The funding and the education: bibliometric study (2000-2021)

Authors

  • María José Beltrán Viedma Universidad de Jaén
  • Leticia Gallego Valero Universidad de Jaén

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3753

Keywords:

Bibliometric research, Multilateral funding, Education, SDG, 2030 Agenda

Abstract

A bibliometric research is carried out on the scientific production in the Scopus database, for thr words “multilateral funding education”, delimiting the period between the years 2000-2021. The documents have been quantified and classified, analyzing the themes, the countries and institutions that have the greatest production and the most cited publications. The results allow us to verify a very important growth in production, especially from 2011. It is concluded that the research theme has not reached consolidation and is insufficient despite the constant rise in the period analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Mundial (2018a). Informe sobre el desarrollo mundial 2018. Washington DC

Banco Mundial (2021b). Observatorio de la financiación de la educación (EFW). Washington DC

Barrett, A.M., Crossley, M. & Dachi, H.A. (2011). International collaboration and research capacity building: Learning from the EdQual experience. Comparative Education 47 (1), 25-43.

Bornmann, L., Mutz, R., Neuhaus, C. & Hans-Dieter, D. (2008). Citation counts for research evaluation: Standards of good practice for analyzing bibliometric data and presenting and interpreting results. Ethics in science and environmental politics, v. 8, n. 1, 93-102. https://doi.org/10.3354/esep00084

Bosman, J., Mourik, I. V., Rasch, M., Sieverts, E. & Verhoeff, H. (2006). Scopus reviewed and compared: The coverage and functionality of the citation database Scopus, including comparisons with Web of Science and Google Scholar. Utrecht University Library. Recuperado de: http://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/18247/scopusdoorgelicht&vergeleke n-translated.pdf?sequence=1

Buela-Casal, G., Bermúdez, M. P., Sierra, J. C., Quevedo-Blasco, R. & Castro, A. (2009). Ranking de 2008 en productividad en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 21, 309-317.

Buela-Casal, G., Bermúdez, M. P., Sierra, J. C., Quevedo-Blasco, R. & Castro, A. (2010). Ranking de 2009 en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 22, 171-179.

Buela-Casal, G., Bermúdez, M. P., Sierra, J. C., Quevedo-Blasco, R., Guillen-Riquelme, A. & Castro, A. (2010). Relación entre productividad y eficiencia en investigación con la financiación de las comunidades autónomas españolas. Psicothema, 22, 924-931.

Carrillo Salcedo, J.A (1971). Veinticinco años de Naciones Unidas: un ensayo de interpretación, 29 y ss.

De Casas-Moreno, P., Paramio-Pérez, G. & Castrozubizarreta, A. (2018). Educación y comunicación mediada por las tecnologías: tendencias y retos de investigación. Egregius, 91-111.

Estudio Bibliométrico de la Producción Científica sobre la Inspección Educativa. (2019). REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.002

Harrison, G. (2004). The World Bank and Africa: The Construction of Governance States, 1-162.

Langley, P.(2008). The Evolution of International Security Studies, 1-320.

Lascurain-Sánchez, María-Luisa (2006). La evaluación de la actividad científica mediante indicadores bibliométricos. Bibliotecas, v. 24, n. 1-2, 9-26. http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/429

Leydesdorff, Loet (2008). Caveats for the use of citation indicators in research and journal evaluations. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 59, n. 2, 278-287. https://doi.org/10.1002/asi.20743

Mike Zapp (2016). El Banco Mundial y la Educación: gobernando a través del conocimiento. Revista Internacional de Desarrollo Educativo 53(2017), 1-1.

Mike Zapp (2020). La autoridad de la ciencia y la legitimidad de las organizaciones internacionales: OCDE, Unesco y el Banco Mundial en la gobernanza de la educación global. Compare: A Journal of Comparative and International Education, DOI: 10.1080/03057925.2019.1702503

Moed, Henk F. (1989). Bibliometric measurement of research performance and Price’s theory of differences among sciences. Scientometrics, v. 15, n. 5-6, 473-483. https://doi.org/10.1007/BF02017066

Moed, H. F. (2009). Measuring contextual citation impact of scientific journals. arXiv preprint arXiv: 0911.2632.

Mundy, K (2007). Education for all and the new development compact. International Review of Education 52 (1), 23-48.

Naciones Unidas. 1999. Declaración sobre la ciencia y el uso del saber científico. En Conferencia mundial sobre la ciencia para el siglo XXI: Un nuevo compromiso. Budapest, 1° de julio 1999. Recuperado de: http://www.unesco.org/science/wcs/esp/declaracion_s.htm

Naciones Unidas. 2015. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Nueva York, Naciones Unidas. (Documento A/RES/70/1)

Neu, D., Ocampo Gomez, E., Graham, C. & Heincke, M. (2006). Informing” technologies and The World Bank. Accounting, Organizations and Society 31(7), 635-662.

Pauly, D. y Stergiou, K. I. (2005). Equivalence of results from two citation analyses: Thomson ISI’s Citation Index and Google’s Scholar service. Ethics in Science and Environmental Politics, 2015, 33-35.

Pringle, J. (2008). Trends in the use of ISI citation databases for evaluation. Learned Publishing, 21 (2), 85-91.

Sancho, R. (1990). Indicadores bibliométricos utilizados en la evaluación de la ciencia y la técnología. Revisión bibliográfica. Revista española de documentación científica, 13(3-4), 842-865. Recuperado de: http://digital.csic.es/bitstream/10261/23694/1/SAD_DIG_IEDCyT_Sancho_Revista%20Esp a%C3%B1ola%20de%20Documentacion%20Cientifica13(4).pdf

Torres-Solé, T., Sala-Ríos, M. & Farré-Perdiguer, M. (2014). Estudio bibliométrico sobre la innovación docente: el papel de las TIC, en Durán, J. F. & Durán, I. (coords). La era de las TT. II. CC en la nueva docencia. Madrid, España: Mcgraw-Hill, 609-619.

Unesco (2015a). Declaración de Incheon. París, Unesco.

Unesco (2015b). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. París, Unesco.

Unesco (2016). Desglosar el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Educación 2030, guía. París, Unesco.

Van Raan, A. F. (2003). The use of bibliometric analysis in research performance assessment and monitoring of interdisciplinary scientific developments. Technikfolgenabschätzung – Theorie und Praxis, 1(12), 20-29. Recuperado de: https://pdfs.semanticscholar.org/0708/6ccd6e80747a3778a3173be0cc6382be0188.pdf

Vidal Villa, J.M. (1992). Universidad internacional Menéndez Pelayo, I Curso de cooperación y desarrollo, Barcelona, 30 de junio de 1.992, p.l.

Villar Álvarez, F., Estrada Lorenzo, J. M., Pérez Andrés, C. & Rebollo Rodríguez, M. J. (2007). Estudio bibliométrico de los artículos originales de la revista española de salud pública (1991-2000). Parte tercera: Análisis de las referencias bibliográficas. Revista Española Salud Pública, 81, 247-259

Woods, N. (2014). The Globalizers: The IMF, the World Bank, and their Borrowers, 1-253.

Published

2022-11-18

How to Cite

Beltrán Viedma, M. J. ., & Gallego Valero, L. . (2022). The funding and the education: bibliometric study (2000-2021). VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 12(4), 1–12. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3753