The Ukraine war in Western political cartoons during the first year and a half of the conflict
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5306Keywords:
Ucrania, Guerra de Ucrania, Guerra ruso-ucrania, viñeta de prensa, Periodismo, periodismo gráficoAbstract
This article uses the methodology of multimodal discourse analysis, applied to a sample of 277 political cartoons from around the world, categorizing the most commonly used resources in constructing the Western message. For this purpose, 33 cognitive subframes have been established, covering a period extending beyond the first year of the conflict, from the days preceding the invasion to the assassination of Yevgueni Prigozhin, leader of the Wagner Group.
Downloads
References
Agüero Guerra, M. (2013). Análisis semántico-cognitivo del discurso humorístico del texto multimodal de las viñetas de Forges. ELUA, 27, 7-30. https://doi.org/10.14198/ELUA2013.27.01 Armentia, J. I. y Caminos, J. M. (2003). Fundamentos de periodismo impreso. Ariel, Barcelona. Bateman, J. (2008). Multimodality and Genre: a Foundation for the Systematic Analysis of Multimodal Documents. Palgrave Macmillan, Hampshire. DOI: 10.1057/9780230582323 Bond, F. (1974). Introducción al periodismo. Limusa, México. Bouza, F. (2012). Las metodologías de agenda en el estudio de la opinión pública como base de la comunicación política. Revista Digital de Marketing Aplicado, 8, 41-54. https://doi.org/10.17979/redma.2012.01.08.4731 Buluc, R. y Deac, I. (2022). The battle of strategic narratives: Vladimir Putin versus Volodymyr Zelensky. Redefining Comunity on Intercultural Context, 10(1), 85-98. Camargo, D. P. R., & Orjuela, A. M. V. (2011). Análisis crítico del discurso multimodal en la caricatura internacional del periódico The Washington Post. Cuadernos de lingüística hispánica, (17), 39-52. Carabias, J. (1973). El humor en la prensa española. Autor, Madrid. Cebrián Herreros, M. (1992). Géneros informativos audiovisuales. Editorial Ciencia 3, Madrid. D'Angelo, P. (2002). News framing as a multiparadigmatic research program: A response to Entman. Journal of communication, 52 (4), 870-888. DOI: 10.1111/j.1460-2466.2002.tb02578.x De Vreese, C.H. (2005). News framing: Theory and typology. Information Design Journal, 51-62. DOI: 10.1075/idjdd.13.1.06vre Dodonov, R., Kovalskyi, H., Dodonova, V. y Kolinko, M. (2017). Polemological paradigm of hybrid war research. Философия и космология, 19, 97-109. Domenach, J. M. (1955). La propaganda política (segunda edición). Eudeba, Buenos Aires. Refaie, E. (2009). Metaphor in Political Cartoons: Exploring Audience Responses. En Urios-Aparisi, E., & Forceville, C. J. (2009). Multimodal metaphor. Berlin – New York, Mouton de Gruyter: 173-196. DOI: 10.1515/9783110215366.3.173 Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of communication, 43 (4), 51-58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x Forceville, C. (2008). Metaphor in pictures and multimodal representations. The Cambridge handbook of metaphor and thought, 462-482. Fortuin, E. (2022). Ukraine commits genocide on russians: the term “genocide” in russian propaganda. Russian Linguistics, 46 (3), 313-347. DOI: https://doi.org/10.1007/s11185-022-09258-5 Gomis, L. (1974). El medio media: la función política de la prensa. Seminarios y Ediciones, Madrid. Halliday, M. A. K. (1978). Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning. Edward Arnold, Londres. Ibáñez Salas, M. (2023). The refugee crisis’ double standards: media framing and the proliferation of positive and negative narratives during the Ukrainian and Syrian crises. Euromesco Policy Brief, 129, 1-12. Karpchuk, N. y Yuskiv, B. (2021). Dominating Concepts of Russian Federation Propaganda Against Ukraine (Content and Collocation Analyses of Russia Today). Politologija, 102(2), 116-152. https://doi.org/10.15388/Polit.2021.102.4 Kofman, M. y Rojansky, M. (2015). A closer look at Russia’s “hybrid war”. Kennan Cable, 7, 1-8. Lakoff, G. y Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. The University of Chicago Press, Chicago. Lausberg, H. (1984). Manual de Retórica literaria, 3 vols, 2ª reimpr. Madrid: Gredos. Lavrov, S. (2003). Genuine Multilateralism and Diplomacy vs the “Rules-Based Order”. Russia in Global Affairs, 21(3), 104-113. León Gross, T. y Travesedo de Castilla, C. (2005). El ‘discurso eficaz’ de la viñeta gráfica. En T. León (dir.), 11M. Las viñetas en la prensa (pp. 59-72). Diputación, Málaga. Liu, Y. y O’Halloran, K. L. (2009). Intersemiotic Texture: Analyzing Cohesive Devices between Language and Images. Social Semiotics, 19(4), 367-387. DOI: 10.1080/10350330903361059 Martín Salgado, L. (2003). Marketing político: arte y ciencia de la persuasión en democracia. Paidós. Martinec, R. (2005). A System for image-text Relations in New (and Old) Media. Visual Communication, 4(3), 337-371. https://doi.org/10.1177/1470357205055928
