The economic crisis of 2008 through four film documentaries

Testimony, debate and reflection

Authors

  • Fernando Redondo Neira Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3662

Keywords:

Cinema, Visualization, Economic recession, Historical research, Perception, Testimony, Knowledge

Abstract

The purpose of this article is to study how the documentary represented the deep economic crisis that began in 2008 in Spain. We propose to apply a methodology of filmic analysis that let us generate a new knowledge about this issue. We will study Edificio España (Víctor Moreno, 2012), Libre te quiero (Basilio Martín Patino, 2012), VidaExtra (Ramiro Ledo Cordeiro, 2013) and Informe General II (Pere Portabella, 2015). Between the first film and the last one there is the following evolution: antecedents, the testimony of the protest, the debate on the immediate events and the analysis elaborated from a larger reflective distance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, A, & Barquero, C. (2013). Un despertar revulsivo: prácticas colaborativas en el documental sobre el 15-M.Fonseca, Journal Of Communication, 6(6), 304-324. https://bit.ly/3H8WfCr

Araüna, N., Quílez Esteve, L. (2018) Crisis económica, transformación política y expresión documental: crónica del anhelo (más que del cambio), Journal of Spanish Cultural Studies, 19 (4), 427-443, https://doi:10.1080/14636204.2018.1524992. DOI: https://doi.org/10.1080/14636204.2018.1524992

Aróstegui, J. (1995). La investigación histórica. Teoría y métodos. Grijalbo /Crítica.

Aumont, J., & Michel, M. (1990). Análisis del film. Paidós

Aumont, J. (1992). La imagen. Paidós.

Cameron, B. (2017). Crowd Control: Populism, Public Assembly, Institutional Crises, and Pere Portabella’s Informe general II. El nuevo rapto de Europa. Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies 21, 159-185. https://doi:10.1353/hcs.2017.0009. DOI: https://doi.org/10.1353/hcs.2017.0009

Carrera, P. & Talens, J, (2018). El relato documental. Cátedra.

Casetti, F. & Di Chio, F. (1994). Cómo analizar un film. Paidós.

Catalá, J.M. (2010). Panorama desde el puente: Nuevas vías del documental. En A. Weinrichter (Ed.), DOC. El documentalismo en el siglo XXI (pp. 33-52). Festival Internacional de Cine de San Sebastián.

Chanan, M. (2007). The Politics of Documentary. British Film Institute. DOI: https://doi.org/10.5040/9781838711054

Collas, G. (1997). Cine europeo, el desafío de la realidad. Semana Internacional de Cine de Valladolid.

Estrada, I. (2017). “Democrazy” in Spain: Cinema and New Forms of Social Life in the Twenty-First Century. MLN, 132(2), 386-406. https://doi:10.1353/mln.2017.0023. DOI: https://doi.org/10.1353/mln.2017.0023

Fernández-Savater, A. (2012). El nacimiento de un nuevo poder social. Hispanic Review, 80 (4), 667-81, https://doi:10.1353/hir.2012.0038 DOI: https://doi.org/10.1353/hir.2012.0038

Hernández , E. (2004). Tendencias historiográficas actuales. Escribir historia hoy. Akal.

Kornetis, K. (2014) “Is there a future in this past?” Analyzing 15M’s intricate relation to the Transición, Journal of Spanish Cultural Studies, 15 (1-2), 83-98, https//doi:10.1080/14636204.2014.938432 DOI: https://doi.org/10.1080/14636204.2014.938432

Liberia Vayá, L. (2016). Un filme-diálogo para la transformación social: el poder del discurso colectivo. Revista Científica de Información y Comunicación, 13, 295–301. https://bit.ly/3H8l3dW

Moreno Nuño, C. (2018) Documentales sobre el 15-m: una modalidad plural para una revolución plural. Fotocinema (17),125 -149. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5104 DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5104

Nichols, B. (1998). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós.

Plantinga, C. (1997). Rethoric and Representation in Nonfiction Film. Cambridge University Press.

Revert, J., Álvarez, M., Cisquella, G., Guardia, I., Ledo, M. (2016). El documental en España: espacios de lo político. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 22, 101-111. https://bit.ly/3mvM2GH

Published

2022-11-10

How to Cite

Redondo Neira, F. . (2022). The economic crisis of 2008 through four film documentaries: Testimony, debate and reflection. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 11(2), 1–11. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3662