The Narrator's Perspective in True Crime

The Case of the Urban Guard in TV3 and Netflix Productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5408

Keywords:

true crime, narrator, urban guard, Crims, Netflix

Abstract

True crime is currently experiencing significant fervor and controversy due to its ethical implications, particularly concerning the narrator's authority. This article examines how new and varied true crime narrators alter audience perceptions of recounted events. Employing a threefold methodology—historical context, comparative analysis of three narrations of the same case, and interviews with creators—the study focuses on the urban guard crime in Barcelona. Analyzed productions include TV3's Crims, Netflix's docuseries Las cintas de Rosa Peral, and the fictional series El cuerpo en llamas. The findings test a proposed typology of narrators, revealing how narrative choices influence audience perception and emotional response.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
18
Views
19
Downloads
37
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 8 PDF 11

Author Biography

Alfonso Méndiz, International University of Catalunya

PhD in Audiovisual Communication and Advertising. Rector and Professor at the International University of Catalonia. Director of the research group SEJ-396 "New Advertising Forms and New Economy". His research areas include: New Advertising; Advertising, Education, and Values; Cinematic Narrative; and Social Influence of Audiovisual Media. He has been a visiting researcher at the Hebrew University of Jerusalem (2009), the University of La Sabana (Bogotá, 2010), and the Università Cattolica del Sacro Cuore (Milan, 2011). Author of over a hundred articles, chapters, and books. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4450-1272

References

Agulló, C. (Productor ejecutivo). (2023). Las cintas de Rosa Peral. [Serie de Televisión]. Netflix España.

Antoniak, J. (2021). A guarantee of safety, a cautionary tale or a celebration? Popularity of true crime narratives through the lens of Mary Douglas’s concepts of pollution and defilement. Journal of Folklore and Popular Culture, vol. 65 (2021), nº 2, 83-95. doi:10.12775/ll.2.2021.006

Ayala, R. (2022). Cuando el crimen se convierte en entretenimiento: la historia del género “true crime”. Muy interesante, 24 junio. bit.ly/3VRbPsb

Bruzzi, S. (2016). Making a genre: the case of the contemporary true crime documentary, Law and Humanities, 10:2, 249- 280. doi: 10.1080/17521483.2016.1233741

Burger, P. (2016). The Bloody History of the True Crime Genre. JSTOR Daily, vol. 24. bit.ly/3Csyuo6

Buozis, M. (2017). Giving voice to the accused: Serial and the critical potential of true crime. Communication and Critical/Cultural Studies, 14(3), 254–270. https://doi.org/10.1080/14791420.2017.1287410

Campos, R. (Productor ejecutivo) (2017). Lo que la verdad esconde: el caso Asunta. [Serie de Televisión]. Atresmedia Televisión, Bambú Producciones.

Campos, R. (Productor ejecutivo) (2019). El caso Alcàsser. [Serie de Television]. Bambú Producciones, Netflix España.

Campos, R.; Neira, G.; De la Cuesta, J. y Orea, D. (Productores ejecutivos). (2024). El caso Asunta. [Serie de Televisión]. Bambú Producciones.

Capote, T. (1966). In cold blood. Penguin (Trad: A sangre fría, Anagrama, 2006)

Collins, Paul (2011). The Murder of the Century: The Gilded Age Crime That Scandalized a City & Sparked the Tabloid Wars. Ed. Crown.

Cruz, D. (18 de septiembre de 2023). ¿Es real que el creador de Las cintas de Rosa Peral engañó a los entrevistados en el documental de Netflix? www.areajugones.sport.es https://bit.ly/4g16B8H

Curry, R. R. (1995). Errol Morris' Construction of Innocence in The Thin Blue Line. Rocky Mountain Review of Language and Literature, 49(2), 153-167.

De Santos, Ágatha (2024). La fascinación creciente del ‘true crime’. Faro de Vigo, 4 junio. bit.ly/46gbwOB

Felius, G. y Estapé, X. (Productores ejecutivos). (2021). El crim de la guardia urbana (Crims) [Programa de televisión]. TV3; A punt.

