The digital promotion of sustainable consumption in the G2C relationship
Urgent policy for the future
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4565Keywords:
Digital marketing, Promotion, G2C relationship, Sustainable consumption, Climate changeAbstract
In April 2022, the countdown of the climate clock began according to the preview of the current global effects, which could be slowed down with strategic actions, planning, and the participation of all. To achieve this, the commitment to sustainability of governments is imperative, and their active digital presence to stir consciences and cause changes in consump-tion. The objective of this work is to observe the advantages of digital marketing in the G2C (government-citizen) relationship, to create campaigns that promote reasoned and sustainable consumption, and thus contribute to safeguarding the planet.
Downloads
References
Amaya González, C. J., & Bautista Becerra, M. C. (2019). Propuesta para la articulación del consumo sostenible y el cambio climático con base en las políticas públicas existentes para Colombia.
Armstrong, G., & Kotler, P. (2013). Fundamentos de mercadotecnia. 11 Edición. Pearson Educación de México, SA de CV.
Banco Mundial (2022). Consumo de energía eléctrica (kWh per cápita). https://datos.bancomundial.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.PC
Barrera-Hernández, L. F., Murillo-Parra, L. D., Ocaña-Zúñiga, J., Cabrera-Méndez, M., Echeverría-Castro, S. B., & Sotelo-Castillo, M. A. (2020). Causas, consecuencias y qué hacer frente al cambio climático: análisis de grupos focales con estudiantes y profesores universitarios. Revista mexicana de investigación educativa, 25(87), 1103-1122.
Boykoff, M. T. (2009). El caso del cambio climático: los medios y la comunicación científica. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, (1), 117-127.
Canaza-Choque, F. A. (2019). De la educación ambiental al desarrollo sostenible: desafíos y tensiones en los tiempos del cambio climático. Revista de Ciencias Sociales, (165), 155-172. DOI: https://doi.org/10.15517/rcs.v0i165.40070
Carvalho, A. (2012). Cambio climático, medios de comunicación y la paradoja del conocimiento y la inacción. PIÑUEL, JL et. al. Comunicación, controversias e incertidumbres frente al consenso científico acerca del Cambio Climático. Cuadernos Artesanos de Latina, (30), 81-106.
Castilla, E. B., Quesada, M., & Rodríguez, L. T. (2013). Entre Kioto y Durban. Posición editorial de los medios de referencia ante el cambio climático. Revista Latina de comunicación social, (68), 17-16.
Cedrés, L. (2012). La participación ciudadana en la construcción de hábitat incluyente y sostenible: hacia la materialización del derecho a la ciudad. Dimensiones del habitad popular latinoamericano, 187-207.
Chávez, R. M. (2013). El silencio mediático. Reflexión en torno a las razones de los medios de comunicación para no hablar del cambio climático. & R Mancinas Chávez Medios de comunicación y cambio climático, 233-248.
Cohen, D., & Anderson S. (2021). A Visual Language. Bloomsbury Publishing.
Consumoteca (2022). El consumo de moda y sus implicaciones. https://www.consumoteca.com/comercio/implicaciones-del-consumo-de-moda/
Dávalos, J., & Romo Pérez, A. (2017). Ciudades sostenibles, inclusivas y resilientes: Gobiernos locales y participación ciudadana en la implementación de las agendas globales para el desarrollo. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n10.2017.441
Delgado, C. C. (2013). Del consumismo al consumo sostenible. Punto de vista, 4(6). DOI: https://doi.org/10.15765/pdv.v4i6.405
Delicado, A., & Rowland, J. (2021). Visual representations of science in a pandemic: covid-19 in images. Frontiers in Communication, 6(645725). https://doi.org/10.3389/fcomm.2021.645725 DOI: https://doi.org/10.3389/fcomm.2021.645725
Fischer, L. & Espejo, Jorge. (2017). Mercadotecnia. McGrawHill.
Font, M. L., & Hernández, Y. S. (2018). Convergencia de la ética pública y los objetivos de desarrollo sostenible: resorte subjetivo valioso. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores.
Fundación Aquae (2022). ¿Sabes cuánta agua consumes a diario?. https://www.fundacionaquae.org/sabes-cuanta-agua-consumes-a-diario/
Galindo, L. M., Samaniego, J., Alatorre, J. E., Ferrer, J., Reyes, O., & Sánchez, L. (2015). Ocho tesis sobre el cambio climático y el desarrollo sostenible en América Latina.
Gallegos, L. A. (2013). El cambio climático en los medios de comunicación. Medios de comunicación y cambio climático. Actas de las Jornadas Internacionales. Coord. por Rosalba Mancinas Chávez; Rogelio Fernández Reyes (dir.)(pp. 171-175). Sevilla: Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla.
Godin, S. (2011). Meatball Sundae: How new marketing is transforming the business world (and how to thrive in it). Hachette UK.
González Vaqué, L. (2016). ¿ Del consumo sostenible a una economía circular?.
