Culture war on YouTube
Analysis of the storytelling of the five Spanish political influencers with the most subscribers
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5261Keywords:
Political YouTubers, Political polarization, Alternative speech, Disinformation, Media independence, Feminism, Economic liberalismAbstract
This research focuses on the most popular videos of the five Spanish political influencers with the most subscribers in the “News and Politics” category on YouTube. Using the qualitative content analysis technique, the main themes of the videos are identified and the way in which they are addressed, as well as the framing and tone used, are described. The results reveal certain recurring topics (feminism, economic liberalism and media independence) among those most demanded by the audience, although there are some thematic and stylistic differences between the YouTubers under study.
Downloads
References
Aran, O., Biel, J. I y Gatica-Pérez, D. (2014). Broadcasting Oneself: Visual Discovery of Vlogging Styles. Multimedia, IEEE Transactions on. 16, 201-215. https://doi:10.1109/TMM.2013.2284893 DOI: https://doi.org/10.1109/TMM.2013.2284893
Berdón-Prieto, P., Herrero-Izquierdo, J., y Reguero-Sanz, I. (2023). Political polarization and politainment: Methodology for analyzing crypto hate speech on TikTok. El Profesional de la Información, 32(6). https://doi.org/10.3145/epi.2023.nov.01 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2023.nov.01
Bessi, A., Coletto, M., Davidescu, G. A., Scala, A., Caldarelli, G., y Quattrociocchi, W. (2015). Science vs conspiracy: Collective narratives in the age of misinformation. PloS One 10(2). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0118093 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0118093
Casero-Ripollés, A. (2018). Research on political information and social media: Key points and challenges for the future. El Profesional de la Información, 27(5), 964-974. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.01 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.01
Cinelli, M., De Francisci-Morales, G., Galeazzi, A., Quattrociocchi, W., y Starnini, M. (2021). The echo chamber effect on social media. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 118(9). https://doi.org/10.1073/pnas.2023301118 DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.2023301118
Davis, A. (2014). The impact of market forces, new technologies, and political PR on UK journalism. En R. Kuhn, y R. K. Nielsen (Eds.), Political journalism in transition. Western Europe in a comparative perspective (pp. 111–128). I.B. Tauris. DOI: https://doi.org/10.5040/9780755694723.ch-006
Del Río, O. y Velázquez, T. (2005). Planificación de la investigación en Comunicación: fases del proceso. En M. R. Berganza Conde y J. A. Ruiz San Román (Coords.), Investigar en Comunicación. Guía Práctica de métodos y técnicas de investigación social en Comunicación (pp. 43-76). McGraw Hill.
Del Vicario, M., Vivaldo, G., Bessi, A., Zollo, F., Scala, A., Caldarelli, G., y Quattrociocchi, W. (2016). Echo Chambers: Emotional Contagion and Group Polarization on Facebook. Scientific Reports, 6: 37825. https://doi.org/10.1038/srep37825 DOI: https://doi.org/10.1038/srep37825
Digital News Report (Ed.) (2023). El 71% de internautas ve vídeos de noticias cada semana, la mayoría en redes sociales. https://bit.ly/48TbH1L
Fernández-Gómez, J. D., Hernández-Santaolalla, V., y Sanz-Marcos, P. (2018). Influencers, marca personal e ideología política en Twitter. Cuadernos.info, (42), 19-37. https://doi.org/10.7764/cdi.42.1348 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.42.1348
Finlayson, A. (2020). YouTube and Political Ideologies: Technology, Populism and Rhetorical Form. Political Studies, 70(1), 62-80. https://doi.org/10.1177/0032321720934630 DOI: https://doi.org/10.1177/0032321720934630
Fischer, T. S., Kolo, C., y Mothes, C. (2022). Political Influencers on YouTube: Business Strategies and Content Characteristics. Media and Communication, 10(1), 259-271. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4767 DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4767
García Ortega, C. (2010). Tipología de métodos de investigación aplicados a un proyecto. En C. Marta Lazo (Coord.), El EEES y el Proyecto Final en los Grados de Comunicación (pp. 72-90). Fragua.
