The mythological representation in the new artistic strategies
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3746Keywords:
Virtual Reality, Mythcriticism, Madrid, Art, SustainableAbstract
The role of augmented reality, virtual reality or algorithms in society is increasing. It is enough to check the amount of technology that is being integrated as a habitual element in everyday life.
The objective of our study is based on combining both the usefulness and aesthetic possibilities offered by augmented reality offers with the study of mythology and its dissemination.
In the present work we focus specifically on the mythology about the founding of Madrid. The aim is to establish to what extent it is possible to represent the spirit of myth through new technologies.
Downloads
References
Acedo, N. (2017). Lo angélico y lo posthumano: Encuentro de contrarios. El ángel caído de Marina Núñez. Naturaleza Y Libertad. Revista De Estudios Interdisciplinares, (9). https://doi.org/10.24310/NATyLIB.2017.v0i9.6375 DOI: https://doi.org/10.24310/NATyLIB.2017.v0i9.6375
Azuma, R.T. (1997). A survey of Augmented Reality. In Presence: Teleoperators an Virtual Enviroments, 6 (4). DOI: https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355
Bachelard, G. (1995) En el prólogo de El simbolismo en la mitología griega Diel, P. Editorial Labor.
Ballo, J y Pérez, X. (1997). La semilla inmortal: los argumentos universales. En El cine. Editorial Anagrama.
Benier, K.P: (2022, 14 de julio). Virtual Reality a Short introduction. Laboratorio de Realidad Virtual en el Colegio de Ingeniería, Universidad de Michigan. http://websites.umich.edu/~vrl/intro/ (consulta: 14/07/2022)
Durand, G. (2013). De la Mitocrítica al mitoanálisis. Figuras míticas y aspectos de la obra. Siglo XXI editores.
Goitia Cruz, A. (2007). Efímero y perdurable. Entradas triunfales en el Madrid Cortesano: las puertas de Alcalá y Atocha. AIEM, XLVII
Krevelen, D., & Poelman, R. (2010). A survey of augmented reality technologies, applications and limitations. International Journal of Virtual Reality, 9 (2). DOI: https://doi.org/10.20870/IJVR.2010.9.2.2767
Losada, J. (2019). Myth and Audiovisual Creation. En Losada, J. & Lipscomb, A. (Eds.) El mito y la era digital. Logos Verlag Berlín GmBH. Berlín.
Lynch, K. (1976). La imagen de la ciudad (4a ed.). Infinito.
Mesonero Romanos, R. (1861). El antiguo Madrid: paseos histórico-anecdóticos por las calles y casas de esta villa. Establecimiento tip.de F.de P. Mellado. Repositorio digital de la Biblioteca Virtual de la Comunidad de Madrid.
Murolo, N.L. (2015) Del mito de Narciso a la selfie. Una arqueología de los cuerpos codificados. Palabra Clave, 18(3). DOI: 10.5294/placa.2015.18.3.3 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.3.3
Rodriguez-Avial, L. (2015). Evolución histórica de la configuración morfológica de los asentamientos humanos y urbanos. Editorial UFV.
Spartin, L. & Desnoyers-Stewart, J. (2022). Digital Relationality: Relational aesthetics in contemporary interactive art. DOI: 10.14236/ewic/EVA2022.29 DOI: https://doi.org/10.14236/ewic/EVA2022.29
Quintana, J. de (1628). Historia de la muy antigua, noble y coronada villa de Madrid. Repositorio digital de la Biblioteca Virtual de la Comunidad de Madrid.
Urzua, D. & Arámburo-Lizárraga, J. (2020). Realidad Virtual y Aumentada: El museo itinirante activo. https://www.researchgate.net/publication/343774784
Virgilio (2021). Eneida. Alianza editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.