Recurrent frames in true crime: comparative analysis of the Wanninkhof Case

Narrative Patterns in the Newspaper Story and the HBO Documentary 'Dolores'

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5200

Keywords:

Framing, True Crime, Media Crimes, Journalistic reporting, Journalism and Literature, Wanninkhof Case, Dolores Vázquez

Abstract

The true crime genre experiences great popularity, especially on on-demand platforms. This study aims to identify recurring frameworks in media crime narratives by comparing press coverage with audiovisual true crime. To do so, it reviews the theoretical framework of framing applied to criminal journalistic narratives. Then, using an inductive method, it examines cases and documents available sources to compile reliable frameworks. Finally, this framework is applied to a relevant media event: the disappearance and murder of Rocío Wanninkhof. By contrasting journalistic coverage with HBO's 'Dolores. The Truth About the Wanninkhof Case', coinciding approaches emerge, intensified even in audiovisual narratives. True crime allows for the redemption of the villain, reshaping initial journalistic narratives through elaborated context and changes in the narrator, influencing the entire narrative construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfonso Méndiz Noguero, Universidad Internacional de Cataluña (UIC)

Professor and Rector of International University of Catalonia (UIC Barcelona, Spain). He has been dean of the Faculty of Communication at the International University of Catalonia. Bachelor and PhD in Communication, both grades with Extraordinary Prize. Postgraduate in "Production in Motion Pictures & Television" at the University of California - Los Angeles (UCLA). Director of the research group SEJ-396 "New advertising forms and new economy". His lines of research are: New advertising; Advertising, education and values; Cinematic narrative and Social influence of audiovisual media. He has been Visiting researcher at the Hebrew University of Jerusalem (2009), University of La Sabana (Bogotá, 2010) and Università Cattolica del Sacro Cuore (Milan, 2011). Author of more than a hundred papers, chapters and books.

Marta Sánchez Esparza, Universidad Rey Juan Carlos

Periodista y doctora en Ciencias de la Información por la Universidad de Málaga. Profesora en la Universidad Rey Juan Carlos y la Universidad Internacional de la Empresa (UNIE). Sus áreas de interés se refieren a la transformación del relato periodístico al true crime, el periodismo en la era digital, la construcción de la opinión pública, la desinformación y el discurso del odio, la inteligencia artificial y las nuevas tecnologías. Pertenece al Grupo de Investigación de Alto Rendimiento sobre Participación ciudadana y posibilidades de alfabetización digital (PARTICYPAD) de la Universidad Rey Juan Carlos. En la actualidad es IP del proyecto de investigación 'Inteligencia artificial y nuevas fronteras: la transformación de las identidades profesionales y las narrativas en empresas de comunicación', de la Universidad Internacional de la Empresa (UNIE). 

References

Arroyo, L. (1997). Fábulas y fabuladores; el escándalo político como fenómeno de los medios de comunicación. En Laporta, F. y Álvarez, S. (Eds.), La corrupción política (pp. 335-359). Madrid, España: Alianza Editorial.

Canel, M. J., & Sádaba, T. (1999). La investigación académica sobre las actitudes profesionales de los periodistas. Una descripción del estado de la cuestión. Communication & Society, 12(2), 9-32. https://doi.org/10.15581/003.12.36396 DOI: https://doi.org/10.15581/003.12.36396

Canel, M. J., Rodríguez-Andrés, R. & Sánchez-Aranda, J. J. (2000). Periodistas al descubierto. Retrato de los profesionales de la información. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Canel, M. J. & Sanders K. (2005). El poder de los medios en los escándalos políticos: la fuerza simbólica de la noticia icono. Anàlisi, 32, 163-178.

Cruz Rodríguez, M. A. (2021). Presentación de las víctimas en los asesinatos de Ángel Colón Maldonado: Análisis del encuadre poético en cinco noticias del periódico El Vocero de Puerto Rico entre el 9 de julio de 1986 y el 9 de octubre de 1987 [Doctoral dissertation. Universidad de Puerto Rico]. Repositorio digital UPR. https://bit.ly/3tRopzR

Del Valle, C., & Arroyo-Almaraz, A. (2011). Mecanismos de construcción de la realidad en la ficción literaria, las sentencias penales y las noticias policiales. Investigación Universitaria Multidisciplinaria: Revista de Investigación de la Universidad Simón Bolívar, (10), 11.

Doyle, A. (2006). How not to think about crime in the media. Canadian Journal of Criminology and Criminal Justice, 48(6), 867- 885. https://doi.org/10.3138/cjccj.48.6.867 DOI: https://doi.org/10.3138/cjccj.48.6.867

Entman, R. M. (2007). Framing bias: Media in the distribution of power. Journal of communication, 57(1), 163-173. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x

Field, S. (1998). El libro del guion. Fundamentos de la escritura de guiones. Barcelona, Ed. Plot.

García, L. (17 de octubre de 1999). 300 personas peinan los montes de Málaga sin hallar pistas de la joven desaparecida. El País. https://elpais.com/diario/1999/10/17/andalucia/940112532_850215.html

García, L. (2001, 9 de septiembre). La presunta asesina de Wanninkhof mantiene su inocencia ante el juez y no entra en prisión. El País. https://elpais.com/diario/2000/09/09/espana/968450419_850215.html

Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Harvard University Press.

Herrscher, R. (2012). Periodismo narrativo. Barcelona: Universidad de Barcelona

Horeck, T. (2014). A film that will rock you to your core: Emotion and affect in Dear Zachary and the real crime documentary. Crime, Media, Culture, 10(2), 151-167. https://doi.org/10.1177/1741659014540293 DOI: https://doi.org/10.1177/1741659014540293

Kaplan, Nora. (2009). Héroes, villanos y víctimas: La construcción discursiva de personajes en las noticias televisivas sobre eventos conflictivos. Haciendo discurso. Homenaje a Adriana Bolívar. Caracas: Universidad Central de Venezuela, 451-66.

