Social networks as a journalistic communication tool
Volodímir Zelenski's Digital Communication Strategy during the Ukraine war
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3660Keywords:
Social Media, Zelensky, Ukraine, Telegram, War, Journalism, TwitterAbstract
This paper analyzes the social media strategy of the President of Ukraine, Volodymyr Zelensky, during the first 30 days of the Russian invasion, between February 24 and March 25, 2022. The use of social media became a more effective communication tool than traditional channels, so his social media accounts served to keep the country informed of the actions the government was taking. At the same time, millions of people around the world were able to see the evolution of the war, according to Zelensky's point of view.
Downloads
References
Armas Gavilanes, B.M. y Pastrana Cevallos, L.N. (2020). Influencia Política de las redes sociales en el desarrollo de la Primavera Árabe en los países de: Túnez, Egipto y Libia durante el 2010-2012 [Trabajo de Titulación]. Universidad Central del Ecuador. https://bit.ly/3HS2XNP
Bolgov, R., Chernov, I., Ivannikov, I., y Katsy, D. (2018, noviembre). Battle in Twitter: comparative analysis of online political discourse (Cases of Macron, Trump, Putin, and Medvedev). En International Conference on Electronic Governance and Open Society: Challenges in Eurasia (pp. 374-383). Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-13283-5_28
Casero-Ripollés, A. (2015). Estrategias y prácticas comunicativas del activismo político en las redes sociales en España. Historia y Comunicación Social, 20(2), 533-548. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51399 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51399
Carreras Álvarez, M.d.V., y Román-San-Miguel, A. (2011). Redes sociales y herramientas 2.0 en la revuelta de Egipto. El poder de derribar a un régimen. En J.J. Verón Lassa y F. Sabés Turmo (Eds.). La investigación en periodismo digital. Algunos trabajos desde el ámbito universitario (pp. 336-349). Asociación de la Prensa de Aragón.
Chayka, K. (2022). Watching the World’s “First TikTok War.” THE NEW YORKER. https://bit.ly/3ilrBKu
Helmus, T.C., Bodine-Baron, E., Radin, A., Magnuson, M., Mendelsohn, J., Marcellino, W., Bega, A., & Winkelman, Z.(2018). Russian Social Media Influence. Understanding Russian Propaganda in Eastern Europe. RandCorporation. DOI: https://doi.org/10.7249/RR2237
Kraus, R. (2022). In the Russia-Ukraine information war, encrypted messaging apps provide opportunity and risk. MASHABLE. https://bit.ly/36BiW46
Kemp, S. (2022). Digital 2021: Global Digital Overview — DataReportal – Global Digital Insights. Hootsuite. https://bit.ly/3KOMJFo
López-Meri, A., y Casero-Ripollés, A. (2016). El debate de la actualidad periodística española en Twitter: Del corporativismo de periodistas y políticos al activismo ciudadano. Observatorio (OBS*) 10(3). http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/994/pdf DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS1032016994
Pizarroso Quintero, A. (2004). Guerra y comunicación. Propaganda, desinformación y guerra psicológica en los conflictos armados en F.R. Contreras y F. Sierra, (coords.). Culturas y guerra (pp. 15-98). Ediciones Cátedra.
Román-San-Miguel, A., Olivares-García F. J., y Cartes-Barroso, M. J. (2021). Redes sociales como herramienta de comunicación política. En J. Álvarez Marcos y S. Méndez Muros (coords.) Periodismo y comunicación institucional (pp. 195-202). Fragua.
Sacco, V., y Bossio, D. (2015). Using social media in the news reportage of War & Conflict: Opportunities and Challenges. The journal of media innovations, 2(1), 59-76. https://doi.org/10.5617/jmi.v2i1.898 DOI: https://doi.org/10.5617/jmi.v2i1.898
Schulze Schneider, I. (2013). Los medios de comunicación en la Gran Guerra: Todo por la Patria. Historia y Comunicación Social, 18, 15-30. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.43411 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.43411
Tarín Sanz, A., Ter Ferrer, M. y Vázquez Liñán, M. (eds.) (2018). Sistema mediático y propaganda en la Rusia de Putin. Comunicación Social ediciones y publicaciones. https://bit.ly/3P1fh0D
Teson, N. (13 de febrero de 2011). Así son los jóvenes que acabaron con el faraón. El País
Van Herpen, M.H. (2016). Putin’s propaganda machine. Soft power anda Russian Foreign Policy. Rowman and Littlefield.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.