Augmented reality in the news discourse on La Palma volcano
The examples or TVE and RTVC
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3694Keywords:
Augmented reality, La 1 de Televisión Española, Radio Televisión Canaria, Cumbre Vieja volcano, New storytelling, ‘Una hora menos’, ‘Telediario second editionAbstract
Augmented reality expands the possibilities of news discourse. We address its use in the news pieces of La 1 de TVE and RTVC on the eruption of the Cumbre Vieja volcano in La Palma, whose activity is maintained for almost three months (September-December 2021). We applied to an analysis matrix to the pieces produced with this technology to find out their typology and functionality. The research is completed with six in-depth interviews with experts and professionals from both broadcasters. We conclude that RTVC includes this resource in its narrative more frequent and makes better use of it.
Downloads
References
Arrillaga, J. (19 octubre 2021). La deuda de RTVE subirá en 2022 un 61,5% y rondará ya los 600 millones. El Economista. https://cutt.ly/xKlhAh0
Azuma, R.T. (1997): A survey of augmented reality. Presence, 6(4), 355-385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355 DOI: https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355
Barlovento Comunicación (2021a). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Enero 2021. https://cutt.ly/6KzdGvj
Barlovento Comunicación (2021b). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Febrero 2021. https://cutt.ly/gKzdVt3
Barlovento Comunicación (2021c). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Marzo 2021. https://cutt.ly/lKzd2Fm
Barlovento Comunicación (2021d). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Abril 2021. https://cutt.ly/eKzd5GG
Barlovento Comunicación (2021e). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Mayo 2021. https://cutt.ly/RKzfrBC
Barlovento Comunicación (2021f). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Junio 2021. https://cutt.ly/GKzfoOt
Barlovento Comunicación (2021g). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Julio 2021. https://cutt.ly/1KzffaV
Barlovento Comunicación (2021h). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Agosto 2021. https://cutt.ly/hKzfxM7
Barlovento Comunicación (2021i). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Septiembre 2021. https://cutt.ly/rKzfmer
Barlovento Comunicación (2021j). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Octubre 2021. https://cutt.ly/RKzfUHK
Barlovento Comunicación (2021k). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Noviembre 2021. https://cutt.ly/wKzfFOi
Barlovento Comunicación (2021l). Análisis del comportamiento de la audiencia TV. Diciembre 2021. https://cutt.ly/oKzfXsA
Caldera, J. (2020). Realidad aumentada en televisión y propuesta de aplicación en los sistemas de gestión documental. El profesional de la información, 23(6), 643-650 https://doi.org/10.3145/epi.2014.nov.12 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2014.nov.12
Canarias7 (31 diciembre 2021). ‘1 hora menos cierra el año como el gran éxito de Televisión Canaria’. https://cutt.ly/RKzf3fD
Cantero, J.I., Sidorenko, P. & Herranz, J.M. (2018). Realidad virtual, contenidos 360º y periodismo inmersivo en los medios latinoamericanos. Una revisión de su situación actual. Contratexto, 29, 79-103. https://doi.org/10.26439/contratexto2018.n029.1816 DOI: https://doi.org/10.26439/contratexto2018.n029.1816
De la Peña, N., Weil, P., Llobera, J., Giannopoulos,E., Pomés, A., Spaniang, B., Friedman,D., Sánchez-Vives, M.V., Slater, M. (2010). Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news. Presence: Teleoperatorsand virtual environments, 19(4), 291-301. http://dx.doi.org/10.1162/pres_a_00005 DOI: https://doi.org/10.1162/PRES_a_00005
Del Pino, L. (1995). Realidad virtual. Paraninfo.
Domínguez, E. (2015). Periodismo inmersivo o cómo la realidad virtual y el videojuego influyen en la interfaz e interactividad del relato de actualidad. El profesional de la información, 24(4), 413-423. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.jul.08 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.08
Drascic, D. & Milgram, P. (1996 febrero). Perceptual issues in augmented reality [ponencia]. SPIE Stereoscopic Displays and Virtual Reality Systems III, San José, EE.UU., pp. 123-134, vol. 2653. https://tinyurl.com/y43vnknx
elDiario.es (20 octubre 2021). Radio Televisión Canaria, Premio Ondas 2021 por su cobertura del volcán de La Palma. https://cutt.ly/RKnL0B4
El País (31 marzo 2022). La Radiotelevisión Canaria gana el Premio Nacional de Televisión 2022. https://cutt.ly/mKnZGym
García, L. (2021). Esto es lo que te cuesta la televisión y radio pública de tu comunidad autónoma. Newtral. https://cutt.ly/LKzgeyR
Herrero-de-la-Fuente, M. & Jiménez-Narros, C (2022). La realidad aumentada en la televisión española. El caso de Antena 3 Noticias. Doxa Comunicación, 34, 33-53. https://doi.org/10.31921/doxacom.n34a1041 DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n34a1041
Instituto Geográfico Nacional (2021). Erupción en la isla de la Palma. https://cutt.ly/wHbetME
Lanier, J. (1989) An interview with Jaron Lanier/entrevistado por A. Heilbrun. Whole Earth Review, 109-118. https://cutt.ly/ZKmFA4C
Paíno, A. & Rodríguez, M.I. (2020). Past, present and future of Virtual Reality: Analysis of its technological variables and definitions. Culture & History Digital Journal, 9(1), 1-14. https://doi.org/10.3989/chdj.2020.010 DOI: https://doi.org/10.3989/chdj.2020.010
Parra, D., Edo, C. & Marcos, J.C. (2017). Análisis de la aplicación de las tecnologías de realidad aumentada en los procesos productivos de los medios de comunicación españoles. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1670-1688. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1240 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1240
Pérez, S. & López, X. (2018). Las dos caras del periodismo inmersivo: el desafío de la participación y los problemas éticos. En M. López (ed.), Nuevos escenarios de la comunicación: retos y convergencias (pp. 279-305). Quito: PUCE.
Tejedor, S., Cardona, N. & Cerví, N. (2020). Augmented Reality and Journalism: 10 use-cases analysis from television, printing and web media platforms. IC - Revista Científica de Información y Comunicación, 17, 437-455. http://dx.doi.org/10.12795/IC.2020.i01.19 DOI: https://doi.org/10.12795/IC.2020.i17.19
TM Broadcast (11 enero 2021). Los informativos de TVE se renuevan con una pantalla led de gran formato y tecnologías como “virtual windows” o realidad aumentada. https://cutt.ly/MKnJHyW
Triguero, B. & Sánchez, M. L. (2021). Realidad aumentada en la información del escrutinio de las elecciones generales del 10-N en las cadenas de televisión españolas. Revista Prisma Social, 32, 407-445. https://cutt.ly/0KzguPo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.