The Visual Representation of Seniors on Social Media

Spanish Banking Brands and Their Response to the Silver Economy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5868

Keywords:

Silver economy, Age stereotyping, Social media, Banking brands, Digital inclusion, Brand humanization

Abstract

Population aging has sparked increasing interest from banking brands to engage the senior segment, a key player in the so-called «Silver Economy». This study examines the representation of seniors in the social media communication strategies of major Spanish banking entities, assessing whether ageist stereotypes have been overcome. Through qualitative content analysis, the study reviewed posts from selected brands based on their relevance in the Corporate Reputation Business Monitor (MERCO). Results reveal recurring patterns in the use of visual and narrative elements that reinforce values associated with active aging. However, barriers persist in the digital inclusion of more vulnerable seniors. This article provides new approaches for adapting advertising strategies within a framework of more inclusive and humanized communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
17
Views
15
Downloads
32
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 10 PDF 5

References

Abanca. (2020, 6 de enero). Vive la vida. https://www.abanca.com/es/vive-la-vida/

Ageingnomics & Fundación Mapfre. (2022, diciembre). III Barómetro del Consumidor Senior. Fundación Mapfre.

Alcudia, M. (2024). La brecha digital y su impacto en los seniors en España. Revista de Estudios Digitales, 32(2), 105-118.

Banco Sabadell. (s.f.). Entrenamiento físico para sénior. Recuperado de https://www.youtube.com/channel/UCeS46WV6m2GecmOkGYaTUTQ

Banco Santander España. (2019, 20 de noviembre). Habéis cambiado la forma de ser mayor y nosotros la forma de hacer banca con vosotros. https://www.bancosantander.es/particulares/santander-se-nior

Bankinter, R. S. (2016, 14 de noviembre). Conoce el proyecto solidario de Seniors en Red. Blog Oficial de Bankinter.

Barthes, R. (1964). Retórica de la imagen. En VV.AA., La semiología, Comunicaciones 4. Tiempo Contemporáneo.

Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. FCE.

Baynes, T. D. (2019). More than a spasm, less than a sign: Queer masculinity in American visual culture, 1915-1955 [Tesis doctoral, The University of Western Ontario]. Electronic Thesis and Dissertation Repository. https://ir.lib.uwo.ca/etd/6238

BBVA. (2022, 26 de abril). Primeros pasos para sacarle todo el partido: Senior. BBVA.

BBVA. (s.f.). Aprendemos juntos senior. Recuperado de https://aprendemosjuntos.bbva.com/categoria/seniors/

Benavides, J. (2002a). Los valores, los discursos y el conocimiento en el ámbito de la nueva cultura publicitaria y audiovisual. Comunicación y estudios universitarios, (11), 105-117.

Benavides, J. (2002b). La publicidad televisiva en el año 2001: el cambio de los valores de marca. En J. Villafañe (Ed.), El estado de la publicidad y el corporate en España y Latinoamérica (pp. 72-81). Pirámide.

Brader, T. (2006). Campaigning for Hearts and Minds: How Emotional Appeals in Political Ads Work. Chicago University Press.

Brown, G., & Yule, G. (1993). Análisis del discurso. Visor.

Butler, J. (2005). Undoing gender. Routledge.

Carlos, J., Carlos, A., & Braun, R. (2020). Silver Economy. lideditorial. https://www.lideditorial.com/sites/default/files/silver_economy_0.pdf

Casado, R., & Lezcano Barbero, F. (2018). Inclusión digital y envejecimiento activo: la participación de los mayores en las redes sociales. Revista Internacional de Investigación en Educación y Formación, 47(1), 113-122. https://doi.org/10.17811/rifie.47.1.2018.113-122

CaixaBank. (2020, 13 de mayo). Bendita edad. CaixaBank Senior. https://www.caixabank.es/particular/cai-xabank-seniors/programa-caixabank-seniors.html

CaixaBank. (s.f.). Reel en Instagram. Recuperado de https://www.instagram.com/caixabank/reel/DBIyeULsE9A/

CaixaBank. (s.f.). Nosotros (microprograma). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=ZbEsId1ZSOw

Casado, R., & Lezcano, J. (2018). Sistemas de apoyo a la toma de decisiones para la asistencia domiciliaria a personas mayores. Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje, 13(4), 214-222.

Change.org. (2021, 16 de diciembre). SoyMayorNOidiota. https://www.change.org/SoyMayorNOidiota

Chhatwani, M., Kumar Mishra, S., & Rai, H. (2022). Active and passive social media usage and depression among the elderly during COVID-19: Does race matter?. Behaviour & Information Technology. https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2045359

Clifton, R., & Simmons, J. (Eds.). (2003). Brands and branding. The Economist & Profile Books.

