The Image and the Text in X

Multimodal Discourse Analysis in Educational Accounts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5322

Keywords:

Multimodal Discourse, Social Networks, X, Image, Text, Educational X Accounts, Semiotics

Abstract

In social networks, communication reaches a dynamic character as a result of the different semiotic codes used. This research analyzes multimodal discourse in X when images (photos, videos, GIFs, memes, emojis, etc.) and texts are combined, which generates an attractive visual narrative for followers. The main objective is to identify common semiotic structures or formats in this network. The exploratory nature methodology is based on the selection of a strategic non-probabilistic sample of accounts from the educational ecosystem, selected randomly and aimed at the educational X community. The results of the analysis support the communicative tendency to use these multimodal texts that combine visual and verbal narrative in X's publications as a strategy that, therefore, deserves to be an object of study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara Plá, M. (2017). Palabras invasoras. El español de las nuevas tecnologías. Catarata.

Ballesteros, M. (5 de octubre de 2022). Abrir un melón. Significado de la expresión. El blog para aprender español. https://bit.ly/3uT6SrG

Bazarra, L. y Casanova, O. (2019). Influencers educativos. ¿Cómo transformarnos en adultos inspiracionales? SM.

Cantamutto, L. (2023). Estilo digital, lenguaje juvenil y gestión de vínculos, del lenguaje SMS al modo sticker. Revista Argentina de Investigación Educativa, III(5), pp. 199-225. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/download/220/117

Cantón Tébar, M.C. (2020). El lenguaje no verbal en las redes sociales. SABIR: International Bulletin of Applied Linguistics, 1(2), pp. 5-32. DOI: https://doi.org/10.25115/ibal.v1i2.3485

Cassany, D. (2012). En línea. Leer y escribir en la red. Anagrama.

Castro-Martínez, A. & Díaz-Morilla, P. (2021). Tuiteratura: contar historias con los hilos y recursos de Twitter. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 20 (1), pp. 82-95. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.1.2481 DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.1.2481

Crystal, D. (2002). El lenguaje e Internet (P. Tena, trad.). Cambridge University Press. (Libro original publicado en 2001).

Fernández Pena, E. (24 de septiembre de 2017). El claustro más hilarante está en Twitter. Atención selectiva. https://bit.ly/3Pdm2yJ

Gallardo Paúls, B., Enguix Oliver, S. & Oleaque Moreno, J.M. (2018). Estilos de gestión de los perfiles políticos en Twitter: imagen y texto en las cuentas de los partidos en la campaña del 26J. Revista de Investigación Lingüística, 21, pp. 15-51. http://hdl.handle.net/10201/72821 DOI: https://doi.org/10.6018/ril.21.367371

García-Avilés, J.A. & Arias, F. (2016). Géneros periodísticos en los formatos visuales de Twitter: una propuesta de tipología”. Textual & Visual Media 9, pp. 101-132. http://textualvisualmedia.com/images/revistas/9/articulos/generospe.pdf

Godoy Oliveros, A. (2024). El contenido de los mensajes de los influencers educativos en Instagram. EDUCA International Journal, 1 (4). https://doi.org/10.55040/educa.v4i1.81 DOI: https://doi.org/10.55040/educa.v4i1.81

Goffman, E. (1981). La presentación de la persona en la vida cotidiana (H. Torres & F. Setaro, trad.). Amorrortu Editores. (Libro original publicado en 1959).

Herring, S.C. (2019). The coevolution of computer-mediated communication and computer-mediated discourse analysis. En Analyzing Digital Discourse: New Insights and Future Directions (pp. 25-67). Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-92663-6_2

IAB Spain (2023). Estudio Redes Sociales 2023. https://bit.ly/3V6S7Mi

Infante, C. (8 de diciembre de 2021). NO se vienen cositas: la ansiedad de no tener nada que compartir en redes sociales. latercera.com. https://bit.ly/3uXWP4z

Fernández, R. (29 de agosto de 2023). Redes sociales favoritas de los millennials en España en 2023. https://bit.ly/3PaJ8WT

López-Marcos, C. & Vicente-Fernández, P. (2023). La fotografía en los perfiles de redes sociales: el caso de los presidentes autonómicos de España. grafica, 11(21), pp. 37-47. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.255 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/grafica.255

López-Meri, A., Marcos-García, S., & Casero-Ripollés, A. (2017). ¿Qué hacen los políticos en Twitter? Funciones y estrategias comunicativas en la campaña electoral española de 2016. El Profesional de la información, 26(5), pp. 795–804. https://bit.ly/3Ix4tWy DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.02

Mancera Rueda, A. & Pano Alamán, A. (2013). El español coloquial en las redes sociales. Arco/Libros.

