Informative Narrative in Social Media of Private TV Channels in Spain

Study of Informative Profiles on Instagram and TikTok

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5767

Keywords:

Information, Television, Social media, News, TikTok, Instagram, Audiovisual Narrative

Abstract

This paper examines the evolution of the content of news profiles on Instagram and TikTok belonging to Antena 3 Television an Telecinco. Though a content analysis, the paper ascertains the primary characteristics of these news profiles over the course of a year. It specifies how the novel creative guidelines for the production of pieces are specified in a new audivosual news narrative that responds to the need of traditional media to establish strategies for de creation of content in their social network profiles.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
0
Views
0
Downloads
0
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Ceballos-del-Cid, Y., Gómez-Calderón, B., & Córdoba-Cabús, A. (2025). Redes sociales y hábitos de consumo informativo de los jóvenes españoles: un análisis diacrónico (2021-2023). Revista Mediterránea de Comunicación, 16(1), e28010. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.28010 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.28010

Caffarel-Rodríguez, B., & Oliva Gordillo, R. (2024). De lo lineal a la televisión digital: Operación Triunfo, adaptación a las redes sociales y al streaming: un cambio de paradigma de la televisión lineal a las plataformas digitales y las redes sociales: Operación Triunfo, un ejemplo de transformación. Visual Review. Revista Internacional De Cultura Visual, 16 (2), 277–291. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5243 DOI: https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5243

Fernández, P., & Pértegas, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Recuperado de: https://ocw.unican.es/pluginfile.php/355/course/section/154/Tema%25208.pdf

Guerrero Pérez, E.; González Oñate, C. y Kimber Camussetti, D. (2018). La televisión de los mileniales: una aproximación a sus hábitos de visionado. Análisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 59, 121-138. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3151 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3151

Muñoz-Gallego, A., Giri, L., Nahabedian, J.-J., & Rodríguez, M. (2024). Narrativas audiovisuales en Tik Tok: nuevos desafíos para la comunicación pública de la ciencia y la tecnología: New Challenges for Public Communication of Science and Technology. Revista Mediterránea de Comunicación, 15(1), 144–162. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.25481 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.25481

Neira, E. (2015). La otra pantalla. Redes sociales, móviles y la nueva televisión. Barcelona: Editorial UOC.

Neira, E. (2020). Streaming Wars. La nueva televisión. Barcelona: Libros Cúpula. DOI:10.26441/RC20.2-2021-R2 DOI: https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-R2

Neira, P., Zozaya, L., Sádaba, C., & Feijoo, B. (2025). Percepciones de adolescentes españoles sobre la fiabilidad de la información en redes sociales. Revista OBETS, 20(1): 119-140. https://doi.org/10.14198/obets.27600 DOI: https://doi.org/10.14198/obets.27600

Piccinin, F. (2019). Periodismo audiovisual y convergencia. El telediario de la hipertelevisión. En Tejedor, S. Herramientas digitales para comunicadores. (pp. 89-93). UAB. Recuperado de https://www.gabinetecomunicacionyeducacion.com/sites/default/files/field/publicacion-adjuntos/herramientas_para_comunicadores_digitales.pdf

Quintas-Froufe, N. y González-Neira, A. (2014). Audiencias activas: participación de la audiencia social en la televisión. Comunicar, 22 (43), (pp. 83-90). http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-08 DOI: https://doi.org/10.3916/C43-2014-08

Pedrero Esteban, L.M. (2014). Del Narrowcasting al Socialcasting: el modelo televisivo en la era multipantalla. En Salas, M. I. y Mira, E. (eds): Prospectivas y tendencias para la comunicación en el siglo XXI, (pp. 207-227). Madrid, CEU Ediciones. 10.13140/RG.2.1.4272.4882

Riffe D., Lacy, S. & Fico, F.G. (1998): Analyzing media messages: Using quantitative content analysis in research. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

https://doi.org/10.4324/9780429464287 DOI: https://doi.org/10.4324/9780429464287

Saavedra, M.; Gago, R.; Grijalba, N. y Tavárez, A.D. (2021). Evolución de los intereses y hábitos de consumo televisivo de la audiencia española. Oceánide, 14 (1), (pp. 17-24). https://doi.org/10.37668/oceanide.v14i.60 DOI: https://doi.org/10.37668/oceanide.v14i.60

Sequera Díaz, R. (2013). Televisión y Redes Sociales: nuevo paradigma en la promoción de contenidos televisivos. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 22, (pp. 1-16). http://institucional.us.es/ambitos/?p=408

Published

2025-04-12

How to Cite

Iglesias Cruz, A. Z., & Quintana Paz, N. (2025). Informative Narrative in Social Media of Private TV Channels in Spain: Study of Informative Profiles on Instagram and TikTok. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(2), 299–314. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5767

Issue

Section

Research articles