The Curricular Importance of Citizenship Education in Schools in the European Union

Integration of Citizenship Education in the Spanish and German educational curricula

Authors

  • Laura Calatayud Requena Universitat de València
  • Mireia Guardeño Juan Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3737

Keywords:

Citizenship, SDG, Education, Education system, European Union, Educational curriculum, Education policy

Abstract

Society is currently facing major challenges to which it must respond. In 2015, the United Nations approved the 2030 Agenda together with the Sustainable Development Goals with the aim of creating a citizenship capable of responding to the needs and challenges of society. Since 1992, Europa felt the need to create a supranational citizenship. The European Unión. Education for Citizenship is perfect for this function and its implementation in the educational systems of the countries is very diverse, resulting in different citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caballero, Á., Cárdenas, J.F. y Valle, J.M. (2016). La educación para la ciudadanía en la Unión Europea: Perspectivas supranacional y comparada. Journal of supranational policies of education,5, 173-197. https://revistas.uam.es/index.php/jospoe/issue/view/633

Calatayud, L y Monsalve, L. (2021). Retos de la Educación para la Ciudadanía en las escuelasd e la Unión Europea: creación de la ciudadanía española digital, ética y participativa. En A.Cristina Sánchez (Ed). Retos y Desafíos de la Innovación Educativa en la era post COVID-19. McGraw-Hill/Interamericana de España, S-L. (pp. 63-83)

Consejo de Europa (2006, 27-28 de abril) Conferencia de Evaluación del Año de la Educación para la Ciudadanía Europea a través de la Educación. https://is.gd/JFobPZ

Consejo de Europa, (1997, 10-11 de octubre). Declaración del Consejo de Europa de Jefes de Estado y de Gobierno. Estrasburgo. https://is.gd/3seRyk

Elósegui, M. (2011) Igualdad y derecho antidiscriminatorio. Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico, 45, 65-87

Enguix, S. y Bolland, E. (10 de junio de 2021). Malestar en Valencia por la idea de que los datos covid de Madrid han frenado el turismo británico. La Vanguardia. https://is.gd/Swawvy

Escudero, A. (2010). Ciudadanía y educación para la ciudadanía [Tesis de doctorado, Universidad de Castilla-La Mancha] https://is.gd/KmdtEK

Estelles, M., y Fischman, G. E. (2020). Imaginando una Educación para la Ciudadanía Global después del Covid-19. Práxis Educativa, Ponta Grossa,15, 1-14. https://is.gd/v6N3fh DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15566.051

EURYDICE (2018). La educación para la ciudadanía en el contexto escolar europeo. Bruselas: www.eurydice.org

EURYDICE (2022). Sistemas educativos europeos www.eurydice.org

García, J.L. (1990). Fundamentos de Educación Comparada. Madrid: Dykinson. 2º Edición.

Gómez, A.E y García, C.R. (2013). El debate entorno a la Educación para la Ciudadanía en España. Una cuestión más ideológica que curricular. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 12, 127-140

Gómez, C. (2018). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): una revisión crítica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 140, 107-118.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 04 de mayo de 2006, 97858-97921. https://is.gd/WkcSXI

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://is.gd/UA7VXg

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013, 97858-97921. https://is.gd/GMceS0

Paricio, P. (2002). Unión Europea y sociedad civil. Fundación Universitaria San Pablo-CEU. Valencia.

Raventós, F. (1990). Metodología comparativa y pedagogía comparada. Barcelona: Boixareau Universitaria.

Rieckman, M. y Gardiner, S. (2017) Educación para los objetivos Desarrollo sostenible, objetivos de aprendizaje. UNESCO Publishing. Rie

ckmann, M. (2018). Learning to transform the world: key competencies in Education for Sustainable Development. En A. Leicht, J. Heiss, y W. Byun (Eds.), Issues and Trens in Education for Sustainable Development (pp. 39-59.) París (Francia): UNESCO.

Vázquez R. y Porto, Á.S. (2020). Temas transversales, ciudadanía y educación en valores: de la LOGSE (1990) a la LOMLOE (2020), Innovación educativa, 113-125. DOI: https://doi.org/10.15304/ie.30.7092

Wollmann H. (2019). Crónica de Alemania. En. Joaquin Tornos Mas (Ed.) Observatorio del ciclo del agua 2019 (pp.25-44).

Published

2022-11-17

How to Cite

Calatayud Requena, L. ., & Guardeño Juan, M. . (2022). The Curricular Importance of Citizenship Education in Schools in the European Union: Integration of Citizenship Education in the Spanish and German educational curricula. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 12(3), 1–10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3737