Current trends in access to information
The case of flipboard as a content aggregator
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3649Keywords:
Digital journalism, Distribution channels, Access to information, Content aggregators, FlipboardAbstract
The online environment has conditioned the distribution and access systems to information. Four out of ten Internet users use a news aggregator and Flipboard is among the most used according to Reuters. We analyze its operation by comparing it with other existing options and interviewing its manager in Spain. Flipboard stands out as the only free aggregator with manual content curation. It is concluded that it may be necessary to adapt the work of the media to the new channels of access to information and educate society in their correct use.
Downloads
References
Aguado, J. M., & Castellet, A. (2014). Innovar cuando todo cambia. El valor disruptivo de la tecnología móvil en la industria de la información. Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo, 3(2), 26-39. https://bit.ly/3yJ6LNa
Al-Kinani, M. H., Adetunmbi, S., & Hussain, A. (2020). Usability testing of mobile flipboard application on both non-users and novice users. https://bit.ly/3uPce3D
Amoedo, A., Vara-Miguel, A., Negredo, S., Moreno, E., Kaufmann, J. (2021). Digital News Report España 2021. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra. DOI: https://doi.org/10.15581/019.003 DOI: https://doi.org/10.15581/019.003
Athey, S., y Mobius, M. (2012), «The Impact of News Aggregators on Internet News Consumption: The Case of Localization», Documento de trabajo. https://bit.ly/3o5FVK2
Barcelos, M. S. (2018). Periodismo de las Cosas: Lenguajes y formatos en relojes inteligentes: El caso de CNN Internacional, ESPN y Flipboard con Gear S2. TecCom Studies: Estudios de Tecnología y Comunicación, 7(1), 19-20.
Baynes, G., & Hanson, M. (2012). Trialing mobile and article rental access options for journal content. The Serials Librarian, 62(1-4), 217-221. DOI: https://doi.org/10.1080/0361526X.2012.652924 DOI: https://doi.org/10.1080/0361526X.2012.652924
Bolós, C. E. (2009). Periodismo informativo e interpretativo. El impacto de Internet en la noticia, las fuentes y los géneros (Vol. 4). Comunicación Social.
Bradshaw, P. (2013). “Journalism *is* curation: tips on curation tools and techniques”. Online journalism Blog. http://onlinejournalismblog.com/2013/09/30/curation-tools-tips-advicejournalism/
Cerezo, P. (2017). En busca del modelo de negocio. Madrid: Evoca comunicación e imagen. https://bit.ly/3z6Qdjt
Chiou, L., y Tucker, C. (2013), «Digitalization and Aggregation», Documento de trabajo.
Christine Cook en www.applesfera.com, 2012 https://bit.ly/3IIaI9h
Cramer, M. (2013). The Death of the Media Brand. EContent, 36(5), 18-24.
de Corniere, A., & Sarvary, M. (2017). Social media and the news industry. Available at SSRN 3049358 DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3049358 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3049358
Edo, C., Yunquera, J., & Bastos, H. (2019). Content syndication in news aggregators. Towards devaluation of professional journalistic criterio. Comunicar. Media Education Research Journal, 27(1). https://www.scipedia.com/public/Edo_et_al_2019a DOI: https://doi.org/10.3916/C59-2019-03
Estal Saster, R. D. (2014). Novedades de la reforma de la Ley de propiedad intelectual (Ley 21/2014, de 4 de noviembre). Revista CESCO De Derecho De Consumo, (12), 151-154. Recuperado a partir de https://revista.uclm.es/index.php/cesco/article/view/626
Figueroa, P., & Codina, L. (2018). Agregadores de noticias: caracterización, funciones y estudios de caso. https://repositori.upf.edu/handle/10230/34272
Flipboard. www.flipboard.com
Fowler, Geoffrey A. (2014, Febrero). Facebook Paper vs. Flipboard: Which News App Delivers?. The Wall Street Journal. https://www.wsj.com/
George, L., & Hogendorn, C. (2012). Aggregators, search and the economics of new media institutions. Information Economics and Policy, 24(1), 40-51. https://doi.org/10.1016/j.infoecopol.2012.01.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.infoecopol.2012.01.005
Guallar, J. (2011). Prensa digital en 2010. Anuario ThinkEPI, 5(1), 101-105.
