Perceived Social Support Through ICT Among Spanish and Italian Teachers

A Qualitative Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5773

Keywords:

Social Support, Teacher Wellbeing, Burnout, Secondary School, Communication, ICTS, Social Networks

Abstract

The teaching profession is characterized by a high risk of stress and burnout. This paper presents the results of a qualitative study, whose objectives are to identify how teachers perceive social support in the professional context, to know how this influences the perception of teacher well-being and to deepen this support through ICT and social networks during COVID 19. This study used interviews as a means of data collection. The results highlight the importance of perceived social support for teacher well-being and sense of belonging.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
0
Views
0
Downloads
0
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Adams, J. S. (1965). Inequity in social exchange. In Advances in experimental social psychology (Vol. 2), pp. 267-299.

Allah, M. C. H. (2020). Estudio sobre la comunicación de las familias migrantes con el centro escolar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1).

Allah, M. C. H. (2022). Explorando la alianza entre familias migrantes y escuela. Familia. Revista de Ciencia y Orientación familiar, (60), 23-43.

Alvites-Huamaní, C. G. (2019). Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe. Journal of Educational Psychology-Propositos y Representaciones, 7(3), 160-178

Arnal, J., Rincón, D. D., & Latorre, A. (1994). Investigación Educativa. Fundamentos y metodologías. Labor universitaria

Arquero, J. L., & Donoso, J. A. (2013). Docencia, investigación y burnout: el síndrome del quemado en profesores universitarios de Contabilidad. Revista de contabilidad, 16(2), 94-105.

Atkinson, R., & Flint, J. (2001). Accessing hidden and hard-to-reach populations: Snowball research strategies. Social research update, 33(1), 1-4.

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2017). Job demands–resources theory: Taking stock and looking forward [Teoría de las demandas y recursos laborales: Haciendo un balance y mirando hacia el futuro]. Journal of Occupational Health Psychology, 22(3), 273–285. https://doi.org/10.1037/ocp0000056

Bauer, J., Unterbrink, T., Hack, A., Pfeifer, R., Buhl-Grießhaber, V., Müller, U., ... & Wirsching, M. (2007). Working conditions, adverse events and mental health problems in a sample of 949 German teachers. International archives of occupational and environmental health, 80, 442-449.

Belmonte, M. L., Bernárdez-Gómez, A., & Mehlecke, Q. T. C. (2020). La relación familia-escuela como escenario de colaboración en la comunidad educativa. Revista valore, 5, 5025.

Bianchi, M. (2016). Incentivare la motivazione professionale degli insegnanti [Incentivaer la motivación profesional del profesorado].

Bolseguí, M., & Fuguet Smith, A. (2006). Construcción de un modelo conceptual a través de la investigación cualitativa. Sapiens, 7(1), 206-232.

Buitrago-Bonilla, R. E., & Cárdenas-Soler, R. N. (2017). Emociones e identidad profesional docente: relaciones e incidencia. Praxis & Saber, 8(17), 225-247.

Buunk, B. P., & Schaufeli, W. B. (1993). Professional burnout: A perspective from social comparison theory. In W. B. Schaufeli, C. Maslach, & T. Ma¬rek (Eds.), Professional burnout: Recent developments in theory and re¬search (pp. 53–69). Washington, DC: Taylor & Francis.

Burić, I., & Frenzel, A. C. (2019). Teacher anger: New empirical insights using a multi-method approach. Teaching and Teacher Education, 86, 102895.

Calatayud Salom, M. A. (2015). El liderazgo emergente de los directores es¬colares en España: La voz del profesorado. Revista Iberoamericana De Educación, 69, 207–228. https://doi.org/10.35362/rie690150

Calogero, I., Ferracane, G., Lombardo, E. M. C., Isgrò, R., Micieli, S., & Cer¬vellione, B. (2019). Factores de riesgo y protección en docentes. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educa¬tional Psychology., 1(2), 187-196. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n2.v1.1687

Calvo, M., Verdugo, M. Á., & Amor, A. M. (2016). La participación familiar es un requisito imprescindible para una escuela inclusiva. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 99-113.

Cardozo Gutierrez, L. A. (2017). Generadores de estrés en educadores del sector público, privado y rural. Educación Superior, 2(1), 56-71.

Chang, M. L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: Examining the emotional work of teachers. Educational psychology review, 21(3), 193-218.

