TikTok´ s Impact on Police Training in Colombia

Authors

  • Ernesto Fajardo Pascagaza
  • Sergio Tobón Tobón
  • Luis Carlos Cervantes Estrada Escuela de Cadetes de Policía General Santander

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5297

Keywords:

Audiovisual platforms, Social media, Audiences, Artificial Intelligence, TikTok, Higher education, Police

Abstract

Applications that use artificial intelligence to create content have become trends such as the TikTok platform. The objective is to analyze the influence of TikTok on the professional training of Police cadets. The method is mixed and the type of research is exploratory and analytical. For the results, a survey was applied to 590 cadets who value the use of the platform as an innovative technological tool for educational support. In conclusion, by properly using TikTok and strategically integrating its content to teach, this tool becomes a valuable aid in technological innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo Borrega, J., Sosa Díaz, M. J., Porras Masero, I. & González Fernández, A. (2022). Recursos digitales en educación superior: TikTok como herramienta didáctica. Reidocrea, 11 (54), 623-636. https://doi.org/10.30827/digibug.77646

Aguilar, V., & Acosta-Banda, A., (2020). Caracterización de la evaluación del talento humano desde los enfoques: tradicional y socioformativo. Ecocience International Journal, 2(2), 83–92. https://doi.org/10.35766/je20227

Álvarez Álvarez, M., & Del Arco, I. (2023). Redes Sociales Digitales (RSD) y escuelas: revisión sistemática de la literatura científica (2017-2022). Revista Espacios, 44, 105-119. https://doi.org/10.48082/espacios-a23v44n03p08

Brigas, J., Gonçalves, F., Marques, H., & Gonçalves, J. (2023). Impact of short videos on digital journalism in social media. Revista De Ciencias Sociales, 29, 40-53. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i.40935

Brown, M. (2022). Is TikTok Safe for Kids? Parents. https://www.parents.com/kids/ safety/internet/is-tiktok-safe-for-kids/.

Cao, Y. (2020). Las redes sociales como generadoras de información periodística. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

Cyberwise (17 de julio de 2022). 8 Pros and Cons of TikTok On Kids’ Mental Health. Cyberwise. https://www.cyberwise.org/post/8-pros-and-cons-of-tiktok-on-kids-mental-health

Chao, M., Lei, J., He, R., Jiang, Y., & Yang, H. (2023). TikTok use and psycho-social factors among adolescents: Comparisons of non-users, moderate users, and addictive users. Psychiatry Res., 325. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2023.115247

Darvin, R. (2022). Design, resistance and the performance of identity on TikTok. Discourse, Context & Media, 46, 100591. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2022.100591

Del Carmen, Tobón y Hernández, S., (2022). Trabajo colaborativo en proyectos de investigación académica: un enfoque socioformativo . Publicaciones de académicos de Cambridge.

De Moya Martínez, M. del V., Segura Tornero, A., & González Amo, G. (2024). Música y TikTok en Ciencias Sociales: Una didáctica de los lenguajes cerebrales. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(1), 179–195. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5175

De Vicente Domínguez, A. M., & Sierra Sánchez, J. (2022). Comunicación deportiva y redes sociales: La transmisión de los Juegos Olímpicos en el Twitch de Rtve.es. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 9(1), 17–28. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3074

Fajardo, E. (2018). Las redes sociales como herramienta de apoyo a la labor periodística. Sphera pública, 1(18). https://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/338

Fajardo Pascagaza, E. (2019a). Las nuevas tecnologías: ¿amenaza u oportunidad en el escenario educativo?. Revista Cedotic, 4(1), 181-197. https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/2159

Fajardo Pascagaza, E., & Bohórquez, B. G. (2019b). El aprendizaje basado en proyectos y su relación con el desarrollo de competencias asociadas al trabajo colaborativo. Amauta, 17(33), 103-118. https://doi.org/10.15648/am.33.2019.8

Fajardo Pascagaza, E. (2019c). La supervisión educativa en el contexto de los sistemas educativos latinoamericanos. Revista Signos, 40(1). https://doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v40i1a2019.2089

Fajardo Pascagaza, E., & Carrascal, H., (2022). Redes sociales y construcción de la ciudadanía digital. bol.redipe. 11(9):163-77. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i9.1888

Galindo-Rubio, F., Fuentes-Nevado, A. & Suárez-Carballo, F. (2023). La actividad en Tiktok de los medios impresos en España. Obra Digital, 24, 147-165. https://doi.org/10.25029/od.2023.377.24

Gallardo-Camacho, J., Melendo Rodríguez-Carmona, L., & Presol-Herrero, África. (2023). Divulgación y representación de contenidos audiovisuales científicos en la red social TikTok. Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, 27, 9–32. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.16334

García Roca, A. & De Amo Sánchez Fortún, J., (2023). La Alfabetización Mediática e Informacional en un contexto de desinformación / Media and Information Literacy in a context of misinformation. TEJUELO. Didáctica de la Lengua y la Literatura, 37, 99-128. https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.99

González Reyes, R. (2021). Las otras caras del prosumidor: una revisión a los conceptos fundacionales de pro-am (amateur profesional) y maker. Comunicación y Sociedad, 1-19. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.8072