Gerpe, B. (2021). Página personal. Recuperado el 08/03/2024. https://onx.la/91011
Gerpe, B. [@begonagerpe7757] (2023a, enero 22). La ruina de Dani Alves + Manifestación multitudinaria contra Sánchez [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/x1j27
Gerpe, B. [@begonagerpe7757] (2023b, febrero 24). Vivirá sin aparato reproductor, ni femenino ni masculino [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/iegugr
Gerpe, B. [@begonagerpe7757] (2023c, junio 9). El Tribunal Supremo condena a Irene Montero [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/sgt7z
Gerpe, B. [@begonagerpe7757] (2023d, agosto 30). El vídeo que desmonta el relato de Jennifer Hermoso [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/f3w52
Gerpe, B. [@begonagerpe7757] (2023e, septiembre 2). Giro de guion en el caso Rubiales! No todo son malas noticias! [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/1puak
Gisbert, R. [@RubenGisbert] (2023a, marzo 16). La fiscalía me imputa odio por contravenir la versión del Gobierno [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/2rvtnb
Gisbert, R. [@RubenGisbert] (2023b, abril 18). Agreden al coronel Pedro Baños en Gijón para difamarle [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/7lc7gc
Gisbert, R. [@RubenGisbert] (2023c, abril 25). Declaran a España en quiebra desde EEUU por su deuda pública [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/49ykbn
Gisbert, R. [@RubenGisbert] (2023d, mayo 11). ¿Qué pasa si no votas en España? Abstención, mitos y mentiras [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/7p18h
Gisbert, R. [@RubenGisbert] (2023e, septiembre 7). Querella contra Yolanda Díaz por sus actos con Puigdemont [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/l22sw
Goodwin, A., Joseff, K., Riedl, M. J., Lukito, J., y Woolley, S. (2023). Political relational influencers: The mobilization of social media influencers in the political arena. International Journal of Communication, 17, 1613–1633. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/18987/
Humanes, M. L., Mellado, C., Mothes, C., Silke, H., Raemy, P., y Panagiotou, N. (2021). Assessing the cooccurrence of professional roles in the news: A comparative study in six advanced democracies. International Journal of Communication, 15, 3558–3579.
La Marea (2024, 20 de febrero). Los “fachatubers” al descubierto: un documental muestra las estrategias de la red ultra, La Marea. https://acortar.link/8zjkvZ
Lewis, R. (2018). Alternative Influence: Broadcasting the Reactionary Right on YouTube (White paper). Data y Society Research Institute.
Lewis, R. (2019). “This Is What the News Won’t Show You”: YouTube Creators and the Reactionary Politics of Micro-celebrity. Television and New Media, 21(2), 201-217. https://doi.org/10.1177/1527476419879919 DOI: https://doi.org/10.1177/1527476419879919
Literat, I.; y Kligler-Vilenchik, N. (2021). How popular culture prompts youth collective political expression and cross-cutting political talk on social media: a cross-platform analysis. Social Media + Society, 7(2). https://doi.org/10.1177/20563051211008821 DOI: https://doi.org/10.1177/20563051211008821
Manfredi-Sánchez, J. L. y Ufarte-Ruiz, M. J. (2020). Inteligencia artificial y periodismo: una herramienta contra la desinformación. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 124, 49-72. https://doi.org/10.24241/rcai.2020.124.1.49 DOI: https://doi.org/10.24241/rcai.2020.124.1.49
McCombs, M. E., y Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly 36(2) , 176–187. https://doi.org/10.1086/267990 DOI: https://doi.org/10.1086/267990
Nickerson, R. (1998). Confirmation Bias: A Ubiquitous Phenomenon in Many Guises. Review of General Psychology, 2, 175-220. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.2.175. DOI: https://doi.org/10.1037//1089-2680.2.2.175
Palacios-López, M., Bonete-Vizcaíno, F., y Gelado-Marcos, R. (2023). New agents of mass disinformation. Analysis of the publications produced by Spanish political influencers on Instagram. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 29(4), 919-932. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.88576 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.88576
Pariser, E. (2011). The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. Viking. DOI: https://doi.org/10.3139/9783446431164
Pérez-Colomé, J. (2023, 10 de julio). Los nuevos `columnistas´: así crecen los ‘influencers’ que hablan de política, El País. https://n9.cl/4t1jo
Rallo, J. R. (2024). Página personal. Recuperado el 08/03/2024. https://n9.cl/713eb
Rallo, J. R. [@juanrallo] (2023a, agosto 1). Puigdemont no quiere hacer presidente a Sánchez [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/dkh84
Rallo, J. R. [@juanrallo] (2023b, agosto 10). Por qué Vox le ha regalado sus votos al PP [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/dkh84
Rallo, J. R. [@juanrallo] (2023c, septiembre 15). La entrevista más vista de en la historia de Twitter: de Tucker Carlson a Javier Milei [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/1ffs5
Rallo, J. R. [@juanrallo] (2023d, noviembre 21). Éstas son las primeras medidas que adoptará Javier Milei como presidente [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/onjr7
Rallo, J. R. [@juanrallo] (2023e, noviembre 26). La jugada maestra de Milei para privatizar Aerolíneas Argentinas [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/d5291
Reinemann, C., Stanyer, J., Scherr, S., y Legnante, G. (2012). Hard and soft news: a review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 221-239. https://doi.org/10.1177/1464884911427803 DOI: https://doi.org/10.1177/1464884911427803
Riedl, M. J., Lukito, J., y Woolley, S. C. (2023). Political Influencers on Social Media: An Introduction. Social Media + Society, 9(2). https://doi.org/10.1177/20563051231177938 DOI: https://doi.org/10.1177/20563051231177938
Ruiz-Díaz, L. J., y Danet, A. (2022). De lo ideológico a lo afectivo. Lecturas actuales sobre la participación y la polarización juvenil ante el auge de la derecha radical. Revista internacional de pensamiento político, 17(1), 177-200. https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.7493 DOI: https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.7493
Ruiz-Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de investigación cualitativa. Editorial de la Universidad de Deusto.