Charmaz, K. (2013). Manual de investigación cualitativa. Gedisa.

Charmaz, K. (2020). “With constructivist grounded theory you can’t hide”: Social justice research and critical inquiry in the public sphere. Qualitative inquiry, 26(2), 165-176.

Colquitt J. A. (2001). On the dimensionality of organizational justice: A construct validation of a measure. The Journal of Applied Psychology, 86, 386–400. doi:. 10.1037/0021-9010.86.3.386

Colquitt J. A., Scott B. A., Rodell J. B., Long D. M., Zapata C. P., Conlon D. E., & Wesson M. J. (2013). Justice at the millennium, a decade later: A meta-analytic test of social exchange and affect-based perspectives. The Journal of Applied Psychology, 98, 199–236. doi:. 10.1037/a0031757

Comisión Europea, Agencia Ejecutiva Europea de Educación y Cultura, Balcon, M., Nikolova, S. (2023). Teachers' and school heads' salaries and allowances in Europe 2021/2022. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. https://data.europa.eu/doi/10.2797/764821

Cooper, D., Dewe, P. y O’ Driscoll, M. (2001). Organizational stress. A review and critique of theory, research and applications. Sage.

D’Angelo, M. (2021). Scuola COVID-format: il burnout dell’insegnante tra DAD e tecnostress. Master’s thesis, Università di Parma. Dipartimento di Medi¬cina e Chirurgia.

Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands-resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499-512. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499

Dolton, P., Marcenaro, O., Vries, R. D., & She, P. W. (2018). Global teacher status index 2018. Ministerio de Educación de Perú.

Eurydice (2021-2022). Italy Overview – Key features of the education system. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/italy_en

Feiman-Nemser, S. (2001). Helping novices learn to teach: Lessons from an exemplary support teacher. Journal of teacher education, 52(1), 17-30.

Fernández, A. C. (2016). El sentido de la investigación cualitativa. EA, Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, (19), 33-48.

Forlin, C. (2001). Inclusion: Identifying potential stressors for regular class teachers. Educational research, 43(3), 235-245. http://dx.doi.org/10.1080/00131880110081017

Fortuny, B. M. Z., & Rodríguez, L. J. C. (2015). La sociedad y el profesorado. Imágenes y opiniones sociales sobre el profesorado. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 8(1), 5.

Garzotto, M.E. (2024), 'El malestar docente entre promesas y realidad: un estudio psicosocial sobre el

profesorado de secundaria de España e Italia. Tesis de la Universidad de Zaragoza,. https://zaguan.unizar.es/record/144575

Glaser, B.G. (1992). Basics of grounded theory analysis. Sociology Press, Mill Valley.

Glaser, B. G. (1998). Doing grounded theory. Sociology Press.

Glaser, B. G. y Strauss, A. L. (1967). The discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. Aldine.

Goetz, J. P., & Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa (Vol. 1). Morata.

Goleman, D. (2018). Inteligencia emocional en la empresa. Conecta.

Gómez, E. E. (2011). Revisitando la crítica a la teoría fundamentada. Poliantea, 7(12).

Gomila, M.A. y Pascual, B. (2015). La participación de las familias en el sistema educativo: la percepción del profesorado en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 99‐112.

González, M., Lacasta, M. A. y Ordoñez, A. (2008). El síndrome de agotamiento profesional en oncología. Médica Panamericana.

González, Ó. (2014). Familia y escuela, escuela y familia. Guía para que padres y docentes nos entendamos. Desclée.

González-Ávila M. (2002). Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 85-103.

González Echevarría, A. (2006). Del utillaje conceptual de la antropología: los usos del término" inductivismo" y los usos del término" hermeneútica". Dos propuestas de clarificación. Revista de Antropología social, 15, 327.

González Monteagudo, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones pedagógicas, 15, 227-246.

Granados Alós, L., Sanmartín López, R., Lagos San Martín, N. G., Urrea-So¬lano, M. E., & Hernández-Amorós, M. J. (2017). Diferencias en burnout según sexo y edad en profesorado no universitario. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psy¬chology., 2(1), 329-336.DOI: 10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.945

Greenglass, E. R., Burke, R. J., & Konarski, R. (1998). Components of Burnout, Resources, and Gender‐Related Differences 1. Journal of Applied Social Psychology, 28(12), 1088-1106.

