Collaborative Learning at University

The World Café in Communication Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5914

Keywords:

World Café, Collaborative Learning, University Teaching, Collaboration, Communication, Critical Thinking, Educational innovation

Abstract

The study evaluates the impact of the World Café methodology in university teaching, highlighting its capacity to promote active, horizontal and collaborative learning. It analysed qualitative and quantitative responses from participants who positively valued aspects such as active participation, interpersonal interaction and the development of skills such as communication and critical thinking. Despite challenges such as logistics and initial resistance, the World Café proved to be an effective tool to enrich learning. Organisational adjustments and future explorations in various educational contexts are recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
8
Views
8
Downloads
16
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 6 PDF 2

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2005). Libro Blanco Títulos de Grado en Comunicación. ANECA.

Angrosino, M. (2007). Doing Ethnographic and Observational Research. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781849208932

Bunker, B. B., & Alban, B. (2006). The handbook of large group methods: Creating systemic change in organizations and communities (1st ed). Jossey-Bass.

Brown, J., & Isaacs, D. (2005). The World Café: Shaping Our Futures Through Conversations That Matter. Berrett-Koehler Publishers.

Correa Domenech, M., González-Sabaté, L., & Serrano Rasero, I. (2012). World Café como metodología para fomentar el aprendizaje en autonomía de los alumnos en el grupo grande. Revista CIDUI, 1. https://bit.ly/4gdaypv

Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research (Third Edition). SAGE.

De la Mata, G. (16 de octubre de 2013). Metodologías para la innovación social: El World Café – Innovation for Social Change. Innovation for Social Change. https://bit.ly/47kPkmK

Díaz Barriga, F. (2001). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill.

Díaz Gibson, J., Civís Zaragoza, M., & Longás Mayayo, J. (2013). La gobernanza de redes socioeducativas: Claves para una gestión exitosa. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), 213-230.

Fouché, C., & Light, G. (2011). An Invitation to Dialogue: ‘The World Café’ In Social Work Research. Qualitative Social Work, 10(1), 28-48. https://doi.org/10.1177/1473325010376016

Freire, H. (2012). Ocho realidades que cambian la escuela. Cuadernos de pedagogía, 428, 71-79.

Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers. Routledge/Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9780203181522

Holman, P., Devane, T., & Cady, S. H. (2007). The change handbook: The definitive resource on today’s best methods for engaging whole systems (2nd ed. rev. and expanded). Berrett-Koehler.

La Cueva, A. (2007). Determinación de la calidad de la educación: Buscando alternativas. Educere, 11(36), 21-30. https://bit.ly/3HDDUCw

Muñoz Carranza, J. A., & Narváez Archila, J. A. (2022). Trabajo colaborativo e inteligencia emocional en estudiantes de educación básica secundaria [Tesis de Maestría, Corporación Universidad de la Costa]. https://bit.ly/4hyrYhE

OECD. (2013). OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264204256-en

OECD. (2015). OECD Skills Outlook 2015: Youth, Skills and Employability. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264234178-en

Pérez Díaz, R. (2022). El World Café como metodología en la práctica grupal. En J. Martínez Calvo y M. V. Mayor del Hoyo, Aprendizaje a través del debate jurídico (pp. 311-316). Thomson Reuters Aranzadi.

Prewitt, V. (2011). Working in the café: Lessons in group dialogue. The Learning Organization, 18(3), 189-202. https://doi.org/10.1108/09696471111123252

Revelo-Sánchez, O., Collazos-Ordóñez, C. A., & Jiménez-Toledo, J. A. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: Una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115-134. https://bit.ly/4jC2dyQ

Ritch, E. L., & Brennan, C. (2010). Using World Café and drama to explore older people’s experience of financial products and services. International Journal of Consumer Studies, 34(4), 405-411. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2010.00881.x

Roda Segarra, J., Granda Piñán, A. R., & Mengual Andrés, S. (2024). Espacios de aprendizaje en el contexto de la innovación pedagógica y tecnológica. En J. Fernández Cerero, C. Gallardo Herrerías, J. J. Sánchez Amate, & C. Rodríguez Jiménez, Estrategias y Prácticas Innovadoras para la transformación Pedagógica (pp. 75-92). Dykinson. https://bit.ly/4hAiVwE

Rodrigo-Martín, L., García-García, F. & Rodrigo-Martín, I. (2014). Creatividad y nuevas tecnologías: Las claves de la cultura emprendedora. El papel de la universidad en la formación de intelectuales con espíritu emprendedor. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (8), 23-38. https://doi.org/10.6035/210

Rodrigo-Martín, I. & Rodrigo-Martín, L. (2012). Creatividad y educación: el desarrollo de la creatividad como herramienta para la transformación social. Prisma Social: revista de investigación social, (9), 311-351. https://bit.ly/4133RCp

Schön, D. A. (1992). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315237473

Tan, S., & Brown, J. (2005). The World Café in Singapore: Creating a Learning Culture Through Dialogue. The Journal of Applied Behavioral Science, 41(1), 83-90. https://doi.org/10.1177/0021886304272851

The World Café Community Foundation. (2015). Café para llevar. Una guía rápida para ser un anfitrión de World Café. https://bit.ly/47lQOx7

UNESCO. (1996). La Educación encierra un tesoro, informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI (compendio). UNESCO. https://bit.ly/3Tpr4dB

UNESCO. (4 de julio de 2024). Qué debe saber acerca de la educación superior. https://bit.ly/4hcQrJy

Vygotsky, L. S. (1980). Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4

Published

2025-12-22

How to Cite

Múñoz-Sastre, D., Rodrigo-Martín, L., & Rodrigo-Martín, I. (2025). Collaborative Learning at University: The World Café in Communication Education. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(8), 253–265. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5914

Issue

Section

Research articles