Study on TikTok as an Educational Tool

Social Media in University Motivation and Learning

Authors

Keywords:

TikTok, Didactic resource, Motivation, Learning, Information retention, Higher education, Social media

Abstract

The study examines the use of TikTok as an educational resource in university settings, evaluating its impact on motivation, learning, and information retention. Using a mixed-methods approach with a sample of 75 Primary Education students, the study concludes that there are no significant differences in perceptions based on gender or prior experience, highlighting the platform's inclusive nature. The qualitative analysis identifies strengths such as increased motivation, creativity, and positive emotions. The article emphasizes the importance of overcoming technical and emotional barriers to optimize its implementation, providing a foundation for future research on its educational potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
13
Views
8
Downloads
21
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 5 PDF 3

References

Acevedo-Borrega, J., Sosa Díaz, M.J., Porras-Masero, I. y González-Fernández, A. (2022). Recursos Digitales en Educación Superior: TikTok como herramienta didáctica. REIDOCREA, 11(54), 623-636. 10.30827/Digibug.77646

Calle-Prado, M.D., García-Herrera, D.G., Erazo-Álvarez, C.A. (2022). TikTok como herramienta innovadora en autorregulación del trabajo colaborativo en estudiantes universitarios. Episteme Koinonia, 5, (1), 832-859. https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/12677

Castillejos López, B. (2021). Ambivalencia en TikTok: aprendizaje permanente y riesgos de seguridad coexistiendo. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12, e1294. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1294

Díaz Mujica, J.Y., Nagamine Miyashiro, M. M., y Ticse Villanueva, N.. (2024). Aprendiendo a leer con TikTok: un recurso educativo basado en microlearning. Revista Innovaciones Educativas, 26(1), 75-87. https://dx.doi.org/10.22458/ie.v26iespecial.5393

Guiñez-Cabrera, N., Mansilla-Obando, K. (2022). Booktokers: Generating and sharing book content on TikTok. Comunicar, 71, 119-130. https://doi.org/10.3916/C71-2022-09

Marchena Rodríguez, A., Cervera Garvi, P., Ortega Ávila, A. B., y Guerra Marmolejo, C. (2021). Uso de Tik Tok como herramienta de aprendizaje en Grado de Podología. Conference proceedings. CIVINEDU 2021: 5th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation, 92-95. https://portaldelainvestigacion.uma.es/documentos/6627fc9fa054a649a7722db1?lang=gl

Moragrega, I., Ballestín, R., Mesa-Gresa, P. (2021). El uso de las redes sociales en la docencia universitaria: estudio piloto con Instagram. En Satorre Cuerda, R. (ed.). Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19. 229-242. Octaedro.

Rivero Jiménez, B., Sarmiento Castillo, C. A., Conde Caballero, D., y Mariano Juárez, L. (2024). Evaluación de Tiktok como herramienta para el microaprendizaje en educación superior. En Enseñanza e innovación educativa en el ámbito universitario. 250-260. Dykinson.

Salazar-Vallejo, G., Rivera-Rogel, D. (2024). Edutokers latinoamericanos: alcance e interacción 2.0. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social "Disertaciones", 17(2). 1-15. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.13972

Velarde-Camaqui, D., Viehmann, C., Díaz, R., y Valerio-Ureña, G. (2024). Características de los videos que favorecen el engagement de los divulgadores científicos en TikTok. Revista Latina De Comunicación Social, 82, 1–18. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2232

Zabala-Shigui, R. I., Banda-Casa, M. A. (2022). Tik Tok como herramienta educomunicacional en los estudiantes de bachillerato del cantón Latacunga. Polo del Conocimiento, 7(2). https://mail.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3577

Published

2025-12-22

How to Cite

Moreno Fuentes, E., & de la Blanca de la Paz, S. (2025). Study on TikTok as an Educational Tool: Social Media in University Motivation and Learning. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(8), 213–224. Retrieved from https://visualcompublications.es/revVISUAL/article/view/6113

Issue

Section

Research articles