Greenglass, E., Fiksenbaum, L., & Burke, R. J. (1996). Components of social support, buffering effects and burnout: Implications for psychological functioning. Anxiety, stress, and coping, 9(3), 185-197

Guerrero Barona, E., Gómez del Amo, R., Moreno Manso, J. M., & Guerrero Molina, M. (2018). Factores de riesgo psicosocial, estrés percibido y salud mental en el profesorado. Colegio Oficial de Psicología de Madrid

Haslam, A. (Ed.) (2004). Psychology in organizations. The social identity approach. Sage.

Haslam, S. A., Jetten, J., O’Brien, A. & Jacobs, E. (2004). Social identity, social influence and reactions to potentially stressful tasks: Support for the self-categorization model of stress. Stress y Health: Journal of the International Society for the Investigation of Stress, 20, 3-9.

Haslam, A., O’Brien, A., Jetten, J., Vormedal, K. & Penna, S. (2005). Taking the strain: Social identity, social support and the experience of stress. British Journal of Social Psychology, 44, 355-370

Himmetoğlu, B., Ayduğ, D., & Bayrak, C. (2022). Relationships among teachers' perceptions on coworker social loafing, organizational justice and task visibility. International Journal of Educational Management, 36(3), 247-260

Hughes, J. N., Luo, W., Kwok, O. M., & Loyd, L. K. (2008). Teacher-student support, effortful engagement, and achievement: A 3-year longitudinal study. Journal of educational psychology, 100(1), 1-14.

Hughes, J. N., Wu, J. Y., Kwok, O. M., Villarreal, V., & Johnson, A. Y. (2012). Indirect effects of child reports of teacher–student relationship on achievement. Journal of educational psychology, 104(2), 350.

Jong, J. (2018). The role of social support in the relationship between job demands and employee attitudes in the public sector. The International Journal of Public Sector Management, 31(6), 672-688. https://doi.org/10.1108/IJPSM-09-2017-0244

Jonge, J. D., Janseen, P. P., & Van Breukelen, G. J. (1996). Testing the demand-control-support model among health-care professionals: A structural equation model. Work & Stress, 10(3), 209-224.

Ju, C., Lan, J., Li, Y., Feng, W., & You, X. (2015). The mediating role ofworkplace social support on the relationship between trait emotional intel-ligence and teacher. Teaching and Teacher Education, 51, 58–67. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.06.001

Kanjee, A. (2020). Exploring primary school teachers’ use of formative assess¬ment across fee and no-fee schools. South African Journal of Childhood Education, 10(1), 1-13. http://dx.doi.org/10.4102/sajce.v10i1.824

Kyriacou, C. (2001). Teacher stress: Directions for future research. Educational Review, 53, 27–35.

Lázaro Gutiérrez, R. (2021). Entrevistas estructuradas, semi-estructuradas y libres. Análisis de contenido. En: J. M., Tejero González, Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario (cap.4), 1-180. Universidad de Castilla La Mancha.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1987). Transactional theory and research on emotions and coping. European Journal of Personality, 1(3), 141–169.

Lee, R.T., & Ashforth, B.E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of Applied Psychology, 81,123–133.

López-Suárez, A. D., & Bonilla-García, M. Á. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de Moebio, Revista de Epistemología de las Ciencias Sociales, (57), 305-316.

Luperini, R. (2013). Insegnare la letteratura oggi. Quinta edizione ampliata

Luppi, A. (2018). Differenziazioni e conflitti educativi fra scuola, famiglie e studenti. Attori sociali, scelte istituzionali, dibattito pubblico. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 10(15-16), 178-194. https://doi.org/10.15160/2038-1034/1906

MacIntyre, P. D., Gregersen, T., & Mercer, S. (2020). Language teachers’ coping strategies during the Covid-19 conversion to online teaching: Correlations with stress, wellbeing and negative emotions. System, 94, 102352. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102352

MacIntyre, P. D., Ross, J., Talbot, K., Mercer, S., Gregersen, T., & Banga, C. A. (2019). Stressors, personality and wellbeing among language teachers. System, 82, 26-38.

Malander, N. M. (2016). Síndrome de burnout y satisfacción laboral en docentes de nivel secundario. Ciencia & trabajo, 18(57), 177-182.

McCallum, F., & Price, D. (2010). Well teachers, well students. The Journal of Student Wellbeing, 4(1), 19-34.