Michel, M. M. y Fortuny, L. (2014). La caricatura política como discurso multimodal: una propuesta de abordaje. Cuadernos Universitarios. Publicaciones Académicas de la Universidad Católica de Salta, 7, 27-34. Morán Torres, E. (1988). Géneros del periodismo de opinión. Crítica, comentario, columna, editorial. Eunsa, Pamplona. Muñoz, J. J. (1994). Redacción periodística. Teoría y práctica. Cervantes, Salamanca. O’Halloran, K. L. (2012). Análisis del discurso multimodal. ALED, 12(1), 75-97. Olayemi Abiodun, A. y Precious Nwaoboli, E. (2023). Analysis of The Guardian online newspaper framing of the Russian-Ukraine war. Internacional journal of Arte, Humanities and Management Studies, 9(2), 33-43. Oleinik, A. y Paniotto, V. (2023). War Propaganda Unfolded: Comparative Effectiveness of Propaganda and Counterpropaganda in Russia’s Invasion of Ukraine. International Journal of Communication, 17(26), 7265–7290. Pavlik, J. V. (2022). The Russian war in Ukraine and the implications for the news media. Athens Journal of Mass Media and Communications, 8, 1-17. https://doi.org/10.30958/ajmmc.X-Y-Z Reese, S.D. (2001). Framing public life. A bridging model for media research. En S. D. Reese, O. H. Gandy Jr. y A. E. Grant (Eds.). Framing public life: Perspectives on media and our understanding of the social world (7-31). Lawrence Erlbaum Associates. Rodríguez, D. P. y Velásquez, A. M. (2010). Critical analysis of multimodal speech in the international cartoon of The Washington Post newspaper. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 17, 39-52. Roskomnadzor. (2023). Universal’nyi servis [Universal service]. Retrieved from https://blocklist.rkn.gov.ru/ Sádaba, T.; Rodríguez-Virgili, J. y La Portes M. T. (2008). La teoría del framing en la investigación en comunicación política. En M. J. Canel y M. G. Gurrionero (Edits.), Estudios de Comunicación Política (15-30). Universidad Complutense de Madrid. Sánchez, J. J. (2022). El humor en tiempos de guerra: análisis pragmático del discurso humorístico en Twitter durante el conflicto entre Rusia y Ucrania. Linred, 1-18. DOI: 10.37536/linred.2023.XX.1752 Santamaría, L. (1990). El comentario periodístico. Los géneros persuasivos. Paraninfo, Madrid. Sędek, M. (2015). Explorando la combinación de lenguaje e imagen: el caso de la metáfora multimodal. Itinerarios, 22, 113-128. Sędek, M. (2022). Entre humor y denuncia sociopolítica: hacia una descodificación pragmático-cognitiva de viñetas periodísticas multimodales. La lingüística hispánica como puente entre culturas, 87. Segado Boj, F. (2008). Una pesadilla obsesiva: la crisis económica y la transición española a la democracia a través del humor gráfico (1974-1977). Comunicación y Sociedad, 2(21), 141-169. DOI: 10.15581/003.21.36286 Semetko, H. A. y Valkenburg, P. M. (2000). Framing European politics: a content analysis of press and television news. Journal of communication, 50 (2), 93-109. DOI:10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x Semotiuk, O. (2019). Russian-Ukrainian Military Conflict in American, German and Ukrainian Political Cartoons: Quantitative and Qualitative Analysis. OF THE LVIV UNIVERSITY, 284. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2019.45.10010 Smart, Charlie (2022). “How the Russian media spread false claims about Ukranian nazis”. Consulted in July 4 in the The New York Times: https://nyti.ms/3NNbF15 Sperber, D. & Wilson, D. (1986). Relevance: Communication and Cognition. Harvard University Press. Suárez Romero, M. (2015). El humor gráfico como herramienta de crítica: los líderes políticos internacionales en las viñetas de El País. IC - Revista Científica de Información y Comunicación, 12, 227-255. Tamayo, E. (1988). La caricatura editorial. Editorial Pablo de la Torriente, La Habana. Tejeiro Salguero, R. y León Cross, T. (2009). Las viñetas de prensa como expresión del periodismo de opinión. Diálogos de la Comunicación. Revista Académica de la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social, 78, 1-11. Tubau, I. (1987). El humor gráfico en la prensa del franquismo. Mitre, Barcelona. Unsworth, L., & Cléirigh, C. (2014). Multimodality and reading: The construction of meaning through image-text interaction. Routledge. Uribe, C. (2017). Matrices de humo: función y naturaleza de los manifiestos vanguardistas en Latinoamérica y Europa. Isla Flotante, 6, 1-21.
Urman, A. y Makhortykh, M. (2022). My war is your special operation: Engagement with pro-and anti-regime framing of the war in Ukraine on Russian social media. OSF Preprints, 1-26. DOI: 10.31219/osf.io/67snk Umaña, L. V. (2013). Humor político: análisis de la caricatura política en el referéndum 2007. Anuario Centro de Investigación y Estudios Políticos, (4), 86-103. Vega Umaña, L. (2012). Humor político: análisis de la caricatura política en el referéndum 2007. Anuario Centro De Investigación y Estudios Políticos, (4), 86–103. https://doi.org/10.15517/aciep.v0i4.17372 Watanabe, K. (2017). Measuring news bias: Russia’s official news agency ITAR-TASS’coverage of the Ukraine crisis. European Journal of Communication, 32(3), 224-241. https://doi.org/10.1177/0267323117695735 Wilk-Racięska, J. (2006). Entre la broma y la burla: un commentario más sobre función de la ironía. En: Joaquín García Medall (ed.) Fraseología e ironía. Descripción y contraste 2. Santiago de Compostela, Axac: 131-140. Zavala, L. (2015). Para una teoría del cortometraje y el nanometraje. En O. Cleger y J. M. de Amo (Eds.), La educación y la e-literatura desde la minificción. Enfoques hipertextuales para el aula (58-75). Universitat de Barcelona. Zhabotynska, S. y Ryzhova, O. (2022). Ukraine and the West in pro-Russia Chinese media: a methodology for the analysis of multimodal political narratives. Cognition, communication, discourse, 24, 115-139. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-24-09 DOI: https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-24-09
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.