Authorial Recognition of the Production Design in Spanish Audiovisual Productions
An Analysis from the Profession´s Perspective
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5950Keywords:
Production design, Art direction, Autorship, CinematographyAbstract
The manuscript's main objective is to assess the perception of production design professionals regarding authorship and recognition of their craft. The methodology combines both quantitative and qualitative perspectives. The surveyed sample (n=54) presents an even distribution by gender. 51.9% of the people surveyed consider that the biggest barrier they encounter along the way is the public's lack of knowledge about the role of the art department. Only 5.6% of the people surveyed felt that their work has not been undervalued compared to other roles (especially cinematography).
Downloads
Global Statistics ℹ️
|
118
Views
|
67
Downloads
|
|
185
Total
|
|
References
Banks, M. (2017). Creative Justice: Cultural Industries, Work and Inequality. Rowman & Littlefield.
Barnwell, J. (2017). Diseño de producción para pantalla. Parramon.
Barthes, R. (1968). La muerte del autor. Paidós.
Blanco Pérez, M. y Cruz-González, M.C. (2022). The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film. Revista de Comunicación, vol.21 (1), 33-http://dx.doi.org/10.26441/rc21.1-2022-a2.
Buckley, C., & Fawcett, H. (2002). Fashioning the Feminine: Representation and Women's Fashion from the Fin de Siècle to the Present. I.B. Tauris.
Collado Rueda, M. del P. (2022). La autoría del diseñador de producción y director artístico: El caso de Benjamín Fernández [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
Collado, P.; Notari, C.;Blasco,M.;Pérez-Solero,B. (2024). Guía de roles. El Departamento de arte en las producciones audiovisuales. Impresos Izquierdo S.A.
Del Castillo Aira, I., & Iturbe Tolosa, A. (2024). Mucho más que atrezo.: Propuesta metodológica para el análisis semiótico multimodal de los posters en los decorados de tres películas y series españolas. Grafica, (EP), 01–12. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.347
Díaz-Moreno, E. (2020). El vestuario como narrativa visual: autoría y género en el cine español contemporáneo . Revista de Estudios Culturales, 45(2), 113-129.
Directiva (UE) 2019/790 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 17 de abril de 2019, sobre los derechos de autor y derechos afines en el mercado único digital y por la que se modifican las Directivas 96/9/CE y 2001/29/CE (Texto pertinente a efectos del EEE). Diario Oficial de la Unión Europea, L130, 92-125. https://bit.ly/4dTondr
Duplá, Federico y Utray, Francisco. (2021). La formación de los directores de fotografía de cine en España (2010-2016). Área Abierta, 21(1). https://doi.org/10.5209/arab.71976
Eco, U. (1993). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Lumen.
Ettedgui, P. (1999). Diseño de producción y dirección artística en el cine. Océano.
Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI.
Gorostiza, J. (1997). Directores artísticos del cine español. Cátedra/Filmoteca española.
Hesmondhalgh, D., & Baker, S. (2011). Creative Labour: Media Work in Three Cultural Industries. Routledge.
Iturbe Tolosa, A. (2020). Conversación en torno a la autoría con Antxón Gómez, director artístico. Arte, Individuo y Sociedad, 32(3), 823-827. https://doi.org/10.5209/aris.68134
Ley 13/2022, de 7 de julio, de General de Comunicación Audiovisual. Boletín Oficial del Estado, 163, de 8 de julio de 2022. https://bit.ly/4dSe2ON
Ley 55/2007, de 28 de diciembre, de Cine. Boletín Oficial del Estado, 312, de 30 de diciembre de 2007. https://bit.ly/43KZLyF
Lattacher, M. (2021). Authorship matters! Authorship in the EU with a focus on film. Stockholm Intellectual Property Law Review, (2), 56-67.
Marcos Molano, M., y Blázquez Nevado, S. (2021). La escenografía cinematográfica de Sigfrido Burmann en el archivo de Filmoteca Española. Documentación de las Ciencias de la Información, 44(1), 167-175. https://doi.org/10.5209/dcin.70396
McGowan, Nadia. (2016). Light Creators: the cinematographer's status as an author. En CUICIID 2016: Congreso Universitario Internacional sobre la Comunicación en la Profesión y en la Universidad de Hoy. Contenidos, investigación, innovación y docencia (p. 714). Fórum Internacional de Comunicación y Relaciones Públicas (Fórum XXI). ISBN: 978-84-617-4431-2.
Matellano, Víctor. (2008). Decorados, Gil Parrondo. T&B Ediciones.
Miguélez Juan, B. (2019). El director de arte: Revisión de la definición en la literatura científica y propuestas de los expertos. Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design, 7(13), 33-44.
Murcia, F. (2002). La escenografía en el cine. El arte de la apariencia . Fundación autor.
Palomino González, L. (2023). Diseño y evaluación de un proyecto educativo para la enseñanza de la dirección de arte cinematográfica en el ámbito de educación superior [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/110771
Quintana-Servan, M. E., Flores-Chavez, A. R., Banda, I. C. R., & Colque, E. A. M. (2024). The Impact of Art Direction on the Success of Audiovisual Productions in the Last 5 Years in Iberoamérica. 2024 IEEE 7th International Conference on Computer and Communication Engineering Technology (CCET), 56-62. https://doi.org/10.1109/CCET62233.2024.10837996
Rizzo, M. (2007). Manual de dirección artística cinematográfica. Omega.
Shorter, G. (2012). Designing for Screen: Production Design and Art Direction. The Crowood Press.
Staiger, J. (2003). Authorship Approaches in Film Studies. In D. Gerstner & J. Staiger (Eds.), Authorship and Film. Routledge.
Zumalde-Arregui I. (2021). La tematización del autor en las artes visuales. Arte, Individuo y Sociedad, 33(2), 381-395. https://doi.org/10.5209/aris.67411
Asociaciones:
Asociación de Artistas plásticos escénicos y audiovisuales de España (AAPEE). https://aapee.es/
Asociación Española de Dirección Artística Audiovisual (AEDAA). https://aedaa.es/
Colectivo de Diseñadores de Producción. https://www.productiondesignerscollective.org/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).







