‘Twitch Interviews’: teaching innovation in audiovisual journalism

Interviews with Radio and TV Professionals

Authors

  • Mario Alcudia Borreguero
  • Esther Cervera Barriga

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5239

Keywords:

Twitch, Interview, Journalism, Audiovisual, Radio, Television, Teaching innovation

Abstract

The format of the live audiovisual interview, through the Twitch livestream platform, becomes an effective and invaluable tool when it comes to learning journalistic skills and deepening the informative task through professional experiences, thanks to the testimonies of prominent radio and television communicators. also showing his human side. In addition, the training contents of the subject Audiovisual Journalism of the Degree in Journalism of the CEU San Pablo University are updated. A collaborative methodology in which students participate in writing and conducting interviews.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abejón Mendoza, P. (2021). Periodismos emergentes en la era digital: nuevos formatos, narrativas y modelos de negocio. Doxa Comunicación, 32, 253–262. https://doi.org/10.31921/ doxacom.n32a32 DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a12

Alcudia, M., Cervera, E., Mareschal, A. & Ramos, E. (2019). #Soy Periodista, CEU Ediciones.

Apablaza- Campos, A., y Codina, L. . Social Media Live Streaming: estudio de caso y diseño de matriz de análisis. Cuadernos.info, 43, 161–179, (2018). https://doi.org/10.7764/cdi.43.1342 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.43.1342

Apablaza- Campos, A., Morales Vargas, A., Lopezosa, C., Salvat, J. & Codina, L. (2020). Social Media Live Streaming (SMLS) en medios digitales: el uso de Periscope, Facebook Live y YouTube Live en cibermedios chilenos. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, 6, 219–238. https://doi.org/10.7203/rd.v1i6.145 DOI: https://doi.org/10.7203/rd.v1i6.145

Arfuch, L ( 1995). La entrevista, una invención dialógica, Paidós.

Balsebre, A., Mateu, M. & Vidal, D. (1998). La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra.

Buitrago, A., Martín-García, A. & Torres-Ortiz, L. (2022). Trabajemos juntos: coworking online y sincrónico en Twitch como muestra del potencial colaborativo del live-streaming. Revista de Comunicación, 21(1), 49–65. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A3 DOI: https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A3

Cantavella, J. (1996). Manual de la entrevista periodística, Ariel Comunicación.

Casero-Ripollés, A. & Izquierdo- Castillo, J. (2013). Between decline and a new online business model: The case of the Spanish newspaper industry. Journal of Media Business Studies, 10(1), 63–78. https://doi.org/10.1080/16522354.2013.11073560 DOI: https://doi.org/10.1080/16522354.2013.11073560

Cebrián Herreros, M. (1992). Géneros informativos audiovisuales, Editorial Ciencia 3 Distribución.

Cebrián Herreros, M. (1994). Información radiofónica. Mediación técnica, tratamiento y programación, Síntesis S.A.

Canal Cortes y totales. (30 septiembre 2021).#1Twitch Interviews Eva Fernández, COPE Roma [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/P3R_3Xc0EiE?si=RYtXgi641Gduw3DZ

Canal Cortes y totales. (18 octubre 2021). #2 Twitch Interviews Sandra Golpe [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/u4o4XFefeFc?si=i1nECkn2mFonq1d4

Canal Cortes y totales. (7 abril de 2022). José Ribagorda #3 Twitch Interviews [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/39qw02doqcc?si=LXOHn7ivKotGQEsi

Canal Cortes y totales. (24 marzo 2023). Entrevista a Carlos Franganillo [Archivo de Vídeo]. Twitch. https://www.twitch.tv/videos/1774022802

Canal Cortes y totales. (4 diciembre 2023). 5ª Twich Interviews con Rocío Martínez y Edu Pidal [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/OUtBsol-WOQ?si=rZUJoEPXQoJ_CVL4

Del Henar Sánchez Cobarro, P. (2012). La inteligencia emocional en el entrevistador periodístico: competencias y formación, Tesis inédita, Universidad Católica San Antonio.

