The Use of the Social Network Instagram as a Platform for Journalistic Dissemination
The Case of the European Edition of Politico
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5381Keywords:
Instagram, Social Media, Politico Europe, Political Journalism, Visual Communication, Engagement, Graphic DesignAbstract
This research analyzes the Instagram profile of the European edition of Politico (@politicoeurope), a political media outlet focused on Europe, to study its communicative strategies and how it achieves a better interaction with its readers. The aim is to find out whether this publication adapts its news content to the typical audiovisual formats of this social network. For this purpose, a content analysis will be carried out from the creation of its profile (august 2020) until February 2024. We intend to deepen in a series of analysis variables that provide detailed information on the design and content of its publications.
Downloads
Global Statistics ℹ️
184
Views
|
110
Downloads
|
294
Total
|
References
Alonso-Muñoz, L. (2020). The ‘More is more’ effect: a comparative analysis of the political agenda and the strategy on Twitter of the European populist parties. European Politics and Society, 21(5), 505–519. https://doi.org/10.1080/23745118.2019.1672921 DOI: https://doi.org/10.1080/23745118.2019.1672921
Arréguez, S., & Merlo, M. L. (2020). Medios y prácticas periodísticas: Instagram como plataforma periodística. La experiencia de Agencia AUNO. Austral Comunicación, 9(1). https://doi.org/10.26422/aucom.2020.0901.arr DOI: https://doi.org/10.26422/aucom.2020.0901.arr
Bardin, L. (2002). El análisis de contenido. Ediciones Akal.
BCW (2023, 12 de octubre). EU Media Poll: What Influences the Influencers? Disponible en: https://bit.ly/4ccH3Ue
Berelson, B. (1971). Content Analysis in Communication Research. Macmillan Publishers.
Carballeda, M., & Ruiz del Olmo, F. J. (2022). La comunicación científica en Instagram destinada al público infantil: los casos de @muyinteresantejunior y @revistacucu. Fonseca, Journal of Communication, (25), 35–59. https://doi.org/10.14201/fjc.29689 DOI: https://doi.org/10.14201/fjc.29689
Carrasco-Polaino, R., Sánchez-de-la-Nieta-Hernández, M. Á., & Trelles-Villanueva, A. (2020). Las elecciones al parlamento andaluz de 2018 en Instagram: partidos políticos, periodismo profesional y memes. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 11(1), 75-85. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.19 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.19
Carrasco-Polaino, R. (2022). Estrategias de los medios ‘click & brick’ y nativos digitales en Instagram y efectos sobre el alcance de sus contenidos. En Castellet, A. & Pedro-Carañana, J. (eds.), Periodismo en red: acción y reflexión. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. DOI: https://doi.org/10.52495/c4.emcs.13.p99
De Vicente, A. M. & Carballeda, M. R. (2021). Análisis de la construcción del mensaje informativo en Instagram: @muyinteresante_revista como caso de estudio. En Vizcaíno-Verdú, A., Bonilla-del-Río, M. y Ibarra-Rius, N. (coords.). Cultura participativa, fandom y narrativas emergentes en redes sociales, (207-226), Dykinson.
Díaz-Lucena, A., & Mora de la Torre, V. (2022). Instagram, la nueva apuesta por el contenido audiovisual de la prensa española. Documentación de las Ciencias de la Información, 45(1), 71-81. https://doi.org/10.5209/dcin.78680 DOI: https://doi.org/10.5209/dcin.78680
Figuereo-Benítez, J. C., González-Quiñones, F., & Machin-Mastromatteo, J. D. (2021). Instagram como objeto de estudio en investigaciones recientes. Una revisión de literatura con enfoque en revistas científicas. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (53), 9–23. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i53.01 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i53.01
Galván, A. (2022). La infrarrepresentación de los medios de comunicación hacia el deporte femenino llega a las redes sociales. Estudio de casos en Instagram. Sociología Del Deporte, 2(2). https://doi.org/10.46661/socioldeporte.6275 DOI: https://doi.org/10.46661/socioldeporte.6275
García, B., & López, X. (2016). Las redes sociales como herramienta de distribución on line de la oferta informativa en los medios de España y Portugal. Zer: Revista de Estudios de Comunicacion, 21(40). http://doi.org/dgmv DOI: https://doi.org/10.1387/zer.16416
Gómez de Travesedo, R., & Gil, M. (2020). De Twitter a Instagram: ¿Qué red social eligen las revistas de moda y belleza? Icono 14, 18 (1),179-204. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i1.1395 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v18i1.1395
Góngora Díaz, G. & Lavilla Muñoz, D.J. (2020). La importancia de la construcción de marca en Instagram para las empresas periodísticas. En J.C. Figuereo Benítez (Ed.) Estudios multidisciplinarios en comunicación audiovisual, interactividad y marca en la red (129-138), Egregius.
