Sports Betting and Advertising
A Study of Their Influence on Young Spaniards
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5216Keywords:
Advertising, Sports betting, Teenagers, Influence, GamblingAbstract
The purpose of this paper is to analyse the advertising strategies used by four betting companies (Bet365, William Hill, Codere and Sportium) to promote this type of activity and to study their level of influence among young audiences. The tool used for this research was the content analysis of the advertising messages of these four brands and their main strategies applied in television and digital media. On the other hand, we analysed the behaviour of young audiences when confronted with this type of advertising, with the aim of verifying the effectiveness and level of influence of sports betting.
Downloads
References
Blaszczynski, A., & Nower, L. (2002). A pathways model of problem and pathological gambling.
Addiction, 97, 487-499. https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00015.x DOI: https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00015.x
Binde, P. (2014). You could become a millionaire: Truth, deception and imagination in gambling
advertising. Gambling advertising: A critical research review. London: The Responsible
Gambling Trust. Recuperado de https://www.begambleaware.org/sites/default/files/2020-
/binde_rgt_report_gambling_advertising_2014_final_color_115p.pdf
Buil, P., Moratilla, M. J. S., & Ruiz, P. G. (2015). La regulación publicitaria de los juegos de azar online en
España. Una reflexión sobre la protección del menor. Adicciones, 27(3), 198-204. Recuperado
de https://www.adicciones.es/index.php/adicciones/article/view/706
Carbonell, E.J. & Montiel, I. (2013). El juego de azar online en los nativos digitales. Valencia: Tirant
Humanidades.
Carpio, C. (2009). Aspectos psicológicos del juego comercial. Tratamientos y programas preventivos.
Hacia el juego responsable, Docencia e Investigación: Revista de la Escuela Universitaria de
Magisterio de Toledo, 34 (19), 25-58. Recuperado de https://www.uclm.es/-/media/Files/C01-
Centros/SAP/Aspectos-psicolgicos-del-juego-comercial-Tratamientos-y-programaspreventivos.
ashx?la=en
Castro Nogueria, L., Castro Nogueria, M.A. & Morales, J. (2015). Metodología de las Ciencias Sociales:
Una introducción crítica. Madrid: Editorial Tecnos.
Cía, A. H. (2017). Las adicciones no relacionadas a sustancias (DSM-5, APA, 2013): un primer paso
hacia la inclusión de las adicciones conductuales en las clasificaciones categoriales vigentes.
Revista de Neuro-Psiquiatría 6(1), 32-37. Recuperado de
https://www.redalyc.org/pdf/3720/372036946004.pdf
De Rada, V. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Internet. Papers: revista de
sociologia, 97(1), 193-223. Recuperado de https://papers.uab.cat/article/view/v97-n1-diaz
Derevensky, J. L., y Gilbeau L. (2015). Adolescent Gambling: Twenty-five Years of Research. Canadian DOI: https://doi.org/10.1097/02024458-201509000-00002
Journal of Addiction, 6 (2), 4-12. Recuperado de
https://www.researchgate.net/publication/290485104_Adolescent_Gambling_Twentyfive_
Years_of_Research
Domínguez, A. M. (2007). Guía Clínica: Actuar en el juego patológico, Dirección General para las
Drogodependencias y Adicciones, Consejería para la Igualdad y Bienestar Social, Junta de
Andalucía. Recuperado de https://bit.ly/3e3mQC6
Echeburúa, E., Salaberría, K., & Cruz-Sáez, M. (2014). Nuevos Retos en el Tratamiento del Juego DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48082014000100003
Patológico. Terapia psicológica, 32(1), 31-40. Recuperado de
https://scielo.conicyt.cl/pdf/terpsicol/v32n1/art03.pdf
Forrest, D. & Simmons, R. (2003). Sport and gambling. Oxford Review of Economic Policy, 19(4), 598- DOI: https://doi.org/10.1093/oxrep/19.4.598
Recuperado de https://academic.oup.com/oxrep/article-abstract/19/4/598/566297
García, P., Buil, P. y Solé, M. J. (2016). Consumos de riesgo: menores y juegos de azar online. El
problema del “juego responsable”. Política y Sociedad 53(2), 551-575. Recuperado de
https://repositori.uic.es/handle/20.500.12328/1348
Gupta, R., & Derevensky, J. (2008). A treatment approach for adolescents with gambling problems. In
M. Zangeneh, A. Blaszczynski & N. Turner (Eds.), In the pursuit of winning: Problem gambling
theory, research and treatment, 271–290. New York: Springer Books.
