“Narrar mi Ciudad” on Networks.
Communicative strategy for online socialization of a participatory audiovisual literacy project
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5287Keywords:
Participatory communication strategy, Social networks, Audiovisual literacy, Teenagers, Educational project, Heritage, Narrar mi CiudadAbstract
The article presents the communicative online socialization strategy of Narrar mi Ciudad, an audiovisual literacy project for the rediscovery of heritage resulting from the participatory diagnosis of the skills and presence in networks of its members, the contrast with theory and similar experiences. Participatory Action Research is used as a methodology and bibliographic-documentary research, survey, content analysis, group participatory techniques typical of the selected methodology and triangulation are used as techniques. The resulting strategy offers the possibility of socializing the project and meets the training objective of generating skills for the conscious use of social networks in new generations.
Downloads
References
Arellano, E. (1998). La estrategia de comunicación como un principio de integración/interacción dentro de las organizaciones. Razón y palabra, enero- marzo, Vol. 3, [Edición especial]. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/supesp/estrategia.htm
Certeau, M. de. (1980). La invención de lo cotidiano. Universidad Iberoamericana.
Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI Editores.
Gumucio-Dagron, A. (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento 58. Eje Temático. pp 26-39. volumen XXX. enero - junio 2011.
Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action: Reason and the Rationalization of Society. Beacon Press.
ICAA, (2024) Proyectos de Alfabetización Audioviovisual https://www.cultura.gob.es/cultura/areas/cine/datos/directorio-cine/educacion.html
Jara Holliday, O. (2018) Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos políticos – 1ed. Bogotá: Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE, 2018. 258 pp. Primera edición, Colombia
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press.
Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2016). Cultura transmedia: La creación de contenido y valor en una cultura en red. Gedisa.
MCU (2013) Proyectos de Alfabetización Audiovisual http://www.mcu.es/gabineteprensa/notas/34322013/alfabetizacion280613.pdf
Obregón, R. (2009). Comunicación, desarrollo y cambio social. Recuperado de www.portalcomunicacion.com/eps/n_aab_lec_pdf.asp?id_llico=49
Qustodio (2023). Nacer en la era digital. Informe Anual. https://static.qustodio.com/public-site/uploads/2024/01/19122643/ADR_2023-24_ES.pdf
Rheingold, H. (2012). Net Smart: How to Thrive Online. MIT Press.
Rincón, O. (2011). Nuevas narrativas televisivas: relajar, entretener, contar, ciudadanizar, experimentar. Comunicar, nº 36, v. XVIII, 2011, Revista Científica de Educomunicación; 43-50p. Recuperado de : www.revistacomunicar.com DOI: https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-04
Saladrigas Medina, Hilda: (S/A). Investigación y estrategias. Relación de concomitancia en la comunicación persuasiva. Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana.
Scolari, C. A. (2010). Ecologia dels mitjans. Mapa d’un nínxol teòric, Quaderns del CAC, Nº 34, Vol XIII.
Servaes, J. (2008). Communication for Development and Social Change. Unesco. DOI: https://doi.org/10.4135/9788132108474
Fundación Rockefeller (1999). Comunicación para el cambio social. New York, Fundación Rockefeller. 56 p. (Documento programático e Informe sobre una Conferencia).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.