Mancera Rueda, A. & Pano Alamán, A. (2014). Las redes sociales como corpus de estudio para el análisis del discurso mediado por ordenador. Janus. Anexo 1, Humanidades Digitales: desafíos, logros y perspectivas de futuro, pp. 305-315. http://hdl.handle.net/11441/60827

Marcos, S., Alonso, L., & Casero-Ripollés, A. (2017). Usos ciudadanos de Twitter en eventos políticos relevantes. La #SesiónDeInvestidura de Pedro Sánchez. Comunicación y Hombre, (13), pp. 25-49. DOI: https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2017.13.214.25-49

McCulloch, G. (2019). Because Internet. Understanding the New Rules of Language. Riverhead Books.

Méndez Santos, M.C. & Vela Delfa, C. (2023). Las redes sociales digitales en la enseñanza del español como lengua extranjera. Arco/Libros.

Mosquera, I. (2023). Aprendizaje informal en redes. Twitter y las #CharlasEducativas. Octaedro. DOI: https://doi.org/10.36006/16414-1

O´Halloran, K.L. (2012). Análisis del discurso multimodal. ALED, 12(1), pp. 75- 97. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5959014.pdf DOI: https://doi.org/10.35956/v.12.n1.2012.p.75-97

Oleaque Moreno, J.M. (2023). El discurso multimodal en Twitter. Análisis crítico de las imágenes políticas españolas en tiempo electoral. En Comunicación en código digital (pp. 187-199). Tecnos.

Pano Alamán, A. (2016). Narrativa colectiva y polifonía en Twitter: del relato colectivo al tuiteo en directo. En Le forme del narrare: nel tempo e tra i generi (pp. 179-197). Pubblicazioni del Dipartimento di Studi Letterari, Linguistici e Filologici, Università di Trento.

Robles Ávila, S. (2021). Vender la enfermedad: análisis del discurso publipropagandístico en 'Youtube' de Paco Sanz, el hombre de los dos mil tumores. ORALIA. Análisis del discurso oral, 24(2), pp. 321-356. https://doi.org/10.25115/oralia.v24i2.7135 DOI: https://doi.org/10.25115/oralia.v24i2.7135

Rovira-Collado, J., Miras, S., Ruiz Bañuls, M., & Martínez-Carratalá, F. A. (2023). Análisis multimodal de perfiles e hilos educativos de Twitter desde la Didáctica de la Lengua y la Literatura. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(75). https://doi.org/10.6018/red.545101 DOI: https://doi.org/10.6018/red.545101

Ruiz, M. Á. (29 de diciembre de 2022). Las 20 mejores cuentas educativas de Twitter de 2022. Yo soy tu profe. https://bit.ly/49I5cQX

Simarro Vázquez, M. (2020). Humor multimodal en Twitter. Language Design: Journal of Theoretical and Experimental Linguistics, Special Issue 1, pp. 207-219. https://ddd.uab.cat/record/235391

Tascón, M. (dir.) (2012). Escribir en internet. Guía para los nuevos medios y las redes sociales. Galaxia Gutenberg y Círculo de Lectores.

UNESCO (2019). Enseñar y aprender con Twitter. https://bit.ly/3uSGJJvz

Vela Delfa, C. (2007). El correo electrónico: el nacimiento de un nuevo género. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

Vela Delfa, C. & Cantamutto, L. (2021). Los emojis en la interacción digital escrita. Arco/Libros.

Yus, F. (2001). Ciberpragmática 2.0. Nuevos usos del lenguaje en Internet. Ariel.

Published

2024-10-07

How to Cite

Pinilla Gómez, R. (2024). The Image and the Text in X: Multimodal Discourse Analysis in Educational Accounts. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(6), 47–60. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5322

Issue

Section

Research articles