The spanish Royal House in X (Twitter)

Towards the public positioning of the Princess of Asturias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5256

Keywords:

X, Spanish Royal House, Public positioning, Princess of Asturias, Dialogic communication, Relationships management, Crown heir

Abstract

The main objective of this work is to determine the digital communication style of the Spanish Royal House in relation to the progressive public positioning of the Princess of Asturias as heir to the Crown of Spain. A multivariate quantitative analysis (content analysis) is carried out in SPSS (Krippendorff alpha coefficient = 0.867) on a corpus of 948 tweets issued by the X @CasaReal account between January 1 and December 31, 2023. consolidates itself as a relevant relationship management tool for the public positioning of the Princess of Asturias.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo-Almaraz, I., Calle-Mendoza, S. & Van-Wyk, C. (2018). La eficacia en la comunicación de las ONGD. El uso de Facebook en campañas de emergencia. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 765-789. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1281 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1281

Baamonde, X. (2011). Las redes sociales como herramientas de Relaciones Públicas de las instituciones europeas. Correspondencias través de Análisis, 1, 67-82. https://doi.rg/10.24265/cian.2011.n1.05 DOI: https://doi.org/10.24265/cian.2011.n1.05

Balín, M. (13 de octubre de 2023). El 'efecto Leonor' dispara la audiencia del desfile del 12-O. Obtenido de El Correo: https://goo.su/5J0gXp

Berrocal, S., Zamora Medina, R. & Rebolledo, M. (2021). Politainment social audience and political engagement: Analysing Twitter conversations in Spain. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 3(1), 23-42. https://doi.org/10.1386/cjcs_00037_1 DOI: https://doi.org/10.1386/cjcs_00037_1

Caldevilla-Domínguez. D., Rodríguez-Terceño, J. & Barrientos-Báez, A. (2019). El malestar social a través de las nuevas tecnologías: Twitter como herramienta política. Revista Latina de comunicación, 74, 1264-1290. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1383 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1383

Calero, A. (30 de octubre de 2023). Leonormania: el efecto influencer que la heredera tiene entre la gente de su edad. Obtenido de ABC: https://goo.su/ggj8Z

Campos-Domínguez, E. (2017). Twitter y la comunicación política. El profesional de la información, 26(5), 785-793. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.01 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.01

Cano-Orón, L. & Llorca-Abad, G. (2017). Análisis del discurso oficial de la Casa Real en Twitter durante el periodo de abdicación del Rey Juan Carlos I y la Coronación de Felipe VI. Perspectivas de la Comunicación, 10(1), 29-54.

Capriotti, P., Zeler, I. & Oliveira, A. (2019). Comunicación dialógica 2.0 en Facebook. Análisis de lainteracción en las organizaciones de América Latina. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1094-1113. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1373 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1373

Capriotti, P. & Losada-Díaz, J. C. (2018). Facebook as a dialogic communication tool at the most visited museums of the world. Profesional de la información / Information Professional, 27(3), 642-650. https://doi.org/10.3145/EPI.2018.MAY.17 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.17

Castillo-Esparcia, A., Castillero-Ostio, E. & Castillo-Díaz, A. (2020a). Los think tanks en España. Análisis de sus estratebased experimentsón digitales. Revista Latina de Comunicación Social, 77, 253-273. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1457 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1457

Castillo-Esparcia, A., Fernández-Souto, A. B. & Puentes-Rivera, I. (2020b). Comunicación política y Covid-19. Estrategias del Gobierno de España. El profesional de la información, 29(4), e290419. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.19 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.19

Codes Calatrava, J.M. (2022). El juramento de la Princesa Doña Leonor de Borbón y Ortiz: aspectos constitucionales y parlamentarios (algunas reflexiones al hilo del discurso de Luis María Cazorla Prieto). Revista de las Cortes Generales, 112, 63-88. https://doi.org/10.33426/rcg/2022/112/1657 DOI: https://doi.org/10.33426/rcg/2022/112/1657

