Fiction Series for Teenagers
A Coeducational View
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5833Keywords:
Coeducation, Edutainment, Teen TV, Fiction series, Audiovisual, Gender equality, Media literacyAbstract
Currently, there is a boom in coeducational fiction series, primarily aimed at adolescent audiences. In this regard, the aim is to analyze university students' and interviews perceptions of coeducation, as well as to analyze and explore the coeducational potential of the selected fiction series in depth.
This research adopts a mixed approach, analyzing 191 questionnaires (quantitative) and 11 semi-structured (qualitative). The study reflects a generation critical of discriminatory representations, identifying relevant aspects of coeducation in audiovisual.
Downloads
Global Statistics ℹ️
|
6
Views
|
0
Downloads
|
|
6
Total
|
|
References
Aran, S., Medina-Bravo, P., Rodrigo-Alsina, M., & Munté, R.A. (2014). New fictional constructions of masculinity in love relationships: A case study of the Catalan TV series Porca Misèria. Catalan journal of communication & cultural studies, 6(1), 75-94. https://tinyurl.com/hm8fuxse
Bagur-Pons, S., Rosselló-Ramon, M. R., Paz-Lourido, B., y Verger, S. (2021). El enfoque integrador de la metodología mixta en la investigación educativa. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 27(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21053
Bastos, M., Naranjo-Zolotov, M. & Aparício, M. (2024). Binge-watching Uncovered: Examining the interplay of perceived usefulness, habit, and regret in continuous viewing. Heliyon, 10. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e27848
Belmonte, J. y Guillamón, S. (2008). Coeducar la mirada contra los estereotipos de género en TV. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación. 31, 115-120. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-014
Bobba, B., Miniati, A., & Crocetti, E. (2024). When ethnic minorities hit the headlines: The longitudinal associations between news features and adolescents' ethnic prejudice. Journal of Research on Adolescence, 34, 1456–1470. https://doi.org/10.1111/jora.13013
Bonavitta P. y de Garay J. (2019). ’La casa de papel’, ’Rita’ y ’Merlí’: entre nuevas narrativas y viejos patriarcados. Investigaciones Feministas, 10(2), 207-221. https://doi.org/10.5209/infe.66490
Bonilla-Algovia, E., y Carrasco, C. (2024). Analizando la coeducación: perspectiva de las familias, el profesorado y la población adolescente. Revista complutense de educación, 35(4), 797-807. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.5209/rced.89308
Cambra-Badii, I., Mastandrea, P., Paragis, M., y Martínez, D. (2019). Big Little Lies: una serie contemporánea sobre la representación de la subjetividad femenina y la violencia hacia la mujer. Comunicación y Medios, (39), 14-29. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2019.51522
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw Hill.
Crocetti, E., Albarello, F., Meeus, W., y Rubini, M. (2023). Identities: A developmental social psychological perspective. European Review of Social Psychology, 34(1), 161–201. https://doi.org/10.1080/10463283.2022.2104987
Elías-Zambrano, R., Ramírez-Alvarado, M., y Marín, G.J. (2023). Imagen y representación de estereotipos y arquetipos en la ficción audiovisual televisiva española: de Cites a El Pueblo como casos de educomunicación en series. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(1), 165-187. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.23322
Fernández-Rodríguez C., Romero-Rodríguez, L. M., y Castillo-Abdul, B. (2025). Postcensorship in Streaming: Political Alienation of Millenials and Centennials Toward Audiovisual Productions. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, [S.l.], v. 31, p. 1-29. https://doi.org/10.29101/crcs.v31i0.22413.
Forteza-Martínez, A. (2023). La educación sexual en las series de televisión: Sex Education como estudio de caso. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 28, 99–119. https://doi.org/10.35742/rcci.2023.28.e285
García-Aramburu, M. (2022). Sentir y pensar el cine. Una mirada desde la educación. Aula Magna.