Cobelo, A. (2001). La determinación del posicionamiento de una marca: una matriz de 12 posiciones. Investigación y marketing, (73), 28-33.

Comisión Europea, Dirección General de Redes de Comunicación, Contenido y Tecnologías, Worthington, H., Simmonds, P., Farla, K., & Varnai, P. (2018). The silver economy: final report. Publications Office. https://doi.org/10.2759/685036

Congreso Internacional sobre Economía de la Longevidad sienta las. (2022, 16 de noviembre). Diálogo sobre la nueva categoría económica. Centro Internacional sobre el Envejecimiento. https://ce-nie.eu/es/actividades

COPE. (2024). Brecha digital: los seniors españoles a la cabeza de Europa en habilidades digitales. Recuperado de https://www.cope.es

Corporate Excellence. (2020). Approaching The Future. https://www.corporateexcellence.org/recurso/approaching-the-future-2020/f2e877ae-65c7-3700-0d7b-856a4cb3a924

De Andres, S., & Marrero, R. L. (2013). Análisis crítico del discurso publicitario institucional/comercial sobre las personas mayores en España. Comunicar, 42(21), 189-197.

De Marcos, J., & Fernández, A. (2018). Nuevas tendencias en la construcción de marcas: una aproximación al storydoing. Revista Prisma Social, (23), 435-458.

De Vicente Domínguez, A. M., & Bonales Daimiel, G. (2022). Estrategias de comunicación publicitaria en redes sociales: Diseño, gestión e impacto (1a ed.). McGraw-Hill.

Deloitte. (2018). Tendencias Globales de Capital Humano 2018: El auge de la empresa social. Recuperado de https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/mx/Documents/human-capital/2018/Tendencias-Globales-de-Capital-Humano-2018.pdf

Edelman. (2020). Edelman Trust Barometer 2020. https://www.edelman.lat/estudios/edelman-trust-barometer-2020

European Commission. (2015, 23 de febrero). Growing the European Silver Economy. Recuperado de http://observatoriopoblacion.aragon.es/wp-con-tent/uploads/2018/11/Silver-economy.pdf

Farinosi, M. (2023). Deconstructing the stigma of ageing: The rise of the mature female influencers. European Journal of Cultural Studies, 26(3), 313-335. https://doi.org/10.1177/13675494221102188

Fernández Gómez, J. D. (2013). Principios de estrategia publicitaria y gestión de marcas: nuevas tendencias de brand management. McGrawHill.

Fernández-Blanco, E., Alameda-García, & Martín Martín, I. (2011). Las estrategias publicitarias de las marcas en el contexto de crisis. Adcomunica. Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, (1), 119-138.

Fernández-Blanco, E., Díaz-Soloaga, P., & Clemente, J. (2017). New Brand Management Scenarios on the Spanish Market. Culture, Language and Representation: Cultural Studies Journal of Universitat Jaume I, (18), 67-81.

Fundación MAPFRE. (2024). Monitor de empresas de la economía senior 2024. Recuperado de https://ageingnomics.fundacionmapfre.org/monitor-empresas/monitor-de-empresas-de-la-economia-senior-2024/

García Uceda, M. (2008). Las claves de la publicidad (6a ed.). ESIC.

García, J., & Mínguez, N. (1991). Introducción: homogeneización, orden y tropos. En J. Benavides (Ed.), La comunicación en la Europa del 93 (pp. 41-66). Edipo.

Garrido, M. (2019). Brand Activism Is Driving More Meaningful Connections. Adweek.

Gergen, K. J. (1991). The saturated self: Dilemmas of identity in contemporary life. Basic Books.

Gobé, M. (2005). Branding emocional. El nuevo paradigma para conectar las marcas emocionalmente con las personas. Divine Egg.

Greimas, A. (1973). Semántica estructural. Gredos.

Guarinos, V. (2023). La isla etaria: Tercera edad y medios de comunicación. Readuck.

Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. Sage.

Holbrook, M. B. (1987). What is consumer research?. Journal of Consumer Research, 14, 1-20.

Instituto Nacional de Estadística. (2024, 1 de enero). Pirámide de población España 2024. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/piramide-de-poblacion-espana-2024.html

Joannis, H. (1992). El proceso de creación publicitaria: planteamiento, concepción y realización de mensajes. Deusto.

Kaewprasert, K. (2021). Usage motivation of a new health application in the elderly and the general public through family institution and social media channels. E3S Web of Conferences, 258, 07048. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202125807048

Kara, S., Gunasti, K., & Ross, W. T. (2020). My brand identity lies in the brand name: personified suggestive brand names. Journal of Brand Management, 27, 607-621. https://doi.org/10.1057/s41262-020-00201-x

Keller, K. L. (2008). Strategic Brand Management. Prentice Hall.

