Sports Betting and Advertising

A Study of Their Influence on Young Spaniards

Authors

  • Carlos Fanjul Peyró
  • Cristina González Oñate
  • Christian Daniel Gautier Comes

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5216

Keywords:

Advertising, Sports betting, Teenagers, Influence, Gambling

Abstract

The purpose of this paper is to analyse the advertising strategies used by four betting companies (Bet365, William Hill, Codere and Sportium) to promote this type of activity and to study their level of influence among young audiences. The tool used for this research was the content analysis of the advertising messages of these four brands and their main strategies applied in television and digital media. On the other hand, we analysed the behaviour of young audiences when confronted with this type of advertising, with the aim of verifying the effectiveness and level of influence of sports betting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blaszczynski, A., & Nower, L. (2002). A pathways model of problem and pathological gambling.

Addiction, 97, 487-499. https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00015.x

Binde, P. (2014). You could become a millionaire: Truth, deception and imagination in gambling

advertising. Gambling advertising: A critical research review. London: The Responsible

Gambling Trust. Recuperado de https://www.begambleaware.org/sites/default/files/2020-

/binde_rgt_report_gambling_advertising_2014_final_color_115p.pdf

Buil, P., Moratilla, M. J. S., & Ruiz, P. G. (2015). La regulación publicitaria de los juegos de azar online en

España. Una reflexión sobre la protección del menor. Adicciones, 27(3), 198-204. Recuperado

de https://www.adicciones.es/index.php/adicciones/article/view/706

Carbonell, E.J. & Montiel, I. (2013). El juego de azar online en los nativos digitales. Valencia: Tirant

Humanidades.

Carpio, C. (2009). Aspectos psicológicos del juego comercial. Tratamientos y programas preventivos.

Hacia el juego responsable, Docencia e Investigación: Revista de la Escuela Universitaria de

Magisterio de Toledo, 34 (19), 25-58. Recuperado de https://www.uclm.es/-/media/Files/C01-

Centros/SAP/Aspectos-psicolgicos-del-juego-comercial-Tratamientos-y-programaspreventivos.

ashx?la=en

Castro Nogueria, L., Castro Nogueria, M.A. & Morales, J. (2015). Metodología de las Ciencias Sociales:

Una introducción crítica. Madrid: Editorial Tecnos.

Cía, A. H. (2017). Las adicciones no relacionadas a sustancias (DSM-5, APA, 2013): un primer paso

hacia la inclusión de las adicciones conductuales en las clasificaciones categoriales vigentes.

Revista de Neuro-Psiquiatría 6(1), 32-37. Recuperado de

https://www.redalyc.org/pdf/3720/372036946004.pdf

De Rada, V. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Internet. Papers: revista de

sociologia, 97(1), 193-223. Recuperado de https://papers.uab.cat/article/view/v97-n1-diaz

Derevensky, J. L., y Gilbeau L. (2015). Adolescent Gambling: Twenty-five Years of Research. Canadian

Journal of Addiction, 6 (2), 4-12. Recuperado de

https://www.researchgate.net/publication/290485104_Adolescent_Gambling_Twentyfive_

Years_of_Research

Domínguez, A. M. (2007). Guía Clínica: Actuar en el juego patológico, Dirección General para las

Drogodependencias y Adicciones, Consejería para la Igualdad y Bienestar Social, Junta de

Andalucía. Recuperado de https://bit.ly/3e3mQC6

Echeburúa, E., Salaberría, K., & Cruz-Sáez, M. (2014). Nuevos Retos en el Tratamiento del Juego

Patológico. Terapia psicológica, 32(1), 31-40. Recuperado de

https://scielo.conicyt.cl/pdf/terpsicol/v32n1/art03.pdf

Forrest, D. & Simmons, R. (2003). Sport and gambling. Oxford Review of Economic Policy, 19(4), 598-

Recuperado de https://academic.oup.com/oxrep/article-abstract/19/4/598/566297

García, P., Buil, P. y Solé, M. J. (2016). Consumos de riesgo: menores y juegos de azar online. El

problema del “juego responsable”. Política y Sociedad 53(2), 551-575. Recuperado de

https://repositori.uic.es/handle/20.500.12328/1348

Gupta, R., & Derevensky, J. (2008). A treatment approach for adolescents with gambling problems. In

M. Zangeneh, A. Blaszczynski & N. Turner (Eds.), In the pursuit of winning: Problem gambling

theory, research and treatment, 271–290. New York: Springer Books.