Deuze, M. (2007b). Global journalism education: A conceptual approach. Journalism Studies, 7(1), 19–34. https://doi.org/10.1080/14616700500450293 DOI: https://doi.org/10.1080/14616700500450293

Galan, L., Osserman, J., Parker, T. & Taylor, M. (2019). How young people consume news and the implications for mainstream media. Flamingo and Reuters Institute. https://apo.org.au/sites/ default/files/resource-files/2019-08/apo-nid256781.pdf

Gómez Infante, A. (2017). La entrevista radiofónica como género informativo en la comunicación. Su presencia programática en las cuatro principales emisoras de nuestro país, Tesis inédita, Universidad Complutense de Madrid.

Hilvert-Bruce, Z., NeilL, J. T., Sjöblom, M. & Hamari, J. (2018). Social motivations of live- streaming viewer engagement on Twitch. Computers in Human Behavior, 84, 58–67. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.02.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.02.013

Jiménez Cano, R. (2016, 17 de mayo). “Periscope muestra la cara b de un evento, no compite con los medios”. El País. http://tecnologia.elpais.com/tecnologia/2015/08/04/ actualidad/1438646617_941740.html

López Hidalgo, A. (2012). Géneros periodísticos complementarios: una aproximación crítica, Comunicación Social.

Martínez Albertos, J. L. (1998). Curso general de redacción periodística, Paraninfo.

Merayo, A. (2000). Para entender la radio, Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.

Muñoz, J. J. (1994). Redacción periodística. Teoría y práctica, Cervantes.

Olivares García, F. J. & Méndez Majuelos, M. I. (2022). Periodistas y comunicadores en Twitch: medios más allá de las redes sociales. Anàlisi, 66, 45–61. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3473 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3473

Pérez Cotten, M. & Tello, N. (2004). La entrevista radial, La crujía.

Pires, K., y Simon, G. (2015). YouTube Live and Twitch: A tour of user-generated live streaming systems. MMSys 201: 6th ACM Multimedia Systems Conference (pp. 225–230). https://hal.science/hal-0118507 DOI: https://doi.org/10.1145/2713168.2713195

Prado, E. (1985). Estructura de la información radiofónica, Editorial Mitre.

Quintas-Froufe, N. & González-Neira, A. (2022). First studies of the migration of television content to Twitch in Spain. En A. Rocha, D. Barredo, P. C. López-López, & I. Puentes-Rivera (Eds.), Communication and Smart Technologies. ICOMTA 2021. Smart Innovation, Systems and Technologies (pp. 365–373). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-5792-4_36 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-16-5792-4_36

Rodero, E. (2011). Manual práctico para la realización de entrevistas y reportajes en la radio, Cervantes.

Rodríguez Betancourt, M. (2001). La entrevista periodística y su dimensión literaria, Tauro.

Rodríguez Hernández, J., Ortega Fernández, E. A. & Padilla Castillo, G. (2023). Medios de comunicación españoles en Twitch. Cambio de paradigma del periodismo hacia el streaming. Espejo de Monografías de Comunicación Social, 13, 137–155. https://doi.org/10.52495/ c7.emcs.13.p99 DOI: https://doi.org/10.52495/c7.emcs.13.p99

Sherwood, H. C. (1996). La entrevista, ATE.

Sixto-García, J. & Losada-Fernández, D. (2023). Spanish Twitch streamers: Personal influence in a broadcast model akin to television. Convergence, 29(3), 713–729. https://doi.org/10.1177/13548565221149892 DOI: https://doi.org/10.1177/13548565221149892

Valero, C. (2023, 17 de febrero). “Qué es y cómo funciona Twitch”. AdslZone. https://www.adslzone.net/reportajes/internet/como-funciona-twitch

Warren, C. (1975). Géneros periodísticos informativos, ATE.

Published

2024-04-10

How to Cite

Alcudia Borreguero, M., & Cervera Barriga, E. (2024). ‘Twitch Interviews’: teaching innovation in audiovisual journalism: Interviews with Radio and TV Professionals. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(2), 171–180. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5239

Issue

Section

Research articles