Reading press images, photography and its influence on the intercultural attitude of chilean young people

Authors

  • Alejandro Aros-Aravena Universidad del Bío-Bío
  • Victoria Esgueva-López Universidad Politécnica de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3644

Keywords:

Photography, Communication students, Image, Interculturality, University, Media studies

Abstract

The image especially influences young people who are more familiar with the various spaces that exhibit them in digital media. For this reason, for the present investigation, the objective of knowing the perception of young university students regarding press images and their impact on their tolerance towards multicultur- alism has been set. A qualitative methodology has been proposed that through
the observation of 24 images by 60 students have selected the most satisfactory answer. The conclusions show that the image has a positive impact on interculturality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arros-Aravena, A. (2022). La lectura de imágenes periodísticas como estrategia de educación intercultural en estudiantes universitarios. El caso de la cultura mapuche en Chile [Tesis Doctoral, Universidad de Almería] http://repositorio.ual.es/handle/10835/13128 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2v88dx2.17

Assaker, G., O’Connor, P., y El-Haddad, R. (2020). Examining an integrated model of green image, perceived quality, satisfaction, trust, and loyalty in upscale hotels. Journal of Hospitality Marketing and Management, 29(8), 934-955. https://doi.org/10.1080/19368623.2020.1751371 DOI: https://doi.org/10.1080/19368623.2020.1751371

Baberini, M., Coleman, C. L., Slovic, P., y Västfjäll, D. (2015). Examining the Effects of Photographic Attributes on Sympathy, Emotions, and Donation Behavior. Visual Communication Quarterly, 22(2), 118-128. https:// doi.org/10.1080/15551393.2015.1061433 DOI: https://doi.org/10.1080/15551393.2015.1061433

Baeza, P. (2001). Por una función crítica de la fotografía de prensa. Gustavo Gili.

Bajo, M. J. (2016). Representaciones sobre el paisaje en los futuros maestros/as de educación infantil y primaria. Un estudio de caso. [Tesis Doctoral, Universidad de Salamanca] http://hdl.handle.net/10366/132799

Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Benavides, M. O., y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: Triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124.

Bui, V., Alaei, A. R., Vu, H. Q., Li, G., y Law, R. (2022). Revisiting Tourism Destination Image: A Holistic Measurement Framework Using Big Data. Journal of Travel Research, 61(6), 1287-1307. https://doi. org/10.1177/00472875211024749 DOI: https://doi.org/10.1177/00472875211024749

Caple, H., y Bednarek, M. (2016). Repensar los valores noticiosos: Lo que un enfoque discursivo puede decirnos sobre la construcción del discurso noticioso y la fotografía noticiosa. Journalism, 17(4), 435-455. https:// doi.org/10.1177/1464884914568078 DOI: https://doi.org/10.1177/1464884914568078

Del Valle-Rojas, C., Ruiz, M. J., Verdú, F. J., y Layera, F. (2019). Tratamiento informativo de los mapuches en el diario El Mercurio. Un análisis de contenido desde la teoría del framing. Correspondencias & Análisis, 9, 86–103. https://doi.org/10.24265/cian.2019.n9.05 DOI: https://doi.org/10.24265/cian.2019.n9.05

Fontcuberta, J. (2000). El beso de Judas: Fotografía y verdad. Gustavo Gili.

Galak, E. (2019). Por una epistemología de la imagen-movimiento del cuerpo. Homogeneización, universalización, estética y política de lo corporal. Revista Tempos e Espaços em Educação, 12(28), 33-48. https://doi. org/10.20952/revtee.v12i28.10162 DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v12i28.10162

García, T., García, L., González, R., Carvalho, J., y Catarreira, S. (2016). Revisión metodológica de la triangulación como estrategia de investigación. CIAIQ2016, 3, 639-648.

Gaskell, G. D. (2000). Qualitative Researching with Text, Image and Sound. Sage Publications Ltd.

Gehlbach, H., Robinson, C. D., Vriesema, C. C., Bernal, E., y Heise, U. K. (2022). Worth more than 1000 words: How photographs can bolster viewers’ valuing of biodiversity. Environmental Conservation, 49(2), 99-104. https://doi.org/10.1017/S0376892922000042 DOI: https://doi.org/10.1017/S0376892922000042

Hogue, J. V., y Mills, J. S. (2019). The effects of active social media engagement with peers on body image in young women. Body Image, 28, (1-5). https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2018.11.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2018.11.002

Holm, G. (2020). Photography as a research method en Leavy Patricia (Ed.), The Oxford Handbook of Qualitative Research (1 ed., Vol. 1 pp. 569-600). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/ oxfordhb/9780190847388.013.26 DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190847388.013.26

Ibáñez, N. (1999). ¿Cómo surge el lenguaje en el niño? Los Planteamientos de Piaget, Vygotski y Maturana. Revista de Psicología, 8(1), 43-46. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0581.1999.17134

