Strategic Communication Challenges for Museums in the Digital Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5274

Keywords:

Audiences, Digital Communication, Dircom, Museum, Strategic Communication

Abstract

Understanding the strategic nature of communication is essential for achieving institutional objectives, not only because of the preponderance it must have but also the profile of those who lead it. Through in-depth interviews with communication experts, the analysis of the functions these units perform and the tools they use, an approach is made to the strategic level given to this area in museums. Based on the ranking of the most visited museums in Spain by El Diario, the number of members of the communication team, professional profiles, experience, and platforms used to exercise communication are analyzed, allowing us to understand how this practice is carried out. It was detected that communication is not centralized in a department, thus reducing its strategic meaning. Furthermore, within the organization chart, the communication units do not have a directive or decision-making nature, preventing aligned and cohesive communication.

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Author Biography

Begoña Gómez Nieto, Universidad Internacional de La Rioja

Doctora en Cultura y Comunicación por IE University. Licenciada en Publicidad y RR.PP. por la UCM. Profesora e investigadora acreditada por la ANECA y ACSUCYL. Su trayectoria profesional transcurre entre la universidad pública y privada (UEMC y UVA). Posee más de quince años de experiencia como docente-investigadora en universidades públicas y privadas. Ha impartido conferencias en congresos de índole internacional. Ha desarrollado estancias de investigación con becas Erasmus de movilidad Aberystwyth, Milano, Guarda. Ha sido miembro jurado de concursos (premios de Publicidad Castilla y León, fotografía,…). Es evaluadora de textos científicos en instituciones universitarias españolas y latinoamericanas.  Sus líneas de investigación se centran en la comunicación organizacional, publicitaria, periodística, responsabilidad social corporativa, contenidos en redes sociales, igualdad de género, comunicación y salud, etc. Ha publicado más de setenta artículos en revistas científicas de alto índice de impacto y cuatro libros completos. Pertenece al grupo de investigación COYSODI de la Facultad de Empresa y Comunicación, con certificado de excelencia dentro de UNIR durante varios años consecutivos.

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Published

2024-07-08

How to Cite

Gonzalez Liendo, J. A., & Gómez Nieto, B. (2024). Strategic Communication Challenges for Museums in the Digital Age. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(4), 45–59. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5274

Issue

Section

Research articles