García-Muñoz, N., y Fedele, M. (2011). Las series televisivas juveniles: tramas y conflictos en una «teen series». Comunicar, 133-140. https://bit.ly/3r87LtQ
García-Orta, M. J., García-Prieto, V., y Suárez-Romero, M. (2019). Nuevos hábitos de consumo audiovisual en menores: aproximación a su análisis mediante encuestas. Doxa Comunicación, 28, 241-260. https://doi.org/10.31921/doxacom.n28a13
García Vega, A., Barrajón Lara, I., Martínez Borda, R., e Infante Pineda, S. (2025). Medios digitales e inmersión narrativa. Representación de los personajes de ficción mediante perfiles en redes sociales. European Public & Social Innovation Review, 10, 1–19. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-597
Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., & Signorielli, N. (1994). Growing up with television: The cultivation perspective. En J. Bryant & D. Zillmann (Eds.), Media effects: Advances in theory and research (17-41). Lawrence Erlbaum Gil-Quintana, J. (2023) Educación y comunicación en una sociedad postdigital. Investigación documental y análisis de perspectivas. Editorial Octaedro
Gil-Quintana, J. (2023) Educación y comunicación en una sociedad postdigital. Investigación documental y análisis de perspectivas. Editorial Octaedro.
Gil-Tévar, S.; Hueso-Romero, J.; Gil-Quintana, J. (2025). Coeducación y Cultura Visual en las series de ficción: Una mirada a la alteridad. Revista Prâksis, 1, 125–151. https://doi.org/10.25112/rpr.v1.4020
Gil-Tévar, S. G., Hueso-Romero, J. J. Gil- Quintana, J., y García-Blázquez, E. G. (2024). Coeducation in serial and cinematographic formats: Bibliometric analysis on Web of Science (1986–2023). Education Sciences, 14(9), 1007. https://doi.org/10.3390/educsci14091007
Hernández-Carrillo, C. (2023). Análisis diacrónico de la adolescencia en las ficciones televisivas españolas ambientadas en las aulas (1998-2018). Doxa Comunicación, 37, 291-312. https://doi.org/10.31921/doxacom.n37a1882
Igartua, J. J., y Vega, J. (2014). Ficción televisiva, edu-entretenimiento y comunicación para la salud. Revista de Estudios de Juventud, 106, 15-29. https://bit.ly/3lexY3A
Iniesta-Alemán, I., y Sidorenko-Bautista, P. (2023). The Impact of the Digital Era on Spanish-Speaking Social Audiences: A Systematic Review of Its Academic Literature. Studies in Media and Communication, 11(6), 319-333. https://doi.org/10.11114/smc.v11i6.6225
Jambrina Rojo, R. (2025). La consolidación de la ficción climática en la animación española: las series pedagógicas en la post-Transición y su legado», Con A de animación, (20), 56–75. https://doi.org/10.4995/caa.2025.22422
Junguitu-Angulo, L., y Osuna-Acedo, S. (2024). Promoviendo la igualdad de género (ODS 5) a través de la ficción audiovisual: Estudio de caso de la serie transmedia de fútbol femenino Irabazi Arte! y su impacto en la generación Alpha. Visual Review. International Visual Culture Review, 16(3), 107-131. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5220
Kraub, F., & Stock, M. (2020). Repräsentationen, Rezeptionen und Produktionen des Teen TV. Einleitung. In: Kraub, F., Stock, M. (eds) Teen TV. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29319-2_1
Lopera-Mármol, M., Jiménez-Morales, M., y Jiménez-Morales, M. (2023). Narrative representation of depression, ASD, and ASPD in Atypical, My Mad Fat Diary and The End of The F***ing World, Communication & Society, 36(1), 1734. https://doi.org/10.15581/003.36.1.17-34
Medrano, C., Aierbe, A., & Martínez-de Morentín (2011). Values perceived in television by adolescents in different Cross-cultural contexts. Revista Comunicar, 37, 117-124. https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-03
Méndez-Coca, M. y Méndez-Coca, D. (2020) Iniciarse en la metodología de investigación. Editorial CCS.
