidez a la inmediatez. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 5, 269-271. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2013.5.20. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2013.5.20

Morales, E. (2012). El smartphone como motor de una nueva incertidumbre social: la importancia de las redes sociales en la comunicación móvil de los jóvenes españoles en la sociedad de la inmediatez. Prisma Social: revista de investigación social, 8, 87-115.

Netiquétate (2022). Netiqueta paso a paso. Netiquétate. https://bit.ly/3B0Fxo7

O’ Reilly, M. (1996). Internet Addiction: a new disorder enters the medical lexicon. Canadian Medical Association Journal, 154, 188-189.

Oriol, N. (2004). Metodología cuantitativa y cualitativa en la investigación sobre la formación inicial del profesorado de educación musical para primaria. Aplicación a la formación instrumental. Revista electrónica complutense de Investigación en Educación Musical, 1(3), 1-63.

Preece, J. (2004). Etiquette, empathy and trust in communities of practice: Stepping-stones to social capital. Journal of Universal Computer Science, 10(3), 294-302.

RAE (2022). Definición de derechos de autor. Real Academia Española. https://bit.ly/3avuYyg

EL EMPLEO DE LA NETIQUETA EN LAS COMUNICACIONES DIGITALES

Ribas, E. (24 de marzo de 2022). Qué son las Netiquetas y cómo seguir las reglas básicas en Internet. IEBSchool. https://bit.ly/2lATG33

Rinaldi, A. (1997). La red. Guías de usuario y netiqueta. Servicio de Computadores de Usuarios. Universidad del Atlántico de Florida. https://bit.ly/3P9gPGk

Sánchez, J. y Pintado, T. (2009). Imagen Corporativa influencia en la gestión empresarial. ESIC Editorial.

Scheuermann, L. y Taylor, G. (1997). Netiquette. Internet Research, 7(4), 269-273.

https://doi.org/10.1108/10662249710187268 DOI: https://doi.org/10.1108/10662249710187268

Schiavi, P. (2017). El derecho al olvido ya la protección de datos personales en Uruguay. Revista de Direito Administrativo & Constitucional, 17(69), 55-76. DOI: https://doi.org/10.21056/aec.v17i69.813

Shea, V. (1994). Netiquette. Albion Books.

Soler-Costa, R., Lafarga-Ostáriz, P., Mauri-Medrano, M. y Moreno-Guerrero, A. J. (2021). Netiquette: Ethic, Education, and Behavior on Internet-A Systematic Literature Review. International Journal Environmental Research and Public Health, 18(3), 1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph18031212 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18031212

Statista. (19 de marzo de 2021). Number of e-mail users worldwide from 2017 to 2025.

https://www.statista.com/statistics/255080/number-of-e-mail-users-worldwide/

Sturges, P. (2002), Remember the human: the first rule of netiquette, librarians and the Internet, Online Information Review, 26(3), 209-216.

https://doi.org/10.1108/14684520210432486 DOI: https://doi.org/10.1108/14684520210432486

Torres, M. (2004). Com es regula la comunicació interpersonal a Internet? La ‘netiqueta’. Llengua i ús: revista tècnica de política lingüística, 29, 37-42.

Published

2022-11-11

How to Cite

Martín-Herrera, I., & Merino-Cajaraville, A. . (2022). The use of netiquette in digital communications: A study of the user’s knowledge and experiences. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 11(3), 1–14. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3676