Constitución Española. Boletín Oficial del Estado, 311, de 29 de diciembre de 1978. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1978-31229

García Fernández, M. D. & Castillo Esparcia, A. (2023). La labor del gabinete de comunicación en las Instituciones. Revista Estudios Institucionales, 10(19), 205-221. https://doi.org/10.5944/EEII.VOL.10.N.19.2023.37540 DOI: https://doi.org/10.5944/eeii.vol.10.n.19.2023.37540

Greenhill, B. (2020). How can international organizations shape public opinion? analysis of a pair ofsurvey-based experiments. The Review of International Organizations, 15, 165-188. https://doi.org/10.1007/s11558-018-9325-4 DOI: https://doi.org/10.1007/s11558-018-9325-4

Greyser, S. a., Balmer, J. M. T. & Urde, M. (2006). The monarchy as a corporate brand: Some corporate communications dimensions. European Journal of Marketing, 40(7/8), 902-908. https://doi.org/10.1108/03090560610670052 DOI: https://doi.org/10.1108/03090560610670052

Grunig, J. E. (2009). Paradigms of global public relations in an age of digitalisation. PRism, 6, 1-19.

Guerrero-Solé, F. & Mas-Manchón, L. (2017). Estructura de los tweets políticos durante las campañas electorales de 2015 y 2016 en España. El profesional de la información, 26(5), 805-815. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.03 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.03

Hames, T. & Leonard, M. (1998). Modernising the monarchy. 35. Recuperado de https://demos.co.uk/wp-content/uploads/files/modernisingthemonarchy.pdf

Jayarama, D., Manraib, A. K. & Manraib, L. A. (2015). Effective use of marketing technology in Eastern Europe: Web analytics, social media, customer analytics, digital campaigns and mobile applications. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 20(39), 118-132. Recuperado de https://ideas.repec.org/a/ris/joefas/0090.html DOI: https://doi.org/10.1016/j.jefas.2015.07.001

Krippendorff, K. (2002). Metodologías de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós.

Krippendorff, K. (2004). Reliability in content analysis. Some common misconceptions andrecommendations. Human communication research, 30(3), 411-433. DOI: https://doi.org/10.1093/hcr/30.3.411

Ledingham, J.A. (2001). Government-community relationships: extending the relational theory ofpublic relations. Public relations review, 27(3), 285-295. https://bit.ly/3zTUW86 DOI: https://doi.org/10.1016/S0363-8111(01)00087-X

Ledingham, J.A. (2003). Explicating relationship management as a general theory of public relations. Journal of public relations research, 15(2), 181-198. https://doi.org/10.1207/S1532754XJPRR1502_4 DOI: https://doi.org/10.1207/S1532754XJPRR1502_4

Lava Santos, D. & Pardo de Pedro, I. (2022). La imagen de la Casa Real en los medios de comunicación españoles: estudio sobre la cobertura informativa en TVE y Telecinco tras la salida de Juan Carlos I al extranjero (3 de agosto de 2020). Miguel Hernández Communication Journal, 13(1), 145-167. https://doi.org/10.21134/mhjournal.v13i.1443 DOI: https://doi.org/10.21134/mhjournal.v13i.1443

Lee, N., Sha, B. L., Dozier, D. M. & Sargent, P. (2015). The role of new public relations practitioners as social media experts. Public Relations Review, 41(3), 411-413. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2015.05.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.05.002

Ley Orgánica 3/2014, de 18 de junio, por la que se hace efectiva la abdicación de Su Majestad el Rey Don Juan Carlos I de Borbón, Boletín Oficial del Estado, 148, de 19 de junio de 2014. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2014-6476

López, G. & Valera Ordaz, L. (2013). La información sobre la Monarquía española en los nuevos medios digitales: Eldiario.es y Vozpopuli.com. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (6), 65-81. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2013.6.5 DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2013.6.5

McGravey, K. (2020). Digital public forums: Power and representation in the internet’s public squares. New politicalscience, 42(3), 253-271. https://doi.org/10.1080/07393148.2020.1807274 DOI: https://doi.org/10.1080/07393148.2020.1807274

Page, J. T. & Parnell, L. (2019). Introduction to Strategic Public Relations: digital, global and socially responsible communication. Sage.

