Emerging imaginaries of women's football
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5257Keywords:
Imaginary, Discourse, Social networks, Sport, Female gender, AdvertisingAbstract
Social imaginaries are conceived as schemes that allow us to perceive something as real, explain it and intervene operationally in what contemporary societies consider to be reality. This work seeks to infer the social representations that emanate from the advertising strategies that were produced and disseminated by UEFA (Union of European Football Associations), as well as by its official sponsors, in the promotion of the women's football championship: UEFA Women's Euro 2022. The results demonstrate the social function that brands acquire when representing, legitimizing and promulgating a transnational and globalized vision of women in football and in society.
Downloads
References
Aliaga, F.A. (2022). Investigación sensible: metodologías para el estudio de imaginarios y representaciones sociales / Felipe Aliaga Sáez, editor académico. Ediciones USTA, ISBN: 978-958-782-531-2. https://doi.org/10.15332/li.lib.2022.00305 DOI: https://doi.org/10.15332/li.lib.2022.00305
Basterra, A. (2020). Sociología de la sociedad de consumo y de la publicidad. Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo. Alcira Bixio (tr.) Luis Enrique Alonso (prol). Madrid: Siglo XXI.
Caro, A. (2009). De la mercancía al signo/mercancía. El capitalismo en la era del hiperconsumismo y del desquiciamiento financiero (E. A. Caro, Ed.). Editorial Complutense.
Caro, A. (2010). Publicidad y globalización/Advertising and Globalization. Historia y comunicación social, 15, 111.
Caro, A. (2012). Semiocapitalismo, marca y publicidad. Una visión de conjunto. Pensar la Publicidad Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 5(2), 159-180.
https://doi.org/10.5209/rev_pepu.2011.v5.n2.37868 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2011.v5.n2.37868
Caro, A. (2014). Comprender la publicidad para transformar la sociedad. Cuadernos de información,
(34), 39–46. https://doi.org/10.7764/cdi.34.584 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.34.584
Carretero, Á. E. (2005). Imaginario y Sociedad. Un acercamiento a la sociología de lo imaginario en la tradición francesa. Revista internacional de sociología, (41), 137–161. DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2005.i41.217
Castoriadis, C. (2007). La Institución imaginaria de la sociedad. Tusquets Editores.
Fernández, J. D., Rubio-Hernández, M. D. M., Pineda, A. (2019). Branding cultural: una teoría aplicada a las marcas y a la publicidad. Editorial UOC.
Khamis, S. (2020). Branding diversity: New advertising and cultural strategies. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429032257
Krippendorff, K. (2013) Content Analysis. An Introduction to Its Methodology (3rd ed). California, CA: Sage Publications.
Pintos, J. L. (2003). La construcción social del delito a través de las películas (1930-1999)», en Cornelius Castoriadis. La pluralidad de los imaginarios sociales de la modernidad. En Los imaginarios sociales del delito, 161–176.
Pintos, J. L. (2014). Algunas precisiones sobre el concepto de imaginarios sociales. Revista latina de sociología, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.17979/relaso.2014.4.1.1217 DOI: https://doi.org/10.17979/relaso.2014.4.1.1217
Ramírez, C., Restrepo, J.A. (2018). Ánfora. Revista Científica de la Universidad Autónoma de Manizales Vol. 25 Núm. 44 Pág. 109-126
Segovia Lacoste, P., Basulto Gallegos, O., & Zambrano Uribe, P. (2018). Imaginarios sociales y representaciones: su aplicación a análisis discursivos en tres ámbitos diferentes. Empiria. Revista De metodología De Ciencias Sociales, (41), 79–102. https://doi.org/10.5944/empiria.41.2018.22605 DOI: https://doi.org/10.5944/empiria.41.2018.22605
Torres Cubeiro, M., & Carretero, Á. E. (2020). The Social Imaginaries Sociologies: the beginning of a needed conceptual clarification. Sociedad Hoy, (28), 141–161. https://doi.org/10.29393/sh28-7simt20007 DOI: https://doi.org/10.29393/SH28-7SIMT20007
Van Dijk, T. A. (2002). El análisis crítico del discurso y el pensamiento social. Athenea digital, 1, 18–24. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.22
Van Leeuwen, J., Van Leeuwen, T., & Kress, G. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. Hodder Arnold.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.