New income streams for news agencies: the organization of information events
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3659Keywords:
News agencies, Events, Media companies, Europa Press, Communication, Digitalization, MonetizeAbstract
News agencies, like other media, have been affected by economic changes, digitalization and globalization, which have altered their main source of income, i.e. subscription’ fees. Private news agencies must seek new revenue streams or monetize journalistic activities that reinforce their professional work and brand image. In this work, we study how the Spanish agency Europa Press manages online events as a new way to obtain economic income, always managing content with a high journalistic component.
Downloads
References
Álvarez Carabaña, L.; David Pérez, R.; Oramas Borges, C.; Pacheco Donayre, A.L. y Salinero Aguilar, N. (2018). Europa Press: agencia de noticias, comunicación y organización de eventos. En http://recursos.pearson. es/delacalleyortizdeurbina/material/casos%20generales/CGC16.pdf Apezarena Armiño, J. (2016). Los periodistas del pisotón: la epopeya de Europa Press. Eunsa.Becker, H. (1979). Observación y estudios de casos sociales. En SILLS, D. (Dir.), Enciclopedia Internacional de las Ciencias Sociales, 384-389. AguilarCampos Gracía de Quevedo, G. (2013). El proceso de creatividad en los eventos de empresa. Compé, Revista Científica de Comunicación, Protocolo y Eventos, 1, 21-36.ELLET, W. (2007). The case study handbook: how to read, discuss, and write persuasively about cases. Harvard Business School Press.Fernández Souto, A.B. y Balonas, A. (2021). La creatividad en la organización de eventos en la era Covid. Sphera publica: revista de ciencias sociales y de la comunicación, 2(21), 121-146.Richard Fletcher, R. y Nielsen, R. (Junio, 2021). ¿Qué piensa la gente sobre la financiación de los medios privados? En Digital News Report. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/es/digital-news-report/2021/que-piensa-la-gente-sobre-la-financiacion-de-los-medios-comercialesFrías Alonso, J. (2012). De Europa a Europa: 30 años de historia vividos desde la noticia. EPALSA.Fuente Lafuente, C. (2004). La importancia del protocolo en la organización de eventos como parte de la política de comunicación corporativa. Adoz: revista de estudios de ocio, 27, 61-66.Gómez Aparicio, P. (1971). Historia del periodismo español. Editora Nacional.Luengo Cruz, M. y Butler Breese, E. (2015). La eterna crisis del periodismo reconsiderada. Innovación digital y reconstrucción creativa desde los valores perennes de la profesión. En J.M. Rodríguez Rodríguez (Ed.). Repensar los valores clásicos del periodismo. El desafío de una profesión enred@da , 572-585. SEP y Universidad San Jorge.
Martínez Bonafé, J. y Salinas Fernández, D. (1988). Programación y evaluación de la enseñanza. Problemas y sugerencias didácticas. Mestral Universidad. Consorci d‘Editors Valencians
Nieto Tamargo, A. y Iglesias González, F. (2008). Empresa informativa. Ariel Comunicación.
Olmos, V. (1997). Historia de la Agencia EFE: el mundo en español. Espasa-Calpe.
Ordaz García, A.M. (2016). El caso de la agencia de noticias Europa Press: un acercamiento oportuno. Universidad del Mar. Campus Huatulco, Oaxaca.
Peinado Miguel, F. (2016). Las grandes agencias internacionales. F. Martínez Vallvey y V. Núñez Fernández (Coords.). La comunicación y su estructura en la era digital, 71-109. Ediciones CEF.
Rodríguez Gómez, A.A. (2014). La comunicación en vivo: eventos y visibilidad, clave en las organizaciones. Historia y Comunicación social, Vol. 19 Nº Esp. Enero, 167-179. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44949 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44949
Rodríguez Zulaica, A. (2018). Relaciones Públicas y organización de eventos de marketing. Editorial Síntesis.
Savio, R. y Giffard, A. (1995). Las agencias de prensa en la comunicación global. Editorial Comunica.
Ulibarrri de Vicente, B. (2021). Nuevos productos periodísticos. El caso de los encuentros informativos en la agencia de noticias Europa Press (Trabajo Fin de Grado) Universidad Pontificia de Salamanca. https://bit.ly/3PsHhtv
Vara-Miguel, A.; Amoedo, A.; Moreno, E.; Negredo, S.; y Kaufmann-Argueta, J. (2022). Digital News Report. Spain. En https://bit.ly/3JUKkK3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.