Genette, G. (1970). Fronteras del relato. Barthes, R. y otros, Análisis estructural del relato. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Gonzalo, J.R. (Productor ejecutivo). (2017). Yo fui un asesino: el crimen de la catana. [Serie de Televisión]. Cuarzo Producciones; Discovery MAX.

Gullón, R. (1987). Teoría y práctica de la novela. Alicante : Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Hamburg, M. (Productor ejecutivo y director). (2020). Asesinato en Middle Beach [Serie de Televisión]. Armian Pictures; Blue Day Films; HBO Documentary Films; Jigsaw Productions.

Hobbs, S., & Hoffman, M. (2022). 5. ‘True Crime and…’: The Hybridisation of True Crime Narratives on YouTube. Crime fiction studies. doi: 10.3366/cfs.2022.0058

Jiménez, M. (2022). ‘Serial’, último capítulo: el ‘podcast’ que ha logrado anular una condena a cadena perpetua. El País, 22 sept. bit.ly/3CsEvRC

Lando, A. (2024). Mainstreaming y representaciones sociales: Netflix y el caso Rosa Peral. Revista de Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(12), 198-209.

Martínez-Costa, M. P. (1998). Tipología y funciones del narrador en los relatos radiofónicos. Comunicación y Cultura, 5/6, 97-104

McCracken, E. M. (Ed.). (2017). The Serial podcast and storytelling in the digital age. Routledge.

Méndiz, A. & Sánchez-Esparza, M. (2024). Frames recurrentes en el true crime: análisis comparado del caso Wanninkhof: Patrones narrativos del relato en prensa y del documental ‘Dolores’, de HBO. Visual Review,16(3), 49-62.

Pearson, E. (1924). Studies in murder. Garden City Publishing Company.

Pearson, E. (1936). More Studies in Murder. Harrison Smith & Robert Haas.

Prieto, C. (20 de septiembre de 2023). Poli asesina de día, víctima de machismo de noche: Netflix exprime a Rosa Peral. www.elconfidencial.es. https://bit.ly/3AGfPXI

Ragone, V. y Besuievsky, M. (Productoras ejecutivas). (2020). Carmel: ¿quién mató a María Marta? [Serie de television]. Haddock Films.

Rickard, D. (2023). The New True Crime: How the Rise of Serialized Storytelling Is Transforming Innocence (Vol. 30). NYU Press.

Ristroph, A. (2018). The thin blue line from crime to punishment. The Journal of Criminal Law and Criminology (1973-), 108(2), 305-334.

Robertson, C. (2020). The Trial of Lizzie Borden. Simon & Schuster.

Romero Domínguez, L. R. (2020). Narrativas del crimen en los documentales de no ficción: éxito del true crime en las plataformas VOD. Revista Panamericana De Comunicación, 2(2), 11–20. https://doi.org/10.21555/rpc.v0i2.2332

Salvat, M. y Kastelikova, H. (Productores ejecutivos). (2021). Dolores: la verdad sobre el caso Wanninkhof. [Serie de Televisión]. Unicorn Content, HBO España

Sánchez-Esparza, M., Méndiz, A., & Berlanga, I. (2023). La narrativa transmedia en los true crime: del relato periodístico a las pantallas. El caso de Lucia en la telaraña. Literatura y lingüística, (48), 19-46. https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.48.3255

Torregrossa, J., Cormenzana, I., y Martínez Muñoz, A. (Productores ejecutivos). (2023). El cuerpo en llamas. [Serie de televisión]. Arcadia Motion Pictures.

Published

2025-08-11

How to Cite

Sánchez Esparza, M., & Méndiz, A. (2025). The Narrator’s Perspective in True Crime: The Case of the Urban Guard in TV3 and Netflix Productions. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(4), 55–68. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5408

Issue

Section

Research articles