Marenco-Escuderos, A.D., & Ávila-Toscano, J.H. (2016). Dimensiones de apoyo social asociadas con síndrome de burnout en docentes de media académica. Pensamiento Psicológico, 14(2), 7-18. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI14-2.dasa

Marqués Pinto, A., Lima, M. L., & Lópes da Silva, A. (2005). Fuentes de estrés, burnout y estrategias de coping en profesores portugueses. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 125-143.

Martínez, J. (2010). Teoría y práctica en recursos humanos. Grin.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of organizational behavior, 2(2), 99-113.

Maslach, C. y Jackson, S. E. (1981a). MBI: Maslach Burnout Inventory. Manual. University of California, Consulting Psychologists Press.

Maslach, C., Schaufeli, W. B. y Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397-422.

Matteucci, M. C., Soncini, A., & Floris, F. (2020). Insegnanti e pandemia. https://doi.org/10.6092/unibo%2Famsacta%2F6537

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? Emotional Development and Emotional Intelligence. Basic Books Senge

Merida-Lopez, S., Quintana-Orts, C., Hintsa, T., & Extremera, N. (2022). Emotional intelligence and social support of teachers: Exploring how personal and social resources are associated with job satisfaction and intentions to quit job. Revista de Psicodidáctica, 27(2), 168-175.

Merino Tejedor, E., & Lucas Mangas, S. (2016). Self-Efficay and Self-Regulation as moderating variables of work stress in Elementary School teachers. Universitas Psychologica, 15(1), 205-218. https://doi.org/10.11144/Jave¬riana.upsy15-1.aavm

Miao, C., Humphrey, R. H., & Qian, S. (2017b). A meta-analysis of emotionalintelligence effects on job satisfaction mediated by job resources, and atest of moderators. Personality and Individual Differences, 116, 281–288. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.04.031174

Ministerio de Educación y formación Profesional (2016). El mundo estudia es¬pañol – Italia. https://www.educacionyfp.gob.es/italia/dam/jcr:ec824dc4-ad5d-4871-a9da-05b593818d5d/italia.pdf

Mora Mora, C. E., Bonilla Guachamín, G. E., & Bonilla Guachamín, J. A.. (2021). Impacto de la pandemia de covid-19 en los docentes: burnout, ansiedad y depresión. Runae, (6), 41–60. Recuperado a partir de https://revistas.unae.edu.ec/index.php/runae/article/view/488

Oakes, P. J., Turner, J. C., Hogg, M. A., Reicher, S. D., & Wetherell, M. S. (1987). Rediscovering the social group: A self-categorization theory.

Oliva, A., & Petrolino, A. (2019). Il coraggio di ripensare la scuola. Associazione TreeLLLe.

Pascual, E., Pérez-Jover, V., Mirambell, E., Ivanez, G., & Terol, M. C. (2003). Job conditions, coping and wellness/health outcomes in Spanish secondary school teachers. Psychology and Health, 18(4), 511-521.

Pérez-Díaz, V., & Rodríguez, J. C. (2013). Educación y prestigio docente en España: la visión de la sociedad. El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad. Informe. Fundación Europea Sociedad Y Educación. Fundación Botín

Pomaki, G., DeLongis, A., Frey, D., Short, K., & Woehrle, T. (2010). When the going gets tough: Direct, buffering and indirect effects of social support on turnover intention. Teaching and Teacher Education, 26(6), 1340-1346.

Ramírez-Elías, A., & Arbesú-García, M. I. (2019). El objeto de conocimiento en la investigación cualitativa: un asunto epistemológico. Enfermería universitaria, 16(4), 424-435.ù

Rey, L., & Extremera, N. (2011). El apoyo social como un mediador de la in¬teligencia emocional percibida y la satisfacción vital en una muestra de profesorado. Revista de psicología social, 26(3), 401-412.

Reyes Hernández, Javier. (2018). Desarrollo de culturas de participación positivas en las organizaciones laborales. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 104-111. Epub 02 de junio de 2018. Recuperado en 11 de abril de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000300104&lng=es&tlng=es.

Robinet-Serrano, A. L. & Pérez-Azahuanche, M. (2020). Estrés en los docentes en tiempos de pandemia Covid-19. Polo del conocimiento, 5(12), 637-653.

