Approaching the Figure of the Agroinfluencer in Spain
Definition, Typology, and Identities
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5312Keywords:
Influencer, Instagram, Social media, Rural environment, Rural identitiesAbstract
Rural depopulation, new political formations, and farmer protests have thrust rural issues into the public discourse. Within this context, the agroinfluencer has emerged as a noteworthy figure capturing media attention. This research explores the concept of agroinfluencers in Spain, outlines a typology, and analyzes the novel rural identities they project. Using a representative sample and a mixed-method approach, the study unveils a distinct profile, diverse approaches, and thematic variations. The findings open avenues for further research into rural communication and its emerging identities in the digital era.
Downloads
References
Abellán, M.A. & Beneyto, G.P. (2020). La cuestión rural en los programas de los partidos políticos en las elecciones de 2019. Tendencias Sociales. Revista de Sociología, 5, 5-34. https://doi.org/10.5944/ts.5.2020.27745
Agulleiro-Prats, S., Miquel-Segarra, S., García-Medina, I., & González-Romo, Z. (2020). Aproximación al perfil no profesional del microinstagramer de moda en España. Profesional de la información, 29(4), 1-13. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.39
Borau E.; Pérez-Escoda, A. y Castro, M.M. (2022). Retrato intergeneracional del fenómeno influencer en redes sociales: ¿Prescriptor de marca o modelo social? IC Revista Científica de Información y Comunicación, 19, 479-500. https://doi.org/10.12795/IC.2022.I19.22
Boyd, D. (2007). Why youth (heart) social networks sites: The role of networked publics in Teenage social life. MacArthur Foundation Series on Digital Learning – Youth, Identity and Digital Media Volume, 1-26. https://doi.org/10.31219/osf.io/22hq2
Camarero, L. (coord.) (2009). La población rural de España. De los desequilibrios a la sostenibilidad social. (Colección Estudios Sociales, 27). Fundación La Caixa.
Casaló, L.V.; Flavián, C., & Ibáñez-Sánchez, S. (2018). Influencers on Instagram: Antecedents and consequences of opinion leadership. Journal of Business Research, 117, 510-519. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.005
Castelló-Martínez, A. & Del Pino, C. (2015). La comunicación publicitaria con influencers. Redmarka. Revista Digital de Marketing Aplicado, 14(1), 21-50. https://doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880
Collantes, F., Pinilla, V., Sáez, L.A. & Silvestre, J. (2010). El impacto demográfico de la inmigración en la España rural despoblada. (Documento de Trabajo 30/2010). Real Instituto Elcano.
Del Prete, A. & Redón, S. (2020). Las redes sociales virtuales espacios de socialización y definición de identidad. Psicoperspectivas 19(1), 61-70. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol19-Issue1-fulltext-1834
Federación Española de Municipios y Provincias (2017). Población y despoblación en España 2016. Recuperado de:
http://femp.femp.es/files/566-2117-archivo/20170125%20informe_despoblacion.pdf
Fernández-de-Córdova, I. (2017). Comunicar la moda en internet: medios, marcas, influencias y usuarios. Editorial UOC.
Figuereo-Benítez, J. C., González-Quiñones, F., & Machin-Mastromatteo, J.D. (2021). Instagram como objeto de estudio en investigaciones recientes. Una revisión de literatura con enfoque en revistas científicas. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 53, 9-23, https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i53.01
Franco, F. (2015). Mundo, medio y territorio rural. Fundación Encuentro. Informe España 2015.
