Memes as symbols of hate speech
The influence of graphic humour on freedom of expression and politics
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5222Keywords:
Memes, Social networks, Hate speech, Internet, Politics, Humour, Freedom of speechAbstract
Internet memes have become a cultural and artistic expression of the most popular social networks. Memes are graphic expressions accompanied by a small text that reflect and idea or current news with a certain humorous tone that become viral very easily. This article aims to address the problem of the spread of hate speech through memes that take place on social networks. This dissemination of hate speech through memes is especially relevant in politics and some significant examples of political memes will be analysed to highlight their great influence in the celebration of elections.
Downloads
References
Aguilar García, M.A., Gómez Martín, V., Marquina Bertrán, M., Rosa Palacio, M. and Tamarit, J.P. (2015). Manual práctico para la investigación y enjuiciamiento de delitos de odio y discriminación. Barcelona: Centro de Estudios Jurídicos y Formación Especializada.
Aladro Vico, E. and Jardón Clemente, M. (2022). Los memes como jerga del lenguaje digital. CIC: Cuadernos de información y comunicación, 27, 143-157. DOI: https://doi.org/10.5209/ciyc.81695
Aladro Vico, E. and Requeijo Rey, P. (2022). Memes, humor y odio. Derivación simbólica y pensamiento grupal en las bisociaciones del humor de los memes en cámaras de eco. Periodismo en red: acción y reflexión. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 57-86. DOI: https://doi.org/10.52495/c3.emcs.13.p99
Aladro Vico, E. (2017). El lenguaje digital, una gramática generativa. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 22, 79-9. DOI: https://doi.org/10.5209/CIYC.55968
Aladro Vico, E. (2020). Palabras que crean a sus hombres. Sentido, narración y cognición en la construcción de lo real. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 25, 95-108. DOI: https://doi.org/10.5209/ciyc.67662
Aytac U (2022) Digital domination: social media and contestatory democracy. Political Studies, 21, 1-20. DOI: https://doi.org/10.1177/00323217221096564
Barnes, A. (2016). Millennials, memes and the post-ironic mindset. Odyssey. Available in: https://cutt.ly/fwloY8m2 (Consulted 20/01/2024)
Benet Oriol, S., Canton Ferrer, C. and Giro i Nieto, X. (2019). Hate speech in pixels: detection of offensive memes towards automatic moderation. ArXiv. Available in: https://cutt.ly/HwloJ8oD (Consulted 08/02/2024).
Bennett, W.L. and Segerberg, A. (2012). The Logic of Connective Action. Information. Communication & Society, 15(5), 739-68. DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2012.670661
Berger, J.M. (2018). Trump is the Glue That binds the Far Right. The Atlantic. Available in: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2018/10/trump-alt-right-twitter/574219/ (Consulted 25/02/2024)
Blackmore, S. (1999). The Meme Machine. New York: Oxford University Press.
Boyd, D. (2014). The social lives of networked teens. New Haven: Yale University Press.
Bucknell, A. (2017). What memes owe to art history. Artsy. Available in: https://cutt.ly/IwloOzD8 (Consulted 15/02/2024).
Cabedo Nebot, A. (2009). Análisis y revisión del sarcasmo y la lítote: propuesta desde la Teoría de la Relevancia. Boletín de Filología, 44(2), 11-38. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-93032009000100001
Cabo Isasi, A. and García Juanatey, A. (2016). El discurso del odio en las redes sociales: un estado de la cuestión. Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona. Available in: https://cutt.ly/dwloFW02 (Consulted 28/08/2023).
Cantillo Valero, C. and Gil Quintana, J. (2018). Los memes en la construcción del discurso del odio en la red. Comunicación y desarrollo en la Sociedad Digital: nuevos discursos y viejos valores del poder cultural. Madrid: Egregius, 11-30.
Céspedes, M.E. (2020). Los memes del humor politico en campaña electoral y su relación con el clima de opinion en Facebook. GIGAPP, 7, 586-605.
Collado Campos, A.N. (2021). Participación política de usuarios de Internet a través de memes. Anotaciones sobre el caso de Enrique Peña Nieto. Argumentos.Estudios críticos De la Sociedad, 3(94), 267-290. DOI: https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202094-11
Das, A., Wahi, J.S. and Li, S. (2020). Detecting hate speech in multi-modal memes. ArXiv. Available in: https://cutt.ly/CwloHtEu (Consulted 13/02/2024).
Dawkins, R. (2005). El gen egoísta. Las bases biológicas de nuestra conducta. Barcelona: Salvat Editores
Gagliardone, I., Gal, D., Alves, T. and Martinez, G. (2015). Countering online hate speech programme in comparative media law and policy. Paris: UNESCO publishing.
Glitsos, L. and Hall, J. (2020) The Pepe the Frog meme: an examination of social, political, and cultural implications through the tradition of the Darwinian Absurd. Journal for Cultural Research, 23(4), 1-15 DOI: https://doi.org/10.1080/14797585.2019.1713443
Goklani, T. and Ashleigh, K. (2017). Is 2017 the year that memes are recognised as art?. Dazed. Available in: https://cutt.ly/9wloAvp8 (Consulted 18/02/2024).