Guallar, J. (2013). Prensa digital en 2011-2012. Anuario ThinkEPI, 7, 194-199. http://hdl.handle.net/10760/19934
Guallar, J. (2016). Curación de contenidos en bibliotecas mediante plataformas social media. Anuario ThinkEPI, 10, 142-151. DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2016.30 DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2016.30
Guallar, J., & Masip, P. M. (2012). Lectura de prensa en dispositivos móviles. In Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento: mercado, servicios y derechos (pp. 219-236). Pirámide.
Guallar, J., & Traver, P. (2021). Curación de contenidos de bibliotecas en medios sociales: plataformas, técnicas y buenas prácticas. Anuario ThinkEPI, 2021, vol. 15, p. 1-16. http://hdl.handle.net/2445/184801 DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2021.e15d02
Guallar, J., Abadal, E., & Codina, L. (2013). Sistemas de acceso a la información de prensa digital: tipología y evolución. Investigación bibliotecológica, 27(61), 29-52. http://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v27n61/v27n61a3.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-358X(13)72553-X
Jeon, D. S. (2018). Un análisis económico de los agregadores de noticias. Papeles de Economía Española, (157), 199-213.
Llobet, G. (2015). Los agregadores de noticias y la prensa escrita en la era de Internet. Papeles de economía española, (145), 172. https://bit.ly/3z7agOH
Martínez-Comeche, J. A., García-Moreno, M. A., Fernández Fuentes, M. B., & Pérez Álvarez, S. (2009). Sindicación de contenidos y su aplicación en los organismos públicos españoles. Memoria del 5º Seminario Hispano-mexicano de Investigación en Bibliotecología y Documentación, 107. https://bit.ly/3yJ8KB6
Molina, S. G., Canavilhas, J., Prieto, M. C., Noriega, C. L., & Cobos, T. C. (2013). Hacia el periodismo móvil. Santiago de Chile: Revista Mediteránea de Comunicación. https://bit.ly/3O9aUzt
Nadzir, M., Hussain, A., Mkpojiogu, E. O., Adetunmbi, S., & Hassooni, M. N. (2019). Assessing the comfort in use of a flipboard mobile news magazine app. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8, 428-430. https://bit.ly/3aCI6BY
Nasr, N., & Jeon, D.S. (2014). News aggregators and competition among newspapers in the Internet. TSE, 12-20. https://doi.org/10.2139/ssrn.2164396 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2164396
Negredo, S., Amoedo, A., Vara-Miguel, A., Moreno, E., Kaufmann, J. (2020). Digital News Report España 2020. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra. DOI: https://doi.org/10.15581/019.002 DOI: https://doi.org/10.15581/019.002
Purcell, K., Rainie, L., Mitchell, A., Rosentiel, T., Olmstead, K., 2010, Understanding the participatory news consumer. How internet and cellphone users have turned news into a social experience, Pew Research Centre, Sur le journalisme - About journalism - Sobre jornalismo - Vol 3, n°2 - 2014 27 Project for Excellence in Journalism, URL: http://www. pewinternet.org/~/media//Files/Reports/2010/PIP_Understanding_the_Participatory_News_Consumer.pdf
Rižnar, I. (2017, April). Flipboard in Foreign Language Learning/Teaching in Post-Secondary Education. In International OFEL Conference on Governance, Management and Entrepreneurship (p. 552). Centar za istrazivanje i razvoj upravljanja doo. https://bit.ly/3P7NR9N
Salazar, D. (2018). No hemos entendido nada: Qué ocurre cuando dejamos el futuro de la prensa a merced de un algoritmo. Debate.
Valle Contreras, J. D. (2018). Herramienta de análisis y visualización de noticias basada en Machine Learning aplicado a Redes Sociales (Bachelor‘s thesis). https://bit.ly/3o4RVLY
Vara, A., Amoedo, A., Moreno, E., Negredo, S., Kaufmann, J. (2022). Digital News Report España 2022. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra. DOI: https://doi.org/10.15581/019.2022 DOI: https://doi.org/10.15581/019.2022
Vizcaíno-Laorga, R., Montes Vozmediano, M. & De La Torre, P. (2017). Tocando la realidad en la producción de contenidos informativos, rutinas profesionales y participación en entornos digitales. Prisma Social, 19, 192-225. https://bit.ly/30VL7n
Vizoso, Á., & Vázquez-Herrero, J. (2019). Plataformas de fact-checking en español. Características, organización y método. Communication & society, 32(1), 127-144. https://bit.ly/3aCG4BE
Yunquera Nieto, J. (2015). Las revistas sociales personalizadas a través de agregadores compiten con el resto de medios informativos digitales. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 28, 1-13. http://hdl.handle.net/11441/66552 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2015.i28.09
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.