Corporal deregulation through digital devices

Authors

  • Claudia Fonseca Carrillo Universidad de Santiago. IDEA

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3602

Keywords:

deregulation, body, students, devices, affection, touch, Instagram

Abstract

This study sought to establish the corporal deregulation that is seen in the bodies of students using digital devices like Instagram. The methodology used was comprised of a visual analysis, literary review and thematic interviews. The conclusions revealed the joining of human and non-human bodies in an organized regime, a governmentality, in which techniques and stereotypes of gender and race circulate, from which bodies are molded and reproduced through the digital device; a government without governing bodies in the context of the social distancing of the Covid-19 pandemic and the crisis of bodily touch.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
349
Views
163
Downloads
512
Total

References

Agamben, G. (2011). ¿Qué es un dispositivo? Sociológica, 26 (73), 249-264.

http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v26n73/v26n73a10.pdf

Alonso, G. y Morgade, G.(2008). Cuerpos y sexualidades en la escuela. Paidós.

Alvarado, C. (2018). Instagram: autoconcepto y autoestimaen la adolescencia. Desarrollo de la identidad personal en las nuevasrealidadessociales. Publicaciones didácticas, 92, 305-311.https://core.ac.uk/download/pdf/235853992.pdf

Antelo, M (2017). Expresión de la subcultura de la belleza física alternativa en Instagram: El papel de los influencers. Revista aportes de la comunicación, 23, 9-22.

http://www.scielo.org.bo/pdf/racc/n23/n23_a02.pdf

Bardet, M. (2016). Pensar con mover. Un encuentro entre danza y filosofía. Editorial Cactus.

(2019). Hacer mundo con gestos. Editorial Cactus.

Bulo, V. (2019). Desde el cuerpo a la materialidad. Contribuciones de Jean-Luc Nancy. Revista de Filosofía, 76, 29-37.

http://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602019000200029 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-43602019000200029

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Paidós.

(2007). El géneroendisputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Bogdan, R. y Taylor, S. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.

De Landa, M. (2021). Teoría de los ensamblajes y complejidad social. Ediciones Tinta Limón.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2005). Rizoma. Pre-textos.

Deleuze, G. (1987). Foucault. Paidós. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350252004

Fonseca, C., Infante, M. y Salinero, S. (2014). Autorretrato y espacios de significación. Un acercamiento al uso de la fotografíaen la construcción de subjetividades. En J.P.Concha y C. Robles (Eds.). Estética y Técnica en América Latina. Pontificia Universidad Católica de Chile. Instituto de Estética.

Flusser, V. (2017). La imagen. En G. Indij y A. Silva (Comp.). Clic! Fotografía y percepción. La Marca Editora.

García, V.(2019). Estética del sujeto hipermediatizado. Edición, estilización y curaduría del yo en la red. ASRI Revista de investigación. (17), 12-24.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7150895

García, L., Sánchez, A., Díaz, A. y García, D. (2017). Instagram y jóvenes de octavo grado: construcción de signos en una red social. Tesis de grado en Educación Básica. Pontificia Universidad Javeriana.http://hdl.handle.net/10554/21111

Hernández, K., Yanez, J. y Carrera, A.(2017). Las redes sociales y adolescencias. Repercusión en la actividad física. Revista Universidad y Sociedad, 2 (9), 242-247. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000200033

Horst, H., Hjorth, L., Lewis, T., Pink, S., Postill, J. y Tacchi, J. (2019). Etnografía digital. Principios y práctica. Ediciones Morata.

Jaramillo, L. y Murcia, N. (2001). La complementariedadcomoposibilidaden la estructuración de diseños de investigacióncualitativa. Cinta de Moebio, 12, diciembre, 194-204.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10101204

Lemon, N. (2008). Looking through the eyes of a child through the lens of a camera. In J. Moss (Ed.). Researching Education.Visually- Digitally-Spatially. Sense Publishers.

Lipovetsky, G. y Serroy. J. (2015). La estetización del mundo. Editorial Anagrama.

Mera, T. y Rojas, C. (2018). Instagram: una nueva plataforma publicitaria. Memoria título de periodista. Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/150648

Meyer, M. (2007). Increasing the frame: interdisciplinarity, transdisciplinarity and representativity. Interdisciplinary science reviews, 3, 203-212. DOI: https://doi.org/10.1179/030801807X211702

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1179/030801807X211702

Morgade, G. (2001). Aprender a ser mujer, aprender a ser varón. Novedades Educativas

Nancy, J. (2003). Corpus. Editorial Arena.

(2013). Archivida. Del sintiente y del sentido. Editorial Quadrata.

Rose, G. (2019). Metodologías visuales. Una introducción a la investigación con materiales visuales. CENDEAC.

Rose, N. (1999). Powers of Freedom. Reframing political thought. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511488856

(2007). The politics of life itself: biomedicine, power, and subjective y in thetwenty- firstcentury. Princeton University Press.

Sibila, P. (2005). El hombre postorgánico. Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Fondo de cultura económica.

(2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.

Otaño, S. (2016). Selfies: autorretratos de la contemporaneidad. VIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXIII Jornadas de Investigación. XII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología -Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-044/35.pdf

Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximaciónsituada a la dominación. Debate Feminista, 52, 1-17.https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005

Published

2022-11-08

How to Cite

Fonseca Carrillo, C. (2022). Corporal deregulation through digital devices. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 10(3), 1–12. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3602