Sex Education by Brands

A Case Study of Durex and Platanomelón on TikTok

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5866

Keywords:

Branded Content, TikTok, Sex Education, Generation Z, Durex, Platanomelón

Abstract

Brands have identified the opportunity to position themselves as trusted authorities on topics like sexuality through the creation of engaging content, leading to the development of innovative strategies that merit close examination. A mixed-methods approach, combining the analysis of 272 videos published on TikTok by Durex Spain and Platanomelón with in-depth interviews with the professionals shaping these strategies, reveals a commitment to long-term actions centered on sexual health as a core editorial mission. By taking on this role, brands are not only enhancing their societal relevance but also offering valuable sex education to younger audiences, addressing a critical and underserved need.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
24
Views
17
Downloads
41
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 13 PDF 4

References

Alías, M. (4 de abril de 2018). El “caso Manada” resucita el debate sobre la educación sexual para alumnos y jueces. Vozpópuli. https://bit.ly/3BaQK7E

Aguilera-Moyano J., Baños-González, M. & Ramírez-Perdiguero J. (2015). Branded entertainment: los contenidos de entretenimiento como herramienta de comunicación de marketing. Un estudio de su situación actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 519-538. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2015-1057

Bartolomé, A. (13 de abril de 2021). España, a la cola de Europa en Educación sexual. Magisterio. https://bit.ly/3Y3A7nr

Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press. https://bit.ly/4eaTAYF

Castelló-Martínez, A. & del Pino Romero, C. (2015). La comunicación publicitaria con influencers. Revista Digital de Marketing Aplicado. REDMARKA, 14, I, 21-50. http://dx.doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880

Ciampaglia, G. L., Flammini, A. & Menczer, F. (2015). The production of information in the attention economy. Scientific Reports, 5:9452, 2015. http://dx.doi.org/10.1038/srep09452

Edelman (Madrid, 17 de mayo de 2021). Los españoles confían, por primera vez, más en las empresas que en el Gobierno, medios y ONG 'S. Trust Barometer. [Nota de prensa]. https://bit.ly/4di71oH

Escalada, S. M. (2021). Estrategias de branding y marketing para crear engagement en el ecosistema digital: estudio de caso: Marca Platanomelón. En Plataformas, consumo mediático y nuevas realidades digitales: hacia una perspectiva integradora (pp. 650-671). Dykinson.

Estéfano Sancho, M. & Iranzo-Cabrera, M. (2024). La educomunicación sexual en medios españoles. Análisis de la cobertura mediática del consentimiento en Instagram y TikTok. ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 22(2): e2155. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v22i2.2155

Fowler, L.R., Schoen, L., Smith, H.S. & Morain, S.R. (2022). Sex Education on TikTok: A Content Analysis of Themes. Health Promotion Practice, 23(5), 739-742. http://dx.doi.org/10.1177/15248399211031536

Fundación y Sociedad Española de Contracepción. (2019). Estudio sobre sexualidad y anticoncepción: jóvenes españoles. https://bit.ly/4edjR8X

Gaitán-Moya, J. & Piñuel Raigada, J. (1998). Técnicas de investigación en comunicación social, elaboración y registro de datos. Editorial Síntesis.

Gálvez, S., López, N., Ortiz, E., Taborda, D. & Valderrama, M. (2021). Marcas humanas. Una mirada desde el consumidor. https://bit.ly/3zu1QE3

​​Giraldo-Luque, S. & Fernández-Rovira, C. (2020). Redes sociales y consumo digital en jóvenes universitarios: economía de la atención y oligopolios de la comunicación en el siglo XXI. Profesional de la Información, 29(5). http://dx.doi.org/10.3145/epi.2020.sep.28

Jaramillo, C. (2021). Análisis de los contenidos con presencia de marca en la prensa digital española. Estudio de caso: Elpais.com 2019. Doxa Comunicación, 32, 345-379. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a17

Kim, Y. (2017). Consumer Responses to the Food Industry’s Proactive and Passive Environmental CSR, Factoring in Price as CSR Tradeoff. Journal Business Ethics 140, 307–321. http://dx.doi.org/10.1007/s10551-015-2671-8

