Looking Through Someone Else's Eyes
Ethics, Terrorism and Identification in Jordi Évole's Documentaries: The Case of Don't Call Me Ternera (2023)
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5366Keywords:
Audiovisual journalism, Terrorism, Ethics, Interview, Documentary cinemaAbstract
This article consists of an analysis of the documentary No me llame Ternera. Through a rewriting of the interview genre, the film proposes an ethical inquiry on the relationship between victims and perpetrators of ETA terrorism. The analysis goes along with a review of the political and media controversy before its release, as well as a brief comparison with other journalistic products made by Jordi Évole. Additionally, a theoretical framework has been accomplished regarding the representation in the media of individuals involved in crimes of blood, whether suffered or perpetrated.
Downloads
Global Statistics ℹ️
127
Views
|
0
Downloads
|
127
Total
|
References
Aguilera, M. (Director). (2006). Víctimas: la historia de ETA [Película]. El Mundo TV/Telemadrid.
Aulestia, K. (2022). ETA contra la prensa. Qué significó resistir. Los libros de la catarata.
Aio, F. (Director). (2016). Las huellas perdidas [Serie de televisión]. EiTB.
Arregi, J. (2015). El terror de ETA. La narrativa de las víctimas. Tecnos.
Arrieta, L. (2015). ETA y la espiral de violencia. Estrategias y víctimas. En Rodríguez, M. P. (Ed.). Imágenes de la memoria: víctimas del dolor y la violencia terrorista (pp. 21-52). Biblioteca Nueva.
Arteta, I. (Director). (2005). Perseguidos [Película]. Leize Producciones/Notro Films.
Arteta, I. (Director). (2008). El infierno vasco [Película]. Leize Producciones
Atin, B. & Ibáñez, M (Directoras). Retratos/Erretratuak [Serie de televisión]. EiTB.
Balsebre, A., Mateu, M. & Vidal, D. (2008). La entrevista en radio, televisión y prensa. Cátedra.
Batista, A. (2001) Los medios de comunicación ante un conflicto con violencia. La construcción periodística de ETA. En Montero, T. et al (Eds.). Información y propaganda ante el conflicto vasco, (pp. 11-22). Fundación Sabino Arana.
Calleja, J.M. & Sánchez-Cuenca, I. (2006). La derrota de ETA. De la primera a la última víctima. Adhara.
Camarero, G. (2002). Presentación. En Camarero, G. (Ed.) La mirada que habla, (pp. 8-23). Akal.
Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
Chase, S. (2011). Narrative inquiry: Still a field in the making. En N. K. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research, (pp. 421-434). Thousand Oaks.
Chicharro-Merayo, M., Gil-Gascón, F. & Antona- Jimeno, T. (2024). Ficción televisiva y memoria política sobre el terrorismo en España: el caso de ETA. index.comunicación, 14 (1), 301-321. https://doi.org/10.62008/ixc/14/01Ficcio DOI: https://doi.org/10.62008/ixc/14/01Ficcio
Esnaola, E. (2023, 22 de septiembre). Gure gatazka politikoan tresna izan beharko luke komunikazioak. Berria. https://www.berria.eus/euskal-herria/gure-gatazka-politikoan- tresna-izan-beharko-luke-komunikazioak_1342235_102.html
Évole, J. (Director). (2009). Salvados 2x04 [Serie de televisión]. El Terrat.
Évole, J. (Director). (2015). Salvados 10x01 [Serie de televisión]. El Terrat/Producciones del Barrio.
Évole, J. (Director). (2016). Salvados 11x06 [Serie de televisión]. El Terrat/Producciones del Barrio.
Évole, J. y Sánchez, M. (Directores). (2023). No me llame Ternera [Película]. Netflix/Producciones del Barrio.
De Pablo, S. (2017). Creadores de sombras: ETA y el nacionalismo vasco a través del cine. Editorial Tecnos.
De Pablo, S., Mota, D., & López de Maturana, V. (2018). Testigo de cargo. La historia de ETA y sus víctimas en televisión. Ediciones Beta III Milenio.
Díaz-Maroto Isidro, A. (2022). Luces, cámara y... ¡fuego!: la violencia política del País Vasco y Colombia en el cine de ficción (1964-2017). Sílex.
Gaudreault, A. & Jost, F. (1990). El relato cinematográfico. Paidós.
Genette, G. (2004). Metalepsis. De la figura a la ficción. Fondo de Cultura Económica.
González, I. (Director). (2016). Aldana 1980 [Película]. Baleuko/EiTB.
Jiménez, M. & Marrodán, J. (2019). Heridos y olvidados. Los supervivientes del terrorismo en España. La esfera de los libros.