Hartung, c., Ann Hendry, n., Albury, k., Johnston, s. & Welch, R. (2023). Teachers of TikTok: Glimpses and gestures in the performance of professional identity. Media International Australia, 186 (1), 81-96. https://doi.org/10.1177/1329878X211068836

Hebert E. (2023). How TikTok affects children’s mental health. The Children’s Society https://www.childrenssociety.org.uk/what-we-do/blogs/how-tiktok-affects-childrens-mental-health

Hernández Plaza, A. (2021). Píldoras históricas en TikTok. Explorando una nueva forma de enseñanza en la era de las redes. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 10, 92-99. https://doi.org/10.30827/unes.i10.17808

Kid Matters Counseling (2023). 5 Things Parents Need to Know about Tik-Tok (Updated 2023). Kid Matters Counseling. https://kidmatterscounseling.com/blog/5-things-parents-need-to-know-about-tik-tok/

Maldonado Pérez, P. (2024). Jóvenes y consumo de información en redes sociales: Influencers y cambios en la percepción sobre el periodismo. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (18), e081. https://doi.org/10.24215/18524907e081

Marín Díaz, V., & Cabero Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22 (2), 25-33. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248

Nava, J., (2021). Participación en el aprendizaje mediante la creación de contenidos: un proyecto formativo basado en el b-learning. FORHUM International Journal of Social Sciences and Humanities. 4(7), 7-27. https://doi.org/10.35766/j.forhum.22473

Nguyen, H. & Diederich, M. (2023). Facilitating knowledge construction in informal learning: A study of TikTok scientific, educational videos. Computers & Education, 205, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104896

ONTSI (2022). El uso de la tecnología por los menores en España. 2022. Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. https://acortar.link/1sP6MP

Peláez Barrios, E. M. & Vernetta Santana, M., (2021). La expresión corporal desde casa a través de las TIC en Educación Secundaria Obligatoria. Lecturas: Educación física y deportes, 26 (277), 152-172. https://doi.org/10.46642/efd.v26i277.2322

Pérez Alaejos, M. de la P. M., Marcos Ramos, M., Cerezo Prieto, M. & Hernández Prieto, M., (2021). «Niños, niñas y adolescentes, revolución del consumo audiovisual: El impacto de las plataformas en línea en España». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 65, 155-172. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3292

Qustodio (2023). De Alpha a Zeta, educando a las generaciones digitales. https://www.qustodio.com/es/research/estudio-anual-de-qustodio-2022/

Rahimullah, N., Damayanti, S. B., Izra, A., & Handayani, P., (2022). Assessing the factors influencing users accessing higher education content on TikTok. Cogent Education, 9 (1), 2148498. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2148498

Rawlinson, K. (4 de abril de 2023). How TikTok’s algorithm ‘exploits the vulnerability’ of children. The Guardian. https://www.theguardian.com/technology/2023/apr/04/how-tiktoks-algorithm-exploits-the-vulnerability-of-children

Ruiz, A. (6 de febrero de 2024). Top 10: las apps más descargadas del mundo (2024). Marketing4eCommerce Academy. https://marketing4ecommerce.net/top-appsmas-descargadas-en-espana-en-mundo/

Sidorenko P., Alonso López N. & Paíno Ambrosio A. . (2023). Tiktok as a new paradigm for information in the Ukrainian War. A study from the West of the initial coverage of the conflict through this platform. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(3), 737-748. https://doi.org/10.5209/esmp.84815

Sierra Sánchez, J, Liberal Ormaechea, S. & Mañas-Viniegra, L. (2020). La formación En Materias De tecnología Del Futuro Periodista En España. Revista Latina De Comunicación Social, 75, 189-206. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1422

Tobeña, V. (2020). Pensar el futuro de la escuela desde comunidades de prácticas. Claves desde TikTok. Dilemata, (33), 221-233. https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000363

Wang, S., Yang, D., Shehata, B. & LI, M., (2023). Exploring effects of intelligent recommendation, interactivity, and playfulness on learning engagement: An application of TikTok considering the meditation of anxiety and moderation of virtual reward. Computers in Human Behavior, 149. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107951

We Are Social (2024). Digital 2024 Global Overview Report. The Essential guide to the world´s connected behaviours. https://wearesocial.com/es/blog/2024/01/digital-2024/

Yang, Y. (2022). TikTok/Douyin Use and Its Influencer Video Use: A Cross-Cultural Comparison Between Chinese and US Users. Online Media and Global Communication, 1(2), 339-368. https://doi.org/10.1515/omgc-2022-0016

Yélamos Guerra, M., García Gámez, M., & Moreno Ortiz, A., (2022). The use of TikTok in higher education as a motivating source for students. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 38, 83-98. https://doi.org/10.30827/portalin.vi38.21684

Zazo Correa, L., & Martínez-Fresneda Osorio, H. (2024). Estudio de los perfiles en TikTok de El Mundo, El País, ac2alityespanol y La Wikly para analizar las oportunidades informativas de esta red social para la audiencia joven. Revista Latina de Comunicación Social, (82), 1–13. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2180

Published

2024-07-29

How to Cite

Fajardo Pascagaza, E., Tobón Tobón, S., & Cervantes Estrada, L. C. (2024). TikTok´ s Impact on Police Training in Colombia. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(5), 115–127. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5297