Moreno-Llaneza, M. (2020). Coeducar es innovar. Participación. Educativa, 7, 62–75. https://bit.ly/43ZYUco
Morejón-Llamas, N. (2025). Sororidad e interseccionalidad de género en la ficción estadounidense: The Bold Type como caso de estudio. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar De Estudios De Comunicación Y Ciencias Sociales, 41. https://doi.org/10.31921/doxacom.n41a2217
Nasir, T.O., Oladeji, F.O., y Akinboye, A. (2022). Education through entertainment in contemporary african society: an examination of wale adenuga’s “Super Story” in select divisions of Ibadan, Nigeria. International Journal of Education & Literacy Studies, (1), 10. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.10n.1p.231
Osuna-Acedo, S., Gil-Quintana, J., y Cantillo-Valero, C. (2018). La construcción de la identidad infantil en el Mundo Disney. Revista Latina de Comunicación Social, (73), 1284-1307. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1307
Ramírez-Alvarado, M.M., Ballesteros-Aguayo, L., y Tornay-Márquez, M.C. (2021). Ruptura con la heteronormatividad predominante: construcción de personajes jóvenes en las series de ficción televisiva. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (52), 192–203. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.12
Rubira, R., y Puebla, B. (2018). Representaciones sociales y comunicación: apuntes teóricos para un diálogo interdisciplinar inconcluso. Convergencia, 25(76), 147-167 https://doi.org/10.29101/crcs.v25i76.4590
Ryalls, E., y Mazzarella, S. (2024). Flipping the heterosexual script: representing girls’ positive sexual health on Netflix. Continuum, 38(2), 239–250. https://doi.org/10.1080/10304312.2024.2354236
Saneleuterio-Temporal, E., y Soler-Campo, S. (2022). Los estereotipos de género en las producciones audiovisuales: diseño y validación de la tabla de análisis EG_5x4. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educacion, (64). https://bit.ly/42Zj456
Saenz-del Castillo, A., Goñi-Palacios, E., y Camuñas-Llona, A. (2018). La coeducación a debate. Representaciones sociales en el profesorado de educación infantil. Profesorado, Revista De Currículum y Formación del Profesorado 23(2). 463-484. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9726
Saenz-del Castillo, A., & Arregi-Orue, J. (2023) Girls don’t want to be princesses anymore! Informal education, toy advertising and the construction of gender in childhood. Revista Pedagogia Social, 42, 153–166 https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.42.10
Sánchez-Torrejón, B (2021). Coeducación en la formación del profesorado: Herramienta para la prevención de la violencia de género. Aula Encuentro, 22, 127–147 https://doi.org/10.17561/ade.v22n2.5310
Scolari, C. A., Rodríguez, N. L., y Masanet, M. J. (2019). Educación Transmedia. De los contenidos generados por los usuarios a los contenidos generados por los estudiantes. Revista latina de comunicación social, (74), 116-132. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1324
Slabko, V., Marusynets, M., & Strelnik, O. (2019). "Formal" and "non-formal" education in the differentiation of intrinsic properties. Educational Discourse: Collection of Scientific Papers, 6-16. https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.15(7-8)-6
Strauss, C. (1983). Beyond “Formal” versus “Informal” Education: Uses of Psychological Theory in Anthropological Research. Ethos, 12, 195-222. https://doi.org/10.1525/eth.1984.12.3.02a00010
Valenzuela-Monreal, S., Delmar, J., y Araque-Padilla, R. (2023). Evaluating the presence of sustainable development goals in digital teen series: An Analytical Proposal. Systems, 11, 195. https://doi.org/10.3390/systems11040195
Referencias audiovisuales
Irabazi Arte! Hasta la Victoria (Pausaka Entertainment, 2022-2025) Serie de televisión.
La Academia (Sony Pictures y Brutal Media, 2024-2025). Serie de televisión.
Las del Hockey (Brutal Media,2019-2020). Serie de televisión.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).