Kutxabank. (s.f.). Facilita. Keys mayores. Recuperado de https://portal.kutxabank.es/es/facilita/keys/mayores

Lee, S. S., & Chon, B. S. (2020). A comparative analysis of the elderly–young generation perception on YouTube use motives: An application of the co-orientation model. Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, 34(2), 76-104.

López, B. (2007). Publicidad emocional: Estrategias creativas. ESIC Editorial.

Maldonado Briega, J., Vicente Castro, F., Sanchez Iglesias, A., Lucchese, F., & González Ballester, F. (2021). Silver economy una oportunidad de desarrollo. Multidisciplinary Research in Neurosciences, 31(2).

Martín, J., Cuesta, A., Fernández, M., & García, P. (2022). La economía plateada en España: oportunidades y desafíos. Revista de Estudios Económicos, 45(1), 5-25.

McFarlane, A., & Samsioe, E. (2020). #50+ fashion Instagram influencers: Cognitive age and aesthetic digital labours. Journal of Fashion Marketing and Management, 24(3), 399-413. https://doi.org/10.1108/JFMM-08-2019-0177

Medina, A., González, F. J., Herrero, F., & Plana, J. R. (2023). Silver Economy. Ediciones Pirámide.

Mendez, G. (2017). La revolución de la longevidad cambio tecnológico, envejecimiento poblacional y transformación cultural. https://doi.org/10.26489/rvs.v30i41.8

MERCO (Monitor Empresarial de Reputación Corporativa). (2023). Ranking Merco empresas. Merco. https://bit.ly/3YLlzpo

Moneo, S. (2024). Exclusión digital y la crisis de la tercera edad: Impacto de la pandemia en el acceso digital. Economía y Sociedad, 45(3), 112-130.

Muniz, A. M., & O’Guinn, T. C. (2001). Brand community. Journal of Consumer Research, 27(March), 412-431. http://dx.doi.org/10.1086/319618

Narayanan, V., Robertson, B. W., Hickerson, A., Srivastava, B., & Smith, B. W. (2021). Securing social media for seniors from information attacks: Modeling, detecting, intervening, and communicating risks. En 2021 Third IEEE International Conference on Trust, Privacy and Security in Intelligent Systems and Applications (TPS-ISA) (pp. 297–302). IEEE.

Organización Mundial de la Salud. (2015). Informe Mundial sobre el Envejecimiento y la Salud.

Oxford Economics. (2021). Estudio económico de la longevidad 2021 (Informe para CENIE). Recuperado de https://cenie.eu/oxfordeconomics/index-es.html

Papista, E., & Dimitriadis, S. (2019). Consumer – green brand relationships: revisiting benefits, relationship quality and outcomes. Journal of Product & Brand Management.

Peláez, J., & Vaccaro, G. (2020). Approaching the future. Tendencias en reputación y gestión de intangibles. Corporate Excellence.

Ramos Soler, I., & Papí Gálvez, N. (2012). Personas mayores y publicidad: Representaciones de género en television. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 753-762. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40954

Sabadell, B. (2021). Senior. Banco Sabadell. https://www.bancsabadell.com/cs/Satellite/SabAtl/Se-nior/1191332203959/es/

Sánchez, E., & Eguinoa, V. (2022). Indoadex estudio de la inversión publicitaria en Espana 2022. https://infoadex.es/wp-content/uploads/2024/01/Estudio-InfoAdex-2022-Resumen.pdf

Sanz Garrido, B. (2022). "Porque nosotras lo valemos". Roles, valores y sesgos de género sobre las mujeres mayores en la publicidad televisiva. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 203-216. https://doi.org/10.5209/esmp.76674

Triodos. (2022). Respect Senior. TriodosBank. https://www.triodos.es/es/proyectos/respect-seniors

Trout, J., & Ries, A. (1972). The positioning era cometh. Crain Publications.

Trout, J., Rivkin, S., & Peralba, R. (2010). Reposicionamiento. La estrategia competitiva en una era de hipercompetitividad. Pirámide.

Veloutsou, C., & Ruiz Mafe, C. (2020). Brands as relationship builders in the virtual world: A bibliometric analysis. Electronic Commerce Research and Applications, 39, 100901. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2019.100901

Zhao, H., & Yu, J. (2022). Can TikTok promote a healthier ageing paradigm? A case study of older digital celebrities from China. Area, 54(2), 337-345. https://doi.org/10.1111/area.12777

Zhao, H., Yu, J., & Li, L. (2021). Older adults’ social media use and mental health during the COVID-19 pandemic: The mediating role of social capital and social support. Computers in Human Behavior, 124, 106906. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106906

Published

2025-08-20

How to Cite

Martín Martín, I. (2025). The Visual Representation of Seniors on Social Media: Spanish Banking Brands and Their Response to the Silver Economy . VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(4), 265–281. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5868

Issue

Section

Research articles