Gómez E.N. (2009). Empoderamiento del empobrecimiento. La lucha por las representaciones legítimas. Question, 1(22), n/a. https://shre.ink/r1Gr
Gómez-Carrasco, C.J., & García González, F. (2018). Representaciones sociales y la construcción de discursos estereotipados en la enseñanza de la Historia. Un análisis a partir del campesinado (ss. XVI-XVIII). Historia y comunicación social, 24(1), 127-145. https://doi.org/10.5209/hics.64484
González, L. (2017). Fomentar el pensamiento crítico para eliminar estereotipos rurales. Almanatura. https://shre.ink/r1Gx
González, L. (2018). ¿Tienen repercusión el uso de estereotipos rurales en televisión? Almanatura. https://goo.su/zzcCwN
González, R., Zahaira, F., & Aguirrea, S. (2020). Análisis de la gestión de la comunicación de los influencers farmacéuticos españoles en Instagram durante la pandemia del COVID-19, Revista Española de Comunicación en Salud, 1(S9-S30), 9-30, https://doi.org/10.20318/recs.2020.5402
Iab Spain (2022). Libro Blanco. Marketing de Influencia Versión Actualizada 2022. Iab Spain. https://iabspain.es/tipo-documento/libros-blancos/
López-Fernández, J.A., García-Morís, R., & Medina, S. (2019). La percepción del medio rural entre el profesorado de Geografía e Historia en formación inicial. En X.C. Macía , F.X. Armas y F. Rodríguez (Coords.), La reconfiguración del medio rural en la sociedad de la información. Nuevos desafíos en la educación geográfica (pp. 783-795). Andavira Editora. http://hdl.handle.net/10396/20168
Lou, C., Tan, S.S., & Chen, X. (2019). Investigating consumer engagement with influencer-vs. Brand promoted ads: The roles of source and disclosure. Journal of Interactive Advertising, 9(3), 169-186. https://doi.org/10.1080/15252019.2019.1667928
Lozano, S. (2020). Despoblación rural y relevo generacional en el medio rural de Castilla y León. In G. Fajardo y J. Escribano (Coords.), Despoblamiento y desarrollo rural propuestas desde la economía social (pp.65-74) CIEREC.
Ministerio de Política Territorial y Función Pública (2018). Estrategia Nacional frente al Reto Demográfico, Directrices Generales. https://goo.su/O4D6U
Morales-Romo, N. (2017). The Spanish rural school from the New Rural paradigm. Evolution and challenges for the future. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(2), 412-438. http://dx.doi.org/10.21501/22161201.2090
Moscovici, S. (1981). Psicología de las Minorías Activas. Ediciones Morata.
Otazu, A. (28 de septiembre de 2023). ‘Agroinfluencers', la vida en la España rural a través de las pantallas: “Hay que desterrar la idea de que no queremos estudiar”. El País. https://goo.su/UHddB
Pavón-Benítez, L., Sánchez-González, P., & Álvarez-Montoya, J.M. (2022). En el pueblo somos más rurales: una mirada cualitativa a los estereotipos de lo rural en La fiesta juvenil. En S. Olivero (Coord.), El camino hacia las sociedades inclusivas (pp. 1823-1837). Dykinson.
Pérez-Barco, M.J. (23 de octubre de 2023). 'Agroinfluencers', el escaparate de futuro del campo español. ABC. https://goo.su/Jeqx1
Pérez-Curiel, C., &Luque-Ortiz, S. (2017). El marketing de influencia en moda. Estudio del nuevo modelo de consumo en Instagram de los millennials universitarios. AdComunica, 15, 255-281. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.13
Pretel-Jiménez, M., Del-Olmo, J.L., & Ruíz-Viñals, C. (2024). El engagement de los influencers literarios con sus seguidores en Instagram: contenido y estrategia de los Bookstagrammers. Revista Mediterránea De Comunicación, 15(1), 305-322. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24251
Reig, E.; Goerclich, F.J. y Cantarino, I. (2016). Delimitación de áreas rurales y urbanas a nivel local: demografía, coberturas y accesibilidad. Fundación BBVA.
Ríos, J.J., (15 de noviembre de 2023). La visión de los "agroinfluencer", en el podcast de Efeagro en directo en la feria Datagri. EFE:Agro. https://shre.ink/r1Gf
San Miguel, P. (2020). Influencer Marketing. Lid Editorial Empresarial.
Vidal, M., & Llopis, R. (2004). Multifuncionalidad e identidad. Estudiantes de la Comunidad Valenciana ante la agricultura, el trabajo forestal y el turismo rural. Revista española de estudios agrosociales y pesqueros, 201, 57-78. https://doi.org/10.22004/ag.econ.184353
The Social Media Family (2023). IX Informe sobre el uso de Redes Sociales en España. The Social Media Family. https://lc.cx/78NNPQ
Zabaleta, S. (29 de octubre de 2023). Los ‘agroinfluencers’ navarros cuentan sus historias en LinkedIn, Instagram y Facebook. Diario de Noticias de Navarra. https://goo.su/mpPL
Zhao, S. (2005). The Digital Self: Through the Looking Glass of Telecopresent Others. Symbolic Interaction, 28(3), 387-405. https://doi.org/10.1525/si.2005.28.3.387
Zoido, F. y Arroyo, A. (2003). La población de España. En A. Arroyo (Ed.), Tendencias demográficas durante el siglo XX en España (pp 17-75). Instituto Nacional de Estadística
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.