About Drawing and Vision
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5894Keywords:
Drawing, Vision, Perception, Contemplation, Hierophany, Zambrano, Artistic creationAbstract
It is proposed a reflection on the relationship between drawing and vision, considering that vision as the first creative act in artistic process. Introduction presents parameters of physiology of vision, and possible physiological, technological and educational aspects. Then, from a metaphorical perspective, and guided by María Zambrano's work it reflects on the significance of developing a clear vision for the creative process. Based on the metaphor of a flame the article analyzes the symbolic value of vision and its relationship to contemplation, where the creative act would be seeing as a process of revelation in a state of beauty.
Downloads
Global Statistics ℹ️
|
98
Views
|
57
Downloads
|
|
155
Total
|
|
References
Benjamin, W., Weikert, A. E., & Echevarría, B. (2017). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica: Urtext. La Marca Editora.
Bordes, J. (2007). La infancia de las vanguardia: sus profesores desde Rousseau a la Bauhaus. Cátedra.
Campbell, J., & Bravo, R. (2013). Las extensiones interiores del espacio exterior: la metáfora como mito y como religión. Atalanta.
Chillida, E. (2005). Escritos. La Fábrica.
Díaz Padilla, R. (2007). El dibujo del natural en la época de la postacademia. Akal.
Eliade, M., Cirlot, V., & Vega Esquerra, A. (1997). El vuelo mágico y otros ensayos. Siruela.
Eliade, M. (2002). El mito del eterno retorno. Alianza.
Elíade, M. (1998). Lo sagrado y lo profano. Paidos.
Byung-Chul H. (2023). La agonía de eros. Herder.
Byung-Chul H. (2018). Interculturalidad. Herder.
Byung-Chul H. (2017). La sociedad del cansancio. Herder.
Byung-Chul H. La expulsión de lo distinto. Herder.
Gómez Molina, JJ. (1995). Las lecciones del dibujo. Cátedra.
Hillman, J. (1999). El pensamiento del corazón: el retorno del alma al mundo; Anima mundi. Siruela.
Heidegger, M., & Ribera, J. E. (2022). Ser y tiempo. Trotta.
Heidegger, M., & Cortés, H., & Leyte, A. (2016). El origen de la obra de arte. La Oficina.
Heidegger, M., & Adrián, J., & Leyte, A. (2015). Construir, habitar, pensar: bauen, wohnen, denken. La Oficina.
Jovellanos, G. M. d., & Portús, J. (2014). Elogio de las bellas artes. Casimiro.
Juan de la Cruz, & Díez de Revenga, F.J. (2009). Mística del siglo XVI. Tomo II. Biblioteca Castro.
Larrea, J. (1977). Guernica. Pablo Picasso. Cuadernos para el Diálogo.
Matisse, H., Fourcade, D., Casanovas, M., & Bassols, L. (2010). Escritos y consideraciones sobre el arte. Paidós.
Martínez Salmeán, M. L., Echauz, F., Lara, A., & Universidad Complutense de Madrid Facultad de Bellas Artes Departamento de Dibujo I (Dibujo y grabado). (1989). Los objetos en la pintura [Dissertation]. Universidad Complutense de Madrid.
Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Península.
Palazuelo, P. & Bonell, C. (2006). La geometría y la vida: antología de Palazuelo. CendeaC.
Palazuelo, P., Power, K., & Granada (Provincia) Diputación. (1995). Geometría y visión: una conversación con Kevin Power. Diputación Provincial.
Pérez González, M. d. C., & Mayo Vega, L. (2024). Máquinas de Dibujo, pasado, presente y futuro: Catálogo. Dibujo y Conocimiento.
Pineda, A. C. O. (2022). Art and aesthetics in the thought of María Zambrano. VISUAL Review. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura, 9(2), 245-265. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3216.
Shankaracharya S. (1975). Crest-jewel of discrimination. (Viveka Chudamani). Vedanta Press.
Steiner, G., & Guillén, C. (2017). Presencias reales: ¿hay algo en lo que decimos? Siruela.
Tàpies, A., Rubio Navarro, J., & Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia. (1989). La realidad como arte: por un arte moderno y progresista. Comisión de cultura del Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos.
Zambrano, M., & Revilla Guzmán C. (2020). El hombre y lo divino. Alianza.
Zambrano, M., & Gómez Blesa, M. (2011). Claros del bosque. Cátedra.
https://www.agenciasinc.es/Noticias/La-materia-oscura-no-es-lo-que-se-pensaba-hasta-ahora publicado el 23/9/2024 11:57 CEST [10/03/2025].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).