González Fernández, S. (2021). Estrategias comunicativas para informar y crear engagement en Instagram. El caso del periódico El País. Razón y Palabra, 24(109). https://doi.org/10.26807/rp.v24i109.1709 DOI: https://doi.org/10.26807/rp.v24i109.1709
Guevara, G. P., Verdesoto, A. E., & Castro, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
IAB Spain (2024). Estudio de redes sociales 2023. Disponible en: https://bit.ly/49DzlR9
Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling: Moving Characters from Books to Films to Video Games Can Make Them Stronger and More Compelling. MIT Technology Review. Disponible en http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/
Kayser, J. (1982). El diario francés. ATE.
Krippendorff, K. (2002). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós.
Longhi-Heredia, S. A. (2022). Periodismo en Instagram: Tratamiento mediático y análisis del humor en las viñetas del diario 20 Minutos. Textual & Visual Media, 1(15), 17-39. https://doi.org/10.56418/txt.15.2022.002 DOI: https://doi.org/10.56418/txt.15.2022.002
Longhi-Heredia, S. A., & Quezada-Tello, L. L. (2021). La prensa en Instagram: El uso de la fotografía asociada al patrimonio cultural en España. En Sierra Sánchez, J. y Barrientos Báez, A. (coords.). Cosmovisión de la Comunicación en Redes Sociales en la era Postdigital (Vol. 1, 97-126), McGraw-Hill.
López Noguero, F. (2022). El análisis de contenido como método de investigación. XXI, Revista de Educación, (4), 167-179. Disponible en: https://bit.ly/49TCRGO
Mañas-Viniegra, L.; López-Cepeda, I. & Sierra-Sánchez, J., (2019). Consumo e interacciones de las noticias publicadas en redes sociales por los diarios españoles y europeos. Trípodos. Blanquerna School of Communication and International Relations-URL, (45), 135-156. Disponible en: https://bit.ly/3wA9b34 DOI: https://doi.org/10.51698/tripodos.2019.45p135-156
Martínez-Fresneda, H., & Zazo, L. (2021). La irrupción de Instagram como medio de comunicación: el caso del diario "El País". En Sotelo González, J. y González García, J. (coords.) Digital media: el papel de las redes sociales en el ecosistema educomunicativo en tiempos de Covid-19 (333-346), McGraw-Hill Interamericana de España.
Marzi, G., Balzano, M., & Marchiori, D. (2024). K-Alpha Calculator—Krippendorff's Alpha Calculator: A User-Friendly Tool for Computing Krippendorff's Alpha Inter-Rater Reliability Coefficient. MethodsX, (12), 102545. https://doi.org/10.1016/j.mex.2023.102545 DOI: https://doi.org/10.1016/j.mex.2023.102545
Mattei, M. M. (2015). El divismo en tiempos de #Instagram. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, (20), 95-107. http://dx.doi.org/10.5209/rev_CIYC.2015.v20.49385 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2015.v20.49385
Mitchelstein, E., Leiva, S., Giuliano, C. & Boczkowski, P. J. (2018). La política da que hablar: Engagement en redes sociales de sitios de noticias. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 23, 157-173. http://dx.doi.org/10.5209/CIYC.60913 DOI: https://doi.org/10.5209/CIYC.60913
Paúl, L., & Moreno, P. (2019). Medios de comunicación deportivos en Instagram: análisis del contenido publicado por Marca, AS, Mundo Deportivo y Sport. En VV.AA. Libro de resúmenes del XXV Congreso Sociedad Española de periodística: oportunidades y retos del periodismo hiperconectado (147-148), Universidad del País Vasco.
Politico [@politicoeurope] (s. f.). Publicaciones [Perfil de Instagram].
Rojas, J. L., & Panal, A. (2017). El uso de Instagram en los medios de comunicación deportivos. Análisis comparado de Bleacher Report, L'équipe y Marca. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, (38), 1-19. Disponible en: https://bit.ly/49WfDQh
Sancho-Belinchón, C. (2023). La adaptación de los medios de comunicación tradicionales españoles al formato de Instagram. Hipertext. net, (26), 135-148. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2023.i26.17 DOI: https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2023.i26.17
Selva-Ruiz, D. & Caro-Castaño, L. (2017). Uso de Instagram como medio de comunicación política por parte de los diputados españoles: estrategia de humanización en la “vieja” y la “nueva” política. Profesional de la información, 26(5), 903-915. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.12 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.12
Vinader-Segura, R., Puebla-Martínez, B., & González-Díez, L. (2022). Las revistas de moda y belleza en Redes Sociales. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes 20 (2). https://doi.org/10.7195/ri14.v20i2.1883. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v20i2.1883
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).