Hernán Ruiz, M. (2015). Adolescentes y nuevas adicciones, Revista de la Asociación Española de
Neuropsiquiatría, vol. 35, nº 126. http://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352015000200006 DOI: https://doi.org/10.4321/S0211-57352015000200006
Informe Anual de la Dirección General de ordenación del juego. Datos del Mercado español del juego
(2020). Disponible en https://bit.ly/2wrjmbJ
Jiménez-Murcia, S., Fernández-Aranda, F., Granero, R. y Menchón, J.M. (2013). Gambling in Spain:
update on experience, research and policy. Addiction, 109. https://doi.org/10.1111/add.12232 DOI: https://doi.org/10.1111/add.12232
Kopp, J. (2015). Un estudio del juego entre los jugadores de juegos de rol masivos en línea (MMORPG),
Lúdicamente, 4 (7).
Kuss, D. & Griffiths, M. (2012). Internet gaming addiction: A systematic review of empirical research, DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-4666-0315-8.ch062
International Journal of Mental Health and Addiction, 10 (2), 278-296. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/225714931_Internet_Gaming_Addiction_A_System
atic_Review_of_Empirical_Research
Losada, J. L., & López, R. (2003). Métodos de investigación en Ciencias Humanas y Sociales. Madrid:
Thomson.
Megías, I. (2020). Jóvenes, juegos de azar y apuestas. Una aproximación cualitativa. Madrid: Centro
Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
Muñoz, Y. (2008). Meta-análisis sobre juego patológico, 1997-2007. Revista de Salud Pública, 10 (1), DOI: https://doi.org/10.1590/S0124-00642008000100014
-159. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/276980115_Metaanalisis_
sobre_juego_patologico_1997-2007
Observatorio Español de las Drogas y las Adicciones (2019). Informe sobre adicciones
comportamentales. Madrid: Ministerio de Sanidad. Recuperado de
https://pnsd.sanidad.gob.es/eu/profesionales/sistemasInformacion/sistemaInformacion/pdf
/2019_Informe_adicciones_comportamentales_2.pdf
Ofcom (2013). Trends in Advertising Activity – Gambling. London: Independent Regulator and
Competition Authority for the UK Communications Industries (Ofcom).
Ordóñez, E. (2018). Apuestas deportivas: enganchados a un juego al que es imposible ganar. Revista
Contexto. Recuperado de https://bit.ly/2yP0WCF
Palomar, A. (2013). En torno al Juego de Azar. Actividad, Regulación y Actores. Primera. Pamplona:
Fundación Codere y Thomson Reuters Aranzadi. Recuperado de https://bit.ly/2yNkUxx
Petry, N. (2006). Should the scope of addictive behaviours be broadened to include pathological DOI: https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.2006.01593.x
gambling? Addiction, 101, 152-160.
Rodríguez Rodríguez, M. y García Padilla, F.M. (2021). El uso de videojuegos en adolescentes. Un
problema de Salud Pública. Enfermería Global. 20, 2 (abr. 2021), 557–591.
DOI:https://doi.org/10.6018/eglobal.438641. DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.438641
Sales Triguero, I., & Cloquell Lozano, A. (2021). La adicción al juego online entre los adolescentes
españoles. Propuestas de prevención en el marco educativo. Edetania. Estudios Y Propuestas
Socioeducativos., (59), 85–103. https://doi.org/10.46583/edetania_2021.59.810 DOI: https://doi.org/10.46583/edetania_2021.59.810
Splevins, K., Mireskandari, S., Clayton, K. y Blaszczynski, A. (2010). Prevalence of Adolescent Problem
Gambling, Related Harms and Help-Seeking Behaviours Among an Australian Population,
Journal of Gambling Studies, 26 (2), 189-204. Recuperado de
https://www.researchgate.net/publication/40870503_Prevalence_of_Adolescent_Problem_Ga
mbling_Related_Harms_and_Help-Seeking_Behaviours_Among_an_Australian_Population
Valentine, G. (2008). Literature review of children and young people’s gambling, Gambling Commission
UK, Birmingham.
Volberg, R., Gupta, R., Griffiths, M. D., Olason, D. & Delfabbro, P. (2010). An international perspective on
youth gambling prevalence studies. International Journal of Adolescent Medicine and Health,
, 3-38. Recuperado de
http://youthgambling.mcgill.ca/en/PDF/Publications/2010/ijamh.2010.22.1.3.pdf
Wiebe, J. & Falkowsky-Ham, A. (2003). Understanding the Audience: The Key to Preventing Youth
Gambling Problems. Recuperado de https://bit.ly/3aUOC1P
Yin, R. (2009). Case Study Research. London: Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.