Hernán Ruiz, M. (2015). Adolescentes y nuevas adicciones, Revista de la Asociación Española de

Neuropsiquiatría, vol. 35, nº 126. http://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352015000200006

Informe Anual de la Dirección General de ordenación del juego. Datos del Mercado español del juego

(2020). Disponible en https://bit.ly/2wrjmbJ

Jiménez-Murcia, S., Fernández-Aranda, F., Granero, R. y Menchón, J.M. (2013). Gambling in Spain:

update on experience, research and policy. Addiction, 109. https://doi.org/10.1111/add.12232

Kopp, J. (2015). Un estudio del juego entre los jugadores de juegos de rol masivos en línea (MMORPG),

Lúdicamente, 4 (7).

Kuss, D. & Griffiths, M. (2012). Internet gaming addiction: A systematic review of empirical research,

International Journal of Mental Health and Addiction, 10 (2), 278-296. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/225714931_Internet_Gaming_Addiction_A_System

atic_Review_of_Empirical_Research

Losada, J. L., & López, R. (2003). Métodos de investigación en Ciencias Humanas y Sociales. Madrid:

Thomson.

Megías, I. (2020). Jóvenes, juegos de azar y apuestas. Una aproximación cualitativa. Madrid: Centro

Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.

Muñoz, Y. (2008). Meta-análisis sobre juego patológico, 1997-2007. Revista de Salud Pública, 10 (1),

-159. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/276980115_Metaanalisis_

sobre_juego_patologico_1997-2007

Observatorio Español de las Drogas y las Adicciones (2019). Informe sobre adicciones

comportamentales. Madrid: Ministerio de Sanidad. Recuperado de

https://pnsd.sanidad.gob.es/eu/profesionales/sistemasInformacion/sistemaInformacion/pdf

/2019_Informe_adicciones_comportamentales_2.pdf

Ofcom (2013). Trends in Advertising Activity – Gambling. London: Independent Regulator and

Competition Authority for the UK Communications Industries (Ofcom).

Ordóñez, E. (2018). Apuestas deportivas: enganchados a un juego al que es imposible ganar. Revista

Contexto. Recuperado de https://bit.ly/2yP0WCF

Palomar, A. (2013). En torno al Juego de Azar. Actividad, Regulación y Actores. Primera. Pamplona:

Fundación Codere y Thomson Reuters Aranzadi. Recuperado de https://bit.ly/2yNkUxx

Petry, N. (2006). Should the scope of addictive behaviours be broadened to include pathological

gambling? Addiction, 101, 152-160.

Rodríguez Rodríguez, M. y García Padilla, F.M. (2021). El uso de videojuegos en adolescentes. Un

problema de Salud Pública. Enfermería Global. 20, 2 (abr. 2021), 557–591.

DOI:https://doi.org/10.6018/eglobal.438641.

Sales Triguero, I., & Cloquell Lozano, A. (2021). La adicción al juego online entre los adolescentes

españoles. Propuestas de prevención en el marco educativo. Edetania. Estudios Y Propuestas

Socioeducativos., (59), 85–103. https://doi.org/10.46583/edetania_2021.59.810

Splevins, K., Mireskandari, S., Clayton, K. y Blaszczynski, A. (2010). Prevalence of Adolescent Problem

Gambling, Related Harms and Help-Seeking Behaviours Among an Australian Population,

Journal of Gambling Studies, 26 (2), 189-204. Recuperado de

https://www.researchgate.net/publication/40870503_Prevalence_of_Adolescent_Problem_Ga

mbling_Related_Harms_and_Help-Seeking_Behaviours_Among_an_Australian_Population

Valentine, G. (2008). Literature review of children and young people’s gambling, Gambling Commission

UK, Birmingham.

Volberg, R., Gupta, R., Griffiths, M. D., Olason, D. & Delfabbro, P. (2010). An international perspective on

youth gambling prevalence studies. International Journal of Adolescent Medicine and Health,

, 3-38. Recuperado de

http://youthgambling.mcgill.ca/en/PDF/Publications/2010/ijamh.2010.22.1.3.pdf

Wiebe, J. & Falkowsky-Ham, A. (2003). Understanding the Audience: The Key to Preventing Youth

Gambling Problems. Recuperado de https://bit.ly/3aUOC1P

Yin, R. (2009). Case Study Research. London: Sage Publications.

Published

2024-04-10

How to Cite

Fanjul Peyró, C., González Oñate, C., & Gautier Comes, C. D. (2024). Sports Betting and Advertising: A Study of Their Influence on Young Spaniards . VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(2), 81–94. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5216

Issue

Section

Research articles