Ibáñez-Salgado, N., y Druker-Ibáñez, S., (2018). La educación intercultural en Chile desde la perspectiva de los actores: Una co-construcción. Convergencia, 25(78), 227-249. https://doi.org/10.29101/crcs. v25i78.9788 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v25i78.9788

Incacutipa-Limachi, D. J. (2021). El juego del niño indígena aymara y los saberes previos como fundamento para la educación intercultural. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(1-23). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.887. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.887

Krutkin, V. L. (2020). The concept of «representation» and the limits of its application in the study of photographic experience. Praxema, 2(24), 56-73. https://doi.org/10.23951/2312-7899-2020-2-56-73 DOI: https://doi.org/10.23951/2312-7899-2020-2-56-73

León-Duarte, G. (2022). Methodological Principles of Interdisciplinary Research: The Integrated Study of the Image in Social Networks. TECHNO Review. International Technology. Science and Society Review 11(1). https://doi.org/10.37467/gkarevtechno.v11.3097 DOI: https://doi.org/10.37467/gkarevtechno.v11.3097

Maciá Barber, C. (1 al 5 de julio de 2002). Tecnología y manipulación en la fotografía de prensa [Discurso principal] Primeras Jornadas Imagen, Cultura y Tecnología . Universidad Carlos III de Madrid, España.

Martínez-Oña, M. M., y Muñoz, A. M. M. (2015). Iconografía, estereotipos y manipulación fotográfica de la belleza femenina. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21(1), 369-384. https://doi.org/10.5209/rev_ ESMP.2015.v21.n1.49100 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n1.49100

Memou, A. (2018). Photography and social movements. Manchester University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt21215w4

Mena de Torres, J. (2016). Construcción del concepto visual de la educación. Visiones de la educación a través de la fotografía artística, la fotografía de prensa y los estudiantes. [Tesis Doctoral, Universidad de Granada] https://digibug.ugr.es/handle/10481/40403

Morales-Saavedra, S., Quintriqueo-Millán, S., Uribe-Sepúlveda, P. A., y Arias-Ortega, K. (2018). Interculturality in higher education: Experience in preschool education in La Araucania, Chile. Convergencia, 25(77), 55-76. DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v25i77.4706

Moreno-Baquerizo, J. L. M.-B. (2016). La construcción de la mirada artificial a comienzos del tercer milenio. Aproximación crítica a los bancos de imágenes fotográficos. [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid] https://eprints.ucm.es/id/eprint/39185/1/T37789.pdf

Moser, G. (2022). When Photographs Fail, When Monuments Fall: Photography and Reparations in Canada.

Photography and Culture, 15(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/17514517.2022.2035985 DOI: https://doi.org/10.1080/17514517.2022.2035985

Müller, M. G., Kappas, A., y Olk, B. (2012). Percepción de la fotografía de prensa: Un nuevo modelo integrador que combina iconología con métodos psicofisiológicos y de seguimiento ocular. Visual Communication, 11(3), 307-328. https://doi.org/10.1177/1470357212446410 DOI: https://doi.org/10.1177/1470357212446410

Parkmann, F. (2022). Asserting Photography’s Social Function: Exhibitions of Soviet Photography in Interwar Czechoslovakia. History of Photography, 2(45), 139-161 https://doi.org/10.1080/03087298.2022.206 9814 DOI: https://doi.org/10.1080/03087298.2022.2069814

Perales, F. J. (2008). La imagen en la enseñanza de las ciencias: Algunos resultados de investigación en la Universidad de Granada, España. Formación universitaria, 1(4), 13-22. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062008000400003

Ramos Navas-Parejo, M., Rodríguez-García, A.-M., y Gómez García, G. (2019). La gamificación en el aula universitaria. Una metodología activa e inclusiva. Percepciones por parte del alumnado universitario. En Roig-Bila Rosabel (Ed.), (1 ed., Vol. 1 pp. 669-678) Octaedro.

Sánchez-Vigil, J.-M., Marcos-Recio, J.-C., y Olivera-Zaldua, M. (2009). Influencia de la fotografía digital en los departamentos de documentación de prensa. El profesional de la información, 18(3), 278–283. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2009.may.04

Sampietro, A., y Sánchez-Castillo, S. (2020). Building a political image on Instagram: A study of the personal profile of Santiago Abascal (Vox) in 2018. Communication and Society, 33(1), 169-184. https://doi. org/10.15581/003.33.1.169-184 DOI: https://doi.org/10.15581/003.33.37241

Santamaría, A., y Alcalde, E. (2020). Una experiencia universitaria de gamificación en línea o en el aula presencial:

¿es este recurso de aprendizaje posible en ambos entornos? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 20, 761-786. https://doi.org/10.1590/1984-6398202016390 DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202016390

Published

2022-11-10

How to Cite

Aros-Aravena, A., & Esgueva-López, V. (2022). Reading press images, photography and its influence on the intercultural attitude of chilean young people. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 11(2), 1–11. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3644