Romagnoli, C., & Gallardo, G. (2018). Alianza Efectiva Familia Escuela: Para promover el desarrollo intelectual, emocional, social y ético de los estu¬diantes. Valoras UC, 1-12.

Sánchez, J., & Barraza, L. (2015). El liderazgo: deseos y realidades. http://dx.doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.10.js

Sandín Esteban, M.P. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill.

Santagati, M., & Barabanti, P. (2020). connessi? Alunni, genitori e insegnanti di fronte all’emergenza Covid-19. Media Education, 11(2), 109-125.

Santiago Ribeiro, B. M. D. S., Scorsolini-Comin, F., & Barcellos Dalri, R. D. C. D. M. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3), 137-141.

Seligman, M. (2003). La autentica felicidad. Byblos.

Seligman, M. (2011). La vida que florece. Ediciones B. Barcelona.

Serpieri, R., & Vatrella, S. (2017). Collaborative Leadership and Teachers Well¬being. Research Strategies and School Governance in the Italian Educa¬tion Field. Italian Journal of Sociology of Education, 9/1, 174-198. http://dx.doi.org/10.14658/pupj-ijse-2017-1-9

Serrano, A. L. R., & Azahuanche, M. Á. P. (2020). Estrés en los docentes en tiempos de pandemia Covid-19. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5(12), 637-653.

Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2007). Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of educational psychology, 99(3), 611-625. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.99.3.611

Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leavethe teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging,and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, 27(6), 1029–1038. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.04.001

Spilt, J. L., Koomen, H. M., & Thijs, J. T. (2011). Teacher wellbeing: The importance of teacher–student relationships. Educational psychology review, 23(4), 457-477.

Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Sage publications.

Tabares-Díaz, Y. A., Martínez-Daza, V. A., & Matabanchoy-Tulcán, S. M. (2020). Síndrome de Burnout en docentes de Latinoamérica: Una revisión sistemática. Universidad y Salud, 22(3), 265-279.

Tajfel, H., Turner, J. C., Austin, W. G., & Worchel, S. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. Organizational identity: A reader, 56(65), 9780203505984-16.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de inves¬tigación. Paidos.

Topa, G., Fernández, I. & Palací, F. (2005). Identidad social, burnout y satisfacción laboral: estudio empírico basado en el modelo de la categorización del yo. Revista de Psicología Social, 21, 115-126.

Travers, C. J., & Cooper, C. L. (1997). El estrés de los profesores: la presión en la actividad docente. Paidós.

Turner, J. C. (2010). Social categorization and the self-concept: A social cognitive theory of group behavior. In T. Postmes & N. R. Branscombe (Eds.), Rediscovering social identity (pp. 243–272). Psychology Press.

Turner, J. C., & Brown, R. (1978). Social status, cognitive alternatives and intergroup relations. Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations, 201-234.

Vaamonde, J. D., Omar, A., & Salessi, S. (2018). From organizational justice perceptions to turnover intentions: The mediating effects of burnout and job satisfaction. Europe's journal of psychology, 14(3), 554-570, https://doi.org/10.5964/ejop.v14i3.1490

Valenzuela, E. G. Z. (2021). Colaboración, diálogo y reflexión. Convergencia Educativa, (10), 7-22.

Van der Spoel, Irene; Noroozi, Omid; Schuurink, Ellen & van Ginkel, Stan (2020): Teachers’ OnlineTeaching Expectations and Experiences During the Covid19 Pandemic in the Netherlands. European Journal of Teacher Education, 43 (4), 623-638. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821185

Verhoeven, C., Kraaij, V., Joekes, K., & Maes, S. (2003). Job conditions and wellness/health outcomes in Dutch secondary school teachers [Condiciones de trabajo y resultados de bienestar/salud en profesores de secundaria holandeses.]. Psychology and health, 18(4), 473-487.

Villardefrancos Pol, E., Santiago Mariño, M. J., Castro Bolaño, C., Aché Reinoso, S., & Otero-López, X. M. (2012). Estrés en profesores de enseñanza secundaria: un análisis desde el optimismo. EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 2(3), 91-101.

Vogt, W. P., & Johnson, B. (2011). Dictionary of statistics & methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Sage.

Published

2025-04-16

How to Cite

Garzotto, M. E. (2025). Perceived Social Support Through ICT Among Spanish and Italian Teachers: A Qualitative Study. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(2), 333–347. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5773

Issue

Section

Research articles