Promotion on Social Networks of Artistic Spaces of Carabanchel (Madrid)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5861

Keywords:

Contemporary Art, Social Networks, Carabanchel (Madrid), Marketing, Art Market, Instagram, Cultural Peripheries

Abstract

The artists' studios and exhibition spaces opened in the last decade in Carabanchel are a clear example of the displacement towards the peripheries of several cities as a result of the processes of speculation and gentrification. The success of these dynamics depends on the digital communication technologies, especially those of promotion through social networks. The present research studies the context and the process of conformation of the artistic space of Carabanchel and an analysis of the communicative actions carried out through the social networks Instagram an X, and their link with other media.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
12
Views
6
Downloads
18
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 5 PDF 1

References

Asensio, A. (2018). El mercado del arte en España y el rol del Estado como Dinamizador del Mercado. [Monografía] Universidad Pontificia de Comillas. https://bit.ly/47CfQZ8

Aumente, P. (2016). La metamorfosis del concepto de barrio artístico en dinámicas de distrito cultural. En Chaves, M. A. y Lorente, J. P., (Eds.). Barrios Artísticos y Distritos Culturales: nuevos espacios para la creatividad y la revitalización urbana (pp. 163-228). Icono 14 Editorial.

Aumente, P. (2021). Arte colaborativo y distritos culturales. Revisitando algunas fuentes. Arte y políticas de identidad, 25(25), 13-32. https://doi.org/10.6018/reapi.506171

Ayuntamiento de Madrid. Área de Gobierno de Economía, Innovación y Hacienda. S.G. Estadística, Padrón y Procesos Electorales. Censo de Locales y Actividades. (2023). https://bit.ly/3ZDMcRr

Ayuntamiento de Madrid (2024). La revolución creativa de Carabanchel ya tiene nombre propio: DISTRITO 11. Diario de Madrid. https://bit.ly/4cSRM5Q

Carpio-Jiménez, L., Suing, A., & Ordóñez, K. (2024). El diseño visual en la comunicación de las marcas en Instagram. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(8), 1–14. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5317

Chaves, M. A. & Tejeda, I. (Eds.). (2018). Distritos culturales y revitalización urbana. Icono 14 Ed.

Gil, I. (2023). Carabanchel, elegido el major barrio artístico del mundo. Time Out. https://bit.ly/3WypqrQ

Guijarro, J. L. (2024). España supone el 1% del mercado del arte global: ni tan mal. The conversation. https://bit.ly/4eyimli

Lasso de la Vega, M. (2004). Quintas de recreo y casas de campo aristocráticas alrededor de Madrid: los Carabancheles, Canillejas y Chamartín [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad Politécnica de Madrid, Arquitectura. https://bit.ly/4hg5ulS

Lezcano, A. (2024). Espacio Amazonas: el lugar pionero de Carabanchel para artistas mujeres migrantes de América Latina. El País. https://bit.ly/4hiatlZ

Lorente, J. P. (2008). ¿Qué es un barrio artístico? ¿Qué papel pueden desempeñar los museos en su desarrollo?: avance de algunos puntos a tratar en un seminario co-organizado por el Observatorio Aragonés de Arte Público de la Universidad de Zaragoza. AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, (2), 4. https://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=84

MacDowall, L. (2019). Instafame: Graffiti and street art in the Instagram era. Intellect. https://doi.org/10.1386/9781783209835

MacDowall, L. J., & De Souza, P. (2018). ‘I’d double tap that!!’: street art, graffiti, and Instagram research. Media, culture & society, 40(1), 3-22. https://doi.org/10.1177/0163443717703793

Marco, M. (2024). Carabanchel es una feria: el barrio que se ha transformado con el arte. El Cultural. El Español. Pp. 6-10. https://bit.ly/47E4fbV

Martín, L. e Ibade, J. (2024). Silvo, de Galería Nueva: "Carabanchel es propicio para montar una galería porque hay recorrido, hay coleccionistas". Idealista/News. https://bit.ly/4djnmcB

Menéndez, H. (2025). Nuevas zonas SER en Madrid: el barrio que tendrá parquímetros en 2025. Madrid Secreto. https://bit.ly/3PYhL28

Sacco, P. L. & Ferilli, G. (2018). Cultura y desarrollo local: el distrito cultural sistémico. Ciudades Creativas de Fundación Kreanta, (3), 9-20.

Sánchez, J. M., & Nicolás, J. (2024). Carabanchel es cultura. Artelibro Editorial.

Secretaría General Técnica, Ministerio de Administraciones Públicas (2008). Variaciones de los Municipios de España desde 1842 (1.ª edición). Madrid: Gobierno de España. Consultado el 13 de febrero de 2024. https://bit.ly/3zt0jOE

Treviño Avellaneda, C. (2024). Artistas visuales y nuevos espacios culturales en la periferia de Madrid. Comunicación digital y promoción. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–18. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-651

Published

2025-08-11

How to Cite

Treviño Avellanada, C. (2025). Promotion on Social Networks of Artistic Spaces of Carabanchel (Madrid). VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(4), 81–93. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5861

Issue

Section

Research articles