Gutiérrez Pérez, J., Meira Cartea, P. Á., & González Gaudiano, É. J. (2020). Educación y comunicación para el cambio climático. Revista mexicana de investigación educativa, 25(87), 819-842.
Guzmán Carlosama, V., & Hincapié Cano, K. (2018). Marketing público: una herramienta de gestión gubernamental.
Hernández, Y. (2020). Cambio climático: causas y consecuencias. Renovat: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, Tecnología e Innovación, 4(1), 38-53.
Hernes (2022). Marketing online: tendencias y características del marketing digital Recuperado de: https://www.hermescreatives.com/tendencias-marketing-digital-online/
Hernes (2022). Marketing online: tendencias y características del marketing digital Recuperado de: https://www.hermescreatives.com/tendencias-marketing-digital-online/
Hoosite we are social (2021). Reporte de visión global Digital 2021. https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report
IIEMD. (s.f ). “Qué es Marketing Digital?”. Cartagena-Murcia, España. Recuperado de: https://iiemd.com/que-es-marketing-digital
IFPRI (2022). Consumo de alimentos y nutrición. Actividades de investigación de la International Food Policy Research Institute. https://www.ifpri.org/es/publication/consumo-de-alimentos-y-nutrición
Internet World Stats (2022). World Internet Usage and Population Statistics, publicados por Miniwatts Marketing World. https://www.internetworldstats.com/stats.htm
Kotler, P. (2001). Dirección de mercadotecnia: Análisis, planeación, implementación y control. Magíster en Administración-Tiempo Parcial 29, ESAN.
Madrigal-Moreno, F., Madrigal-Moreno, S., & Béjar-Tinoco, V. (2021). Estrategias de marketing orientadas al consumo de la generación centennial. European Scientific Journal ESJ, 17(4), 268-286. DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2021.v17n4p268
Marchori, L. B. DESARROLLO SOSTENIBLE. Los Derechos Humanos y los Objetivos de Desarrollo Sostenible, 165.
Mariño, M. V. (2011). La expansión de la investigación sobre comunicación medioambiental:¿ otra consecuencia más del cambio climático?. Convivir para perdurar. Conflictos ecosociales y sabidurías ecológicas. Barcelona: Icaria, 371-386.
Morote Seguido, Á. F., & Moreno Vera, J. R. (2021). La influencia de los medios de comunicación en la percepción sobre el cambio climático del futuro profesorado en la era de las fake news.
NACIONES UNIDAS (2015). Objetivos de Desarrollo sostenible. La Asamblea General adopta la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Publicado el 15 de septiembre de 2015. Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
NACIONES UNIDAS (2022). Noticias ONU, mirada gobal Historias humanas. https://news.un.org/es/story/2022/07/1511502
Nubia-Arias, B. (2016). El consumo responsable: Educar para la sostenibilidad ambiental. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 4(1), 29-34. DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.385
Pastor Seller, E. (2012). Sostenibilidad, impacto y eficacia de las Politicas Sociales municipales mediante la democratización e implicación social. Sociedade e Estado, 27, 663-688. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922012000300012
Picó, M. J., Galán, E., & Sáez Soro, E. (2021). Videojuegos y cambio climático: diseño de un living lab para la cocreación entre arte y ciencia.
Rayport, J. F. & Jaworski, B. J. (2001). “e-Commerce”. McGraw Hill
Rojas Gamba, C. L. (2021). El marketing como potencial en la implementación del desarrollo sostenible.
Sala, A. M. M., Báez, A. B., & Domínguez, D. C. (2021). EDUCOMUNICACIÓN 2.0: UNA HERRAMIENTA CLAVE EN LAS ESTRATEGIAS DE MARKETING SOSTENIBLE EN EL SECTOR TURÍSTICO. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 21(2), 99-108. DOI: https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2021.1107
SEO, P. W., & Mallorca, D. G. (2015). Marketing Online: Tendencias y características del Marketing Digital. Marketing.
Statista (2022a). Consumer electronic users. Publicado en junio de 2022. https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/electronics/consumer-electronics/worldwide#users
Statista (2022b). Most popular social networks worldwide as of january 2022, ranked by number of monthly active users, publicado 15 de julio de 2022. https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users.
Teso Alonso, G., Fernández-Reyes, R., Gaitán Moya, J. A., Lozano Ascencio, C., & Piñuel Raigada, J. L. (2018). Comunicación para la sostenibilidad: el cambio climático en los medios. Fundación Alternativas.
Torres Silva, C. G. (2015). Marketing sostenible: una exigencia de la sociedad y una oportunidad para las empresas.
UJI, M. J. P. LA COMUNICACIÓN DEL CAMBIO CLIMÁTICO DESDE LA UNIVERSIDAD.
Valencia, A. L. (2016). Twitter Como Instrumento de Comunicación Institucional y Gestión de Servicios Urbanos En La Ciudad De México: el Caso de@ 072cdmx. Estado, Gobierno y Gestión Pública, (28), 63-99.
Vásquez, S. O. (2014). La gestión urbana sostenible: conceptos, rol del gobierno local y vinculación con el marketing urbano. Provincia, (31), 147-171.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.