Museums, Social Media, And Transmedia Universes
Content Creation for Active Audience Participation
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5259Keywords:
Transmedia, Social media, Museums, Audience engagement, 3D sound, Mapping, Augmented realityAbstract
Transmedia narratives and the use of social media have become key tools for content mobilization and follower creation in response to the challenge of low public attendance at museum spaces. In contrast, the creation of digital content and the expansion of interaction across multiple platforms is a strategy to reach younger audiences and as an educational strategy. The potential of transmedia narratives and social media to promote knowledge and social transformation is highlighted through the creation of innovative content with scientific value.
Downloads
References
Claro-Montes, C., Aránzazu-Ferruz-González, S,. Catenacci-Martín, J. (2024). Redes sociales y tercer sector: análisis del uso de Facebook e Instagram en 50 ONG de España y Chile. Revista Latina de Comunicación Social, 82, 01-21. https://www.doi.org/10.4185/rlcs-2024-2197 DOI: https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2197
Corona, J. (2016). ¿Cuándo es transmedia?: Discusiones sobre lo transmedia (l) de las narrativas. Revista Icono 14. Vol.14, No. 1. pp. 30-48. doi: 10.7195/ri14.v14i1.919 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.919
Fernández, V., Suárez, M., y Calaf, R. (2021). Comunicación en museos a través de redes sociales durante la pandemia: Desvelando nuevas oportunidades de interacción. Fonseca, Journal of communication, Vol. 23. Pp., 129-149. https://doi.org/10.14201/fjc202123129149 DOI: https://doi.org/10.14201/fjc202123129149
Hernández, M., Zamora, M. (2016). Narrativa Transmedia: resignificando el consumo mediático. Presentación. Revista Icono 14. Vol.14, No. 1. pp. 1-7. DOI: ri14.v14i1.947 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.947
Montoya, D., Vásquez, M., Salinas, H. (2013). Sistemas intertextuales transmedia: exploraciones conceptuales y aproximaciones investigativas. Revista Co-Herencia. Vol. 10, No. 18. Enero-Junio. pp. 137-159. DOI: https://doi.org/10.17230/co-herencia.10.18.5
Palencia-Triana, C. (2023). Pensamiento Creativo para el Diseño de Experiencias de Aprendizaje Memorables. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 19 (4), 1–9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v19.4928 DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v19.4928
Rampazzo, R., Carvalho, G., Tárcia, L. (2020). Theory, Development, and Strategy in Transmedia Storytelling. Routledge, Taylor & Francis Group. New York.
Ruiz, J., Alcalá, J. (2016). Los cuatro ejes de la cultura participativa actual. De las plataformas virtuales al medialab. Revista Icono 14. Vol.14, No. 1. pp. 95-122. doi: 10.7195/ri14.v14i1.904 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.904
Wagensberg, J. (2018). El Museo “Total”, una Herramienta de Cambio Social. En F. Manito (Ed.) Ciudades Creativas. (vol. 4). Ciudadanía, cultura digital y emprendimiento social. Kreanta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.