Lanceros, P. (2020). ¿Dónde está(n)? La pregunta ineludible y las respuestas del relato. En Rivera Blanco, A., Mateo Santamaría, E., & Lanceros, P. (Eds.). Las narrativas del terrorismo: cómo contamos, cómo transmitimos, cómo entendemos, (pp 17-29). Los libros de la Catarata.
Lanzmann, C. (Director). (1985). Shoah [Película]. Les Films Aleph.
López, E. (2023, 11 de septiembre). Carta íntegra: 'Contra el blanqueado de ETA y Josu Ternera'. El Diario Vasco.https://www.diariovasco.com/politica/carta-integra-blanqueado-eta-josu-ternera-20230911193937-nt.html
Madariaga, X. (Guionista). (2017). Ur handitan [Serie de televisión]. EiTB.
Martínez, J. (Director). (2012). Barrura begiratzeko leihoak (Ventanas al interior) [Película].
Marzabal, I. (2021). Cine, ética y alteridad. Metáforas del encuentro con el otro. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica 30, 177–190. https://doi.org/10.5944/signa.vol30.2021.29304 DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol30.2021.29304
Médem, J. (Director). (2003). La pelota vasca, la piel contra la piedra [Película]. Alicia Produce.
Merino, A. (Director). (2013). Asier ETA biok [Película]. Doxa Producciones/Cineática Films.
Muñoz, A. (2023, 22 de diciembre). Jordi Évole: «No me va a condicionar que me acusen de blanquear etarras». Público. https://www.publico.es/culturas/jordi-evole-no-me-condicionar-me-acusen-blanquear-etarras.html
Naiz (2023, 22 de agosto). https://www.naiz.eus/eu/info/noticia/20230822/josu-urrutikoetxeari- jordi-evolek-egindako-elkarrizketa-zinemaldian-ikusgai
Mota, D., Cañas, S., Moreno, I. (2023). Una memoria audiovisual. La historia de ETA y sus víctimas ante la pantalla. Filmhistoria 32 (2), 133-161. https://doi.org/10.1344/fh.2022.32.2.133-161
Ortega, E. (Director). (2001). Asesinato en febrero [Película]. Mediapro.
Ortega, E. (Director). (2004). Perseguidos [Película]. Elías Querejeta P.C.
Ortega, E. (Director). (2011). Al final del túnel [Película]. IDEM4.
Rebordinos, J.L. (2023, 12 de septiembre). Comunicado del Festival de San Sebastián. SSIFF. https://www.sansebastianfestival.com/2023/noticias/1/21000/es
Rebordinos, J.L. (2023, 22 de septiembre). Algunas consideraciones sobre la polémica de 'No me llame Ternera'. El Diario Vasco. https://www.diariovasco.com/culturas/zinemaldia/jose-luis-rebbordinos-consideraciones-sobre-polemica-llame-ternera-20230922063020-nt.html
Rivas-Nieto, P., Plaza, J.F. (2015). El régimen informativo del terrorismo. Propuesta de un modelo hermenéutico. Palabra Clave 18 (2), 374-417. http://dx.doi.org/10.5294/pacla.2015.18.2.4 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.2.4
Rodríguez Fouz, M. (2021). Memorias y ficciones en la recreación de un pasado violento. El caso de ETA. Papeles del CEIC (244), 1-17. http://dx.doi.org/10.1387/pceic.21724. DOI: https://doi.org/10.1387/pceic.21724
SSIFF (2023). Memoria 2023. Festival de San Sebastián. http://zinemaldia.sansebastianfestival.com/books/aqdn/#p=1
Stuven, H. (Director). (2020). El desafío: ETA [Serie de televisión]. Amazon Studios.
Veres, L., & Llorca, G. (2016). Comunicación y terrorismo. Tirant humanidades.
Veres, L. (2017). Los lenguajes del terrorismo: sobre medios de comunicación y nuevos terrorismos de ETA al ISIS. Tirant Humanidades.
Webster, J. (Director). (2017). El fin de ETA [Película]. Quality Media.
Zorrilla, J. A. (Director). (2001). Los justos [Película]. Vía Digital.
Zumalde, I. y Zunzunegui, S. (2019). Ver para creer. Avatares de la verdad cinematográfica. Cátedra.
Zunzunegui, S. (2016). La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Shangrila.
Zurro, J. (2023, 22 de septiembre). ‘No me llame Ternera’: el documental de Évole no 'blanquea' al terrorista, lo pone en evidencia. El Diario. https://www.eldiario.es/cultura/cine/no-llame- ternera-documental-evole-no-blanquea-terrorista-pone-evidencia_129_10534371.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).