Mejía-Giraldo, J. (2019). Propósitos organizacionales como alternativa para los problemas que proponen los modelos canvas y lean canvas. Innovar, 29(72), 31-40. https://doi.org/10.15446/innovar.v29n72.77891

Middleton, S. (2022). For You? Using TikTok® to Teach Key Content. Management Teaching Review, 7(3), 226–235. http://dx.doi.org/10.1177/23792981221096871

Ministerio de Sanidad. (Madrid, 20 de agosto de 2019). El Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social dona 100.000 kits con preservativos para su distribución en conciertos y festivales de música. [Nota de prensa]. https://bit.ly/4ecNhUq

Miotto, G. & Payne, G. (2019). Branded content: una nueva apuesta para el New York Times. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación 17, 23-39. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2019.17.3

Muniz, F., Guzmán, F., Paswan, A.K. & Crawford, H.J. (2019), The immediate effect of corporate social responsibility on consumer-based brand equity. Journal of Product & Brand Management, 28(7), 864-879. http://dx.doi.org/10.1108/JPBM-09-2018-2016

Neuendorf, K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications

Omar, B. & Dequan, W. (2020). Watch, Share or Create: The Influence of Personality Traits and User Motivation on TikTok Mobile Video Usage. iJIM, 14(4), 121-127. http://dx.doi.org/10.3991/ijim.v14i04.12429

OMS. (s.f) Salud Sexual. https://bit.ly/4dmlwHU

Pulizzi, J. (2021). Start a Content-First Business, Build a Massive Audience and Become Radically Successful. Content Inc., Second Edition. McGraw-Hill Education eBooks.

Ramos-Méndez, D. & Ortega-Mohedano, F. (2017). La revolución en los hábitos de uso y consumo de vídeo en teléfonos inteligentes entre usuarios millennials, la encrucijada revelada. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 704-718. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1187

Reason Why. (09 de mayo de 2022). Durex hace pedagogía sobre salud sexual en TikTok con la plataforma “Hay tema”. Reason Why. https://bit.ly/4di6MtN

Selva-Ruiz, D. & Caro-Castaño, L. (2016). Uso de datos en creatividad publicitaria: el caso de Art, Copy & Code de Google. El Profesional de la Información, 25(4), 642-651. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.jul.14

Servera, D. & Piqueras, L. (2019). The effects of corporate social responsibility on consumer loyalty through consumer perceived value. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32, 66-84. https://doi.org/10.1080/1331677X.2018.1547202

Silverio, Mario. (25 de abril de 2024). Estadísticas y usuarios activos de TikTok (2024). PrimeWeb. https://bit.ly/47Af2E2

Statista Research Department. (2022). La sexualidad en España - Datos estadísticos. https://bit.ly/3ZzwE0N

Toledano, F., Selva, D. & Díaz-Masa, J. (2021). La transformación digital de la comunicación: nuevas fórmulas de creación, producción y distribución de contenidos de marca. En J. P. Olivares & R. Gago (Coords.), El Branded Content en la comunicación posdigital: estructuras, aplicaciones y casos de éxito (pp. 31-54). Valencia: Tirant-Lo Blanch.

UNESCO. (2009). International Technical Guidance on Sexuality Education: An evidence-informed approach for schools, teachers and health educators. The Rationale for Sexuality Education, I, 123. Scientific and Cultural Organization. https://bit.ly/4eiGsRC

UNESCO. (2018). International Technical Guidance on Sexuality Education: An evidence-informed approach. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. ISBN 978-92-3-100259-5

Vilches, L. (Coord.) (2011). La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona: Gedisa Editorial.

WHO Regional Office for Europe y Federal Centre for Health Education. (2010). Standards for sexuality education in Europe. A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. Cologne: BZgA.

Published

2025-10-24

How to Cite

Zomeño Jiménez, D., Cuesta-Martínez, C., & Pallarés Renau, M. (2025). Sex Education by Brands: A Case Study of Durex and Platanomelón on TikTok. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(6), 161–173. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5866

Issue

Section

Research articles