Emerging imaginaries of women's football

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5257

Keywords:

Imaginary, Discourse, Social networks, Sport, Female gender, Advertising

Abstract

Social imaginaries are conceived as schemes that allow us to perceive something as real, explain it and intervene operationally in what contemporary societies consider to be reality. This work seeks to infer the social representations that emanate from the advertising strategies that were produced and disseminated by UEFA (Union of European Football Associations), as well as by its official sponsors, in the promotion of the women's football championship: UEFA Women's Euro 2022. The results demonstrate the social function that brands acquire when representing, legitimizing and promulgating a transnational and globalized vision of women in football and in society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga, F.A. (2022). Investigación sensible: metodologías para el estudio de imaginarios y representaciones sociales / Felipe Aliaga Sáez, editor académico. Ediciones USTA, ISBN: 978-958-782-531-2. https://doi.org/10.15332/li.lib.2022.00305

Basterra, A. (2020). Sociología de la sociedad de consumo y de la publicidad. Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo. Alcira Bixio (tr.) Luis Enrique Alonso (prol). Madrid: Siglo XXI.

Caro, A. (2009). De la mercancía al signo/mercancía. El capitalismo en la era del hiperconsumismo y del desquiciamiento financiero (E. A. Caro, Ed.). Editorial Complutense.

Caro, A. (2010). Publicidad y globalización/Advertising and Globalization. Historia y comunicación social, 15, 111.

Caro, A. (2012). Semiocapitalismo, marca y publicidad. Una visión de conjunto. Pensar la Publicidad Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 5(2), 159-180.

https://doi.org/10.5209/rev_pepu.2011.v5.n2.37868

Caro, A. (2014). Comprender la publicidad para transformar la sociedad. Cuadernos de información,

(34), 39–46. https://doi.org/10.7764/cdi.34.584

Carretero, Á. E. (2005). Imaginario y Sociedad. Un acercamiento a la sociología de lo imaginario en la tradición francesa. Revista internacional de sociología, (41), 137–161.

Castoriadis, C. (2007). La Institución imaginaria de la sociedad. Tusquets Editores.

Fernández, J. D., Rubio-Hernández, M. D. M., Pineda, A. (2019). Branding cultural: una teoría aplicada a las marcas y a la publicidad. Editorial UOC.

Khamis, S. (2020). Branding diversity: New advertising and cultural strategies. Routledge.

Krippendorff, K. (2013) Content Analysis. An Introduction to Its Methodology (3rd ed). California, CA: Sage Publications.

Pintos, J. L. (2003). La construcción social del delito a través de las películas (1930-1999)», en Cornelius Castoriadis. La pluralidad de los imaginarios sociales de la modernidad. En Los imaginarios sociales del delito, 161–176.

Pintos, J. L. (2014). Algunas precisiones sobre el concepto de imaginarios sociales. Revista latina de sociología, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.17979/relaso.2014.4.1.1217

Ramírez, C., Restrepo, J.A. (2018). Ánfora. Revista Científica de la Universidad Autónoma de Manizales Vol. 25 Núm. 44 Pág. 109-126

Segovia Lacoste, P., Basulto Gallegos, O., & Zambrano Uribe, P. (2018). Imaginarios sociales y representaciones: su aplicación a análisis discursivos en tres ámbitos diferentes. Empiria. Revista De metodología De Ciencias Sociales, (41), 79–102. https://doi.org/10.5944/empiria.41.2018.22605

Torres Cubeiro, M., & Carretero, Á. E. (2020). The Social Imaginaries Sociologies: the beginning of a needed conceptual clarification. Sociedad Hoy, (28), 141–161. https://doi.org/10.29393/sh28-7simt20007

Van Dijk, T. A. (2002). El análisis crítico del discurso y el pensamiento social. Athenea digital, 1, 18–24.

Van Leeuwen, J., Van Leeuwen, T., & Kress, G. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. Hodder Arnold.

Published

2024-07-08

How to Cite

Díaz-Bajo Rodríguez, J., Martínez Borda, R., & Infante Pineda, S. (2024). Emerging imaginaries of women’s football. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(4), 29–44. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5257

Issue

Section

Research articles