Kort-Butler, L. A. & Sittner-Hartshorn, K. J. (2011). Watching the Detectives: Crime Programming, Fear of Crime, and Attitudes about the Criminal Justice System. The Sociological Quarter¬ly, 52(1), 36-55. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2010.01191.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2010.01191.x

López-Escudero, A. (October 13, 1999). La joven desaparecida en Mijas fue arrastrada al interior de un vehículo. El País. https://elpais.com/diario/1999/10/13/andalucia/939766931_850215.html

Mariné, S. Y. (2021). Crims. Pot una sèrie generar inseguretat ciutadana?: estudi empíric sobre l’impacte de la sèrie true crime de TV3 en la seva audiència. [Trabajo Fin de Grado, Universitat Pompeu Fabra]. Repositori Digital UPF. https://bit.ly/3Hz86uV

Marsden, A.J. (June 12, 2018). Uno de los motivos por los que los crímenes reales son tan cautivadores es porque nos permiten intuir las partes más perversas de la psique humana. [Comentario en la página web Así reacciona tu cerebro al ver o leer historias de crímenes reales]. Huffington Post. https://www.huffingtonpost.es/entry/asi-reacciona-tu-cerebro-al-ver-o-leer-historias-de-crimenes-reales_es_5c8a8ac9e4b0f489d2b3cec6.html

Martínez, I. (September 9, 2000). ¿Por qué has matado a mi hija? El País. https://elpais.com/diario/2000/09/09/espana/968450420_850215.html

Peláez, E., & Del Río, M. (November 3, 1999). Hallado en Marbella el cadáver calcinado de la joven que desapareció en octubre en Mijas. El País. https://elpais.com/diario/1999/11/03/espana/941583619_850215.html

Propp, V. (1998). Morfología del cuento. Madrid, Fundamentos.

Rey, G. (2007). Miradas oblicuas sobre el crimen. En: Los Relatos Periodísticos del Crimen: Cómo se cuenta el delito en la prensa escrita latinoamericana, Fundación Friedrich Ebert Stiftung, Centro de Competencia en Comunicación para América Latina, 7-20.

Rojas, D., Micolich, C., Dittborn, M., & Salas, S. P. (2020). Sobre héroes, enemigos, víctimas y batallas en los tiempos del COVID-19. Revista médica de Chile, 148(5), 709-711. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000500709 DOI: https://doi.org/10.4067/S0034-98872020000500709

Román, A., Elías, R., & Paredes, M. (2021). Realidad y ficción en el discurso informativo. Crímenes como inspiración para proyectos audiovisuales en España. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 51, 81-97. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.06 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.06

Romero, L. R. (2020). Narrativas del crimen en los documentales de no ficción: éxito del true crime en las plataformas VOD. Revista Panamericana de Comunicación, 2(2), 11-20. https://doi.org/10.21555/rpc.v0i2.2332 DOI: https://doi.org/10.21555/rpc.v0i2.2332

Rowe, M. (2013). Just like a TV show: Public criminology and the media coverage of ‘hunt for Britain’s most wanted man’. Crime, Media, Culture, 9(1), 23-38. https://doi.org/10.1177/1741659012438298 DOI: https://doi.org/10.1177/1741659012438298

Sadaba, T. (2001). Origen, aplicación y límites de la “teoría del encuadre” (framing) en comunicación. Communication & Society, 14(2), 143-175. https://doi.org/10.15581/003.14.36373 DOI: https://doi.org/10.15581/003.14.36373

Sadaba, T., Rodríguez-Virgili, J. & Bartolomé, M. (2012). Propuesta de sistematización de la teoría del framing para el estudio y praxis de la comunicación. Observatorio (OBS) Journal. Vol. 6. Nº2. https://doi.org/10.15847/obsOBS622012540

Sánchez-Esparza, M., Berlanga, I., & Merino, A. (2018). La representación simbólica de la corrupción desde el framing: caso Malaya en la prensa española. Estudios sobre el Mensaje Periodistico, 24(2), 1735-1751. https://doi.org/10.5209/ESMP.62244 DOI: https://doi.org/10.5209/ESMP.62244

Seger, L. (1991 - 2022). Cómo convertir un buen guion en un guion excelente. Madrid, Rialp, 13ª ed.

Soto-Sanfiel, M. T., & Montoya-Bermúdez, D. F. (2023). Consumption of true crimes and perceived vulnerability: Does the cultural context matter? International Communication Gazette, 85(7), 560-579. https://doi.org/10.1177/17480485221131474 DOI: https://doi.org/10.1177/17480485221131474

Thompson, J. B. (2001). El escándalo político. Poder y visibilidad en la era de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Ibérica.

Wiltenburg, J. (2004). True crime: the origins of modern sensationalism. The American Historical Review, 109(5), 1377-1404. http://doi.org/10.1086/530930 DOI: https://doi.org/10.1086/530930

Zamora, R., & Marín-Albaladejo, J. A. (2010). La representación simbólica del escándalo político. Hacia una tipología de los marcos periodísticos (frames) utilizados en la narración del escándalo de corrupción política. Razón y palabra, (73).

Published

2024-05-09

How to Cite

Méndiz Noguero, A., & Sánchez Esparza, M. (2024). Recurrent frames in true crime: comparative analysis of the Wanninkhof Case: Narrative Patterns in the Newspaper Story and the HBO Documentary ’Dolores’. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(3), 49–62. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5200