Effects of the older student in digital formats

Digitalización del proceso de aprendizaje en un aula sénior

Authors

  • Xavier Lorente Guerrero Universidad Internacional de La Rioja
  • Mari Carmen Fernández Vidal Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4578

Keywords:

Ageing, Digitalization, Distance education, Educational gerontology, Universities, CIPP Model, Decision making

Abstract

To carry out this work, an educational evaluation has been used from the CIPP model proposed by Stufflebeam and Shinkfield (1987). The sample is made up of 55 elderly people of Spanish nationality, aged between 55 and 82 years. The distribution in relation to gender groups 73% women and 27% men. Due to marital status, 36.3% are married, 45.4% are widowed, and 18.1% are single. The interpretation of pictograms in an EVEA is highlighted as an important visual and orientation element for correct handling by older students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bunbury Bustillo, E., Pérez Calle, R. y Osuna-Acedo, S. (2022). Las Competencias Digitales en personas mayores: de amenaza a oportunidad. Vivat Academia, Revista de Comunicación, 155, 173-195. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1383 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1383

Cabedo, A. (2010). La educación permanente: la Universidad y las personas mayores. Publicacions de la Universitat Jaume I.

De Miguel, M. (2009). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio de Educación Superior. Alianza.

Erikson, E. (1982). El ciclo vital completado. Paidós.

Erikson, E., Erikson, J. M. & Kivnick, H. (1994). Vital involvement in old age. Norton.

Gandasegui, V. D. (2011). Mitos y realidades de las redes sociales. Revista de Ciencias Sociales. Prisma Social, 6, 340-366.

Martínez-Huamán, E., Quispe Morales, R. A., Gutiérrez Mendoza, J., & García Rivas Plata, C. E. (2022). Gestión educativa y competencias: concepciones del docente universitario. Revista Venezolana De Gerencia, 27(7), 266-280. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.18 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.18

Katz, J. M. (2003). Los caminos hacia una sociedad de la información en América Latina y el Caribe. Naciones Unidas.

Lorente, X., Fernández, M. C. y Rodes, M. (2017). Empoderamiento social y crítico de un grupo de adultos-mayores a partir de la generatividad. En A. Fernández (Coord.) Pantallas que educan (pp. 267-278). Tecnos.

Lorente, X. (2012). Disseny, aplicació i avaluació d‘un programa universitari per a gent gran amb suport d‘un EVEA. [Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. Repositorio Institucional UAB. http://hdl.handle.net/10803/107896

Pérez, J., Abellán, A., Aceituno, P. y Ramiro, D. (2020). Un perfil de las personas mayores en España, 2020. Indicadores estadísticos básicos. Envejecimiento en Red, 25. http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/enred-indicadoresbasicos2019.pdf

Stufflebeam, D. L. y Shinkfield, A. J. (1987). Evaluación sistemática. Guía práctica y teórica. Paidós.

Webster, F. (2014). Theories of the information society. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315867854

Zabaltegui, A., Escobar, M.A., Cabrera, E., Gual, M.P., Fortuny, M., Mach, G., Ginesti, N., & Narbona, P. (2006). Análisis del programa educativo PECA para mejorar la calidad de vida de las personas mayores. Originales. Atención Primaria, 37(5), 260-265. https://doi.org/10.1157/13086310 DOI: https://doi.org/10.1157/13086310

Published

2023-01-30

How to Cite

Lorente Guerrero, X., & Fernández Vidal, M. C. (2023). Effects of the older student in digital formats: Digitalización del proceso de aprendizaje en un aula sénior. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 13(3), 1–9. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4578