Panizo-Alonso, J. M. (2005). El protocolo y el ceremonial en la sociedad de la comunicación y la imagen. Tendencias actuales en las relaciones públicas: II, 653-666. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/39279

Pulido-Polo, M., Hernández-Santaolalla, V. & Lozano-González, A. A. (2021). Uso institucional de Twitter para combatir la infodemia causada por la crisis sanitaria de la Covid-19. Profesional de la información, 30(1), e300119. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.19 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.19

Pulido-Polo, M., Jiménez-Marín, G., Pérez-Curiel, C. & Vázquez-González, J. (2022). Twitter como herramienta de comunicación institucional de la Casa Real Británica y la Casa Real Española en el contexto post pandémico. Revista de Comunicación, 21, 225-243. https://doi.org/10.26441/RC21.2-2022-A11 DOI: https://doi.org/10.26441/RC21.2-2022-A11

Pulido-Polo, M., Sánchez, M. D. M. & Luque, L. (2021). La representación de la Corona española en la esfera pública a través de los actos institucionales. Communication & Society, 34(2), 315-332. https://doi.org/10.15581/003.34.2.315-332 DOI: https://doi.org/10.15581/003.34.2.315-332

Pulido-Polo, M., Sánchez-González, M.D., Mesa-Göbel, J.M. & Vázquez-González, J. (2023). La Moncloa en Twitter: un análisis cuantitativo en la era post COVID. Revista Latina de Comunicación Social, 81, 191-209. 10.4185/RLCS-2023-1874. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1874

Ramos Fernández, F. (2012). Los escándalos de la corona española en la prensa digital y el futuro de la monarquía. De la amnesia y el silencio cómplice al tratamiento exhaustivo de los medios. Razón y Palabra, 79, 27.

Real Decreto 173/2023, de 14 de marzo, por el que se regula la formación y carrera militar de Su Alteza Real la Princesa de Asturias, doña Leonor de Borbón y Ortiz. Boletín Oficial del Estado, 63, de 15 de marzo de 2023. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2023-6731

Rodríguez-Rabadán, M. (2021). El papel de la técnica publicitaria Branded Content para generar nuevos vínculos de compromiso entre marca y sociedad. Questiones publicitarias, 4(27), 31-37. https://doi.org/10.5565/rev/qp.350 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qp.350

Rogel del Hoyo, C. & Marcos Molano, M. (2020) El branded content como estrategia (no) publicitaria, Pensar la publicidad 14(1), 65-75. DOI: https://doi.org/10.5209/pepu.68369

Sierra, J. S., & González, J. S. (2012). El estado actual del protocolo a nivel jurídico y profesional. Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 6(2), 144-178. https://doi.org/10.7195/ri14.v6i2.355 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v6i2.355

Velasco Molpeceres, A. M. (2018). Monarquía y medios de comunicación: de la transición a Corinna zu Sayn-Wittgenstein. Observatorio, 12(3), 122-137. DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS12320181203

Zugasti Azagra, R. (2005). La legitimidad franquista de la Monarquía de Juan Carlos I: un ejercicio de amnesia periodística durante la transición española. Communication & Society, 18(2), 141-168. https://doi.org/10.15581/003.18.36321 DOI: https://doi.org/10.15581/003.18.36321

Zugasti Azagra, R. (2007). La forja de la complicidad: monarquía y prensa en la transición española (1975-1978). Comunicación y Hombre, 5, 189-190.

Published

2024-05-09

How to Cite

Panizo Alonso, J. M., Pulido Polo, M., & Vázquez-González, J. (2024). The spanish Royal House in X (Twitter): Towards the public positioning of the Princess of Asturias. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(3), 213–227. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5256