Schmuck, D., Hirsch, M., Stevic, A., y Matthes, J. (2022). Politics – Simply Explained? How Influencers Affect Youth’s Perceived Simplification of Politics, Political Cynicism, and Political Interest. The International Journal of Press/Politics, 27(3), 738-762. https://doi.org/10.1177/19401612221088987 DOI: https://doi.org/10.1177/19401612221088987
Somolinos, D. (2018, 17 de agosto). `Un Tío Blanco Hetero´, el verdugo del feminismo moderno, da la cara, El Mundo. https://rb.gy/4rioq2
Sunstein, C. R. (2002). The law of group polarization. The Journal of Political Philosophy, 10(2), 175–195. https://doi.org/10.1111/1467-9760.00148 DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9760.00148
Trepte, S. y Scherer, H. (2010). Opinion leaders – Do they know more than others about their area of interest?. Communications. The European Journal of Communication Research, 35(2), 119-140. https://doi.org/10.1515/comm.2010.007 DOI: https://doi.org/10.1515/comm.2010.007
Tsubokura, M., Onoue, Y., Torii, H. A., Suda, S., Mori, K., Nishikawa, Y., Ozaki, A. y Uno, K. (2018). Twitter use in scientific communication revealed by visualization of information spreading by influencers within half a year after the Fukushima Daiichi nuclear power plant accident. PloS one, 13(9). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203594 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203594
Un Tío Blanco Hetero [@UnTioBlancoHetero] (2023a, febrero 22). Vividoras a las que se les acaba el chollo… [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/aixpv
Un Tío Blanco Hetero [@UnTioBlancoHetero] (2023b, abril 25). El mayor fracaso del Ministerio de Igualdad [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/r88ba
Un Tío Blanco Hetero [@UnTioBlancoHetero] (2023c, mayo 30). Podemos desaparece: fracaso y elecciones anticipadas [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/jl4x8
Un Tío Blanco Hetero [@UnTioBlancoHetero] (2023d, junio 27). El vídeo que no quieren que veas y que no pueden desmontar [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/suegn
Un Tío Blanco Hetero [@UnTioBlancoHetero] (2023e, septiembre 5). Rubiales resiste caza de brujas y el feminismo recoge cable [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/xkvsw
Van-Aelst, P., Strömbäck, J., Aalberg, T., Esser, F., De-Vreese, C., Matthes, J, Hopmann, D, Salgado, S., Hubé, N., Stępińska, A., Papathanassopoulos, S., Berganza, R, Legnante, G., Reinemann, C., Sheafer, T. y Stanyer, J. (2017). Political communication in a high-choice media environment: a challenge for democracy? Annals of the International Communication Association, 41(1), 3-27. https://doi.org/10.1080/23808985.2017.1288551 DOI: https://doi.org/10.1080/23808985.2017.1288551
Wall Street Wolverine [@WallStreetWolverine] (2023a, abril 23). Bud Light, cómo perder 5000 millones con una campaña de marketing [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/tuqhs
Wall Street Wolverine [@WallStreetWolverine] (2023b, abril 27). Vive de las paguitas y se ríe de los españoles que trabajan [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/e5ouf
Wall Street Wolverine [@WallStreetWolverine] (2023c, mayo 29). Sánchez convoca elecciones tras la debacle electoral del 28M [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/n2f2r
Wall Street Wolverine [@WallStreetWolverine] (2023d, agosto 7). Fuga de españoles tras las elecciones marketing [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/5ii2v
Wall Street Wolverine [@WallStreetWolverine] (2023e, noviembre 20). Javier Milei, nuevo presidente de Argentina [Vídeo]. YouTube. https://n9.cl/zx31j
Wardle, C. y Derakhshan, H. (2017). Information disorder. Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Council of Europe Report. https://t.ly/7DIOv
Yi, H., y Wang, Y. (2022). Who Is Affecting Who: The New Changes of Personal Influence in the Social Media Era. Frontiers in Psychology, 13: 899778. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.899778 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.899778
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.