Visual Politics in the Digital Age
The Impact of Instagram Formats on Political Participation Driven by Influencers
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5860Keywords:
Influencers, Social media, Engagement, Political participation, Digital content, Opinion leaders, Visual formatsAbstract
n the process of Instagram’s consolidation as a visual platform, political influencers are emerging as new agents in the creation of political content. Based on the study of 750 posts from 30 prominent political influencers in Spain, this research analyzes how interaction metrics influence the formats of Reels and Posts, exceeding benchmark averages (Sehl & Mikolajczyk, 2024). The choice of format not only shapes the type of visual political content disseminated but also influences the consumption and political participation practices of young audiences, highlighting the importance of interaction metrics in the success of digital content.
Downloads
Global Statistics ℹ️
16
Views
|
1
Downloads
|
17
Total
|
References
Asensio, A. (2018). El mercado del arte en España y el rol del Estado como Dinamizador del Mercado. [Monografía] Universidad Pontificia de Comillas. https://bit.ly/47CfQZ8
Aumente, P. (2016). La metamorfosis del concepto de barrio artístico en dinámicas de distrito cultural. En Chaves, M. A. y Lorente, J. P., (Eds.). Barrios Artísticos y Distritos Culturales: nuevos espacios para la creatividad y la revitalización urbana (pp. 163-228). Icono 14 Editorial.
Aumente, P. (2021). Arte colaborativo y distritos culturales. Revisitando algunas fuentes. Arte y políticas de identidad, 25(25), 13-32. https://doi.org/10.6018/reapi.506171 DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.506171
Ayuntamiento de Madrid. Área de Gobierno de Economía, Innovación y Hacienda. S.G. Estadística, Padrón y Procesos Electorales. Censo de Locales y Actividades. (2023). https://bit.ly/3ZDMcRr
Ayuntamiento de Madrid. (2024, 13 de mayo). La revolución creativa de Carabanchel ya tiene nombre propio: DISTRITO 11. Diario de Madrid. https://bit.ly/4cSRM5Q
Carpio-Jiménez, L., Suing, A., & Ordóñez, K. (2024). Visual Design in Brand Communication on Instagram. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(8), 1–14. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5317 DOI: https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5317
Chaves, M. A. & Tejeda, I. (Eds.). (2018). Distritos culturales y revitalización urbana. Icono 14 Ed.
Gil, I. (2023, 17 de octubre). Carabanchel, elegido el mejor barrio artístico del mundo. Time Out. https://bit.ly/3WypqrQ
Guijarro, J. L. (2024). España supone el 1% del mercado del arte global: ni tan mal. The conversation. https://bit.ly/4eyimli
Lasso de la Vega, M. (2004). Quintas de recreo y casas de campo aristocráticas alrededor de Madrid: los Carabancheles, Canillejas y Chamartín [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad Politécnica de Madrid, Arquitectura. https://bit.ly/4hg5ulS
Lezcano, A. (2024, 27 de noviembre). Espacio Amazonas: el lugar pionero de Carabanchel para artistas mujeres migrantes de América Latina. El País. https://bit.ly/4hiatlZ
Lorente, J. P. (2008). ¿Qué es un barrio artístico? ¿Qué papel pueden desempeñar los museos en su desarrollo?: avance de algunos puntos a tratar en un seminario co-organizado por el Observatorio Aragonés de Arte Público de la Universidad de Zaragoza. AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, (2), 4. https://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=84
MacDowall, L. (2019). Instafame: Graffiti and street art in the Instagram era. Intellect. https://doi.org/10.1386/9781783209835 DOI: https://doi.org/10.1386/9781783209835
MacDowall, L. J., & De Souza, P. (2018). ‘I’d double tap that!!’: street art, graffiti, and Instagram research. Media, culture & society, 40(1), 3-22. https://doi.org/10.1177/0163443717703793 DOI: https://doi.org/10.1177/0163443717703793
Marco, M. (2024, 5-11 de julio). Carabanchel es una feria: el barrio que se ha transformado con el arte. El Cultural. El Español. Pp. 6-10. https://bit.ly/47E4fbV
Martín, L. e Ibade, J. (2024, 10 de julio). Silvo, de Galería Nueva: "Carabanchel es propicio para montar una galería porque hay recorrido, hay coleccionistas". Idealista/News. https://bit.ly/4djnmcB
Menéndez, H. (2025, 10 de enero). Nuevas zonas SER en Madrid: el barrio que tendrá parquímetros en 2025. Madrid Secreto. https://bit.ly/3PYhL28
Sacco, P. L. & Ferilli, G. (2018). Cultura y desarrollo local: el distrito cultural sistémico. Ciudades Creativas de Fundación Kreanta, (3), 9-20.
Sánchez, J. M., & Nicolás, J. (2024). Carabanchel es cultura. Artelibro Editorial.
Secretaría General Técnica, Ministerio de Administraciones Públicas (2008). Variaciones de los Municipios de España desde 1842 (1.ª edición). Madrid: Gobierno de España. Consultado el 13 de febrero de 2024. https://bit.ly/3zt0jOE
Treviño Avellaneda, C. (2024). Artistas visuales y nuevos espacios culturales en la periferia de Madrid. Comunicación digital y promoción . European Public & Social Innovation Review, 9, 1–18. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-651 DOI: https://doi.org/10.31637/epsir-2024-651
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).