Gómez García, I. (2013). Del meme al imeme. Trascendiendo la dimensión lúdica. Entretextos, 5(15), 1-9. DOI: https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.201315702
González, C. (2019). Memes y lenguaje inclusivo: transformaciones y resistencias. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 16(30), 61-73. DOI: https://doi.org/10.55738/alaic.v16i30.515
González Hernández, E.M., Figueroa Daza, J.E. and Meyer, J-H. (2019). Los memes y la política. ¿Por qué algunos memes se vuelven virales y otros no?. IC Revista Científica De Información y Comunicación, 16.
Jenkins, H., Purushotma, R., Weigel, M., Clinton, K. and Robison, A.J. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture. Cambridge: The MIT PRESS. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8435.001.0001
Julbany, O. and Roiha, M. (2018). Las palabras son armas: Discurso de odio en la red. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona
Kasimov, A., Johnston, R. and Heer, T. (2023). “Pepe the frog, the greedy merchant and #stopthesteal”. A comparative study of discursive and memetic communication on Twitter and 4chan/pol during the insurrection on the US Capitol. New Media & Society, 1-24. DOI: https://doi.org/10.1177/14614448231172963
Knapp, I. (2023). On Meme Work. MIT Press Direct, 183, 3-16. DOI: https://doi.org/10.1162/octo_a_00474
Lee, R.K.W., Cao, R., Fan, Z., Jiang, J., and Chong, W.H. (2021). Disentangling hate in online memes. Proceedings of the 29th ACM international conference on multimedia, 5138-5147 DOI: https://doi.org/10.1145/3474085.3475625
Luna Quintana, C. (2023). Memes áureos: la emblemática del siglo XXI. Crisol, 23.
Masullo G (2023) A new solution to political divisiveness: priming a sense of common humanity through Facebook meme-like posts. New Media & Society 3: 1–20. DOI: https://doi.org/10.1177/14614448231184633
Melendez Malavé, N. and Slimovich, A. (2023). Política y humor en Twitter/X: comparative de los memessobre los debates electorales en Argentina y España (2019). Kamchatka. Revista de análisis cultural, 22, 647-648. DOI: https://doi.org/10.7203/KAM.22.25758
Miño, C. (2018). Aumentan Denuncias por Ciberbullying en Colegios: Mujeres son las Más Afectadas. Bío Bío Chile. Available in: https://cutt.ly/NwloPitz (Consulted 20/08/2023).
Miranda, S., David, A. and Tutui, A.P. (2022). I love to hate! Discursos de odio contra las mujeres en los media sociales. Sociedad digital, comunicación y conocimiento: retos para la ciudadanía en un mundo global. Madrid: Dykinson, 359-369.
Mitman, T. and Denham, J. (2024). Into the meme stream: The value and spectacle of Internet memes. New Media & Society. DOI: https://doi.org/10.1177/14614448241227843
Rodríguez, D. (2013). Memecracia. Los virales que nos gobiernan. Barcelona: Planeta.
Ruiz Anderson, R. (2023). Perro Sánchez…¿Cuál es el origen de este apodo?. El Confidencial. Available in: https://www.elconfidencial.com/espana/2023-07-20/perro-sanchez-origen-apodo_3702947/ (Consulted 04/03/2024)
Ruiz Martínez, J.M. (2018). Una aproximación retórica a los memes de internet. Signa: Revista de la asociación española de semiótica, 27, 995-1021. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol27.2018.21856
Sharma, S., Agarwal, S., Suresh, T., Nakov, P., Akhtar, Md. and Chakraborty, T. (2022). What Do You Meme? Generating Explanations for Visual Semantic Role Labelling in Memes. ArXiv, 9763-9771. DOI: https://doi.org/10.1609/aaai.v37i8.26166
Shifman, L. (2014). Memes in Digital Culture. Cambridge: MIT press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9429.001.0001
Viejo, M. (2023). “La Pija y la Quinqui” y Pedro Sánchez o “perro sanxe” a todas horas y en todas partes. El País. Available in: https://elpais.com/espana/elecciones-generales/2023-07-17/la-pija-y-la-quinqui-y-pedro-sanchez-o-perro-sanche-a-todas-horas-y-en-todas-partes.html (Consulted 27/02/2024).
Volpe, M. and Menichelli, S. (2023). ¿Vas a usar memes o no? Primer aviso. PERSPECTIVAS. Revista de ciencias jurídicas y políticas. 105-118.
Figure 1. CBC RADIO (2016). Pepe the Frog is not a hate symbol, says creator Matt Furie. Available in: https://www.cbc.ca/radio/asithappens/as-it-happens-thursday-edition-1.3784062/pepe-the-frog-is-not-a-hate-symbol-says-creator-matt-furie-1.3784068 (Consulted 15/02/2024).
Figure 2. BBC NEWS (2016). Pepe the Frog meme branded a “hate symbol”. BBC NEWS. Available in: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-37493165 (Consulted 29/02/2024).
Figure 3. López, A. (2023). El imbatible juego de Perro Sánchez. Available in: https://view.genial.ly/64b00f91fd7e25001b71a0b7/interactive-content-el-imbatible-juego-de-perro-sanchez (Consulted 19/02/2024).
Figure 4. Pérez, J. (2023). El irónico mensaje del PSOE en Twitter para celebrar el Día Mundial del Perro. Antena 3 Noticias. Available in: https://www.antena3.com/noticias/elecciones/elecciones-generales/ironico-mensaje-psoe-twitter-celebrar-dia-mundial-perro_2023072164ba78cef7868800015b8484.html (Consulted 01/03/2024).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.