The Narrative of Artivism as a Trend in Advertising
Campaign: “In Spain we call it equality”
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3578Keywords:
Artivism, Advertising, Social Campaign, Digital Communication, Creativity, Audience, NarrativeAbstract
The democratization of communications through social media has promoted a change in the consumer profile. It is perceived that society shows a more open awareness, focused on sustainability, care for the environment and social inclusion. Artivism, understood as a phenomenon that removes art from museums and galleries to give it a social function, could be an opportunity for a change of model where the emotions that art and activism arouse come together to achieve a narrative with a greater effect on the audience to whom the advertising seeks to reach.
Downloads
Global Statistics ℹ️
375
Views
|
220
Downloads
|
595
Total
|
References
Abarca, J. (2017). Breve introducción al grafitti. [blog]. https://bit.ly/2rB6iLe
Aladro, E., Jivkova, D. & Bailey, O. (2018). Artivismo: Un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora. Comunicar, 57, 9-18. https://doi.org/10.3916/C57-2018-01 DOI: https://doi.org/10.3916/C57-2018-01
Bernárdez, A. & López, N. (2019). El artivismo en la redes sociales: análisis del discurso de las ilustradoras en la huelga del 8 de marzo de 2018 en España. En Jivkova, D., Aladro, E. & Sosa, R. (coords) Entender el Artivismo. Editorial Peter Lang.
Carrasco, R., Villar, E. & Marin, M. (2018). Artivismo y ONG: Relación entre imagen y «engagement» en Instagram. Comunicar, 26(57), 29-38. https://doi.org/10.3916/C57-2018-03 DOI: https://doi.org/10.3916/C57-2018-03
De Miguel, M. & Toledano, F. (2018). Storytelling y Storydoing: técnicas narrativas para la creación de experiencias publicitarias. En F. García, V. Tur-Viñés, I. Arroyo-Almaraz, L. Rodrigo (Eds.), Creatividad en Publicidad. Del impacto al comparto (p. 215-232). Dykinson.
Delgado, M. (2013). Artivismo y pospolítica. Sobre la estetización de las luchas sociales en contextos urbanos. Quaderns-e de l’Institut Català d’Antropologia, 18(2), 68-80.
Fernández-De-Rota, A. (2013). El acontecimiento democrático. Humor, estrategia y estética de la indignación. Revista de Antropología Experimental, 13, 1-25. https://bit.ly/2Ik3nkr
Fernández Rincón, A. (2019). Artivismo y co-creación: la comunicación digital en la huelga feminista del 8M. Dígitos, 56-74. http://dx.doi.org/10.7203/rd.v0i5.142 DOI: https://doi.org/10.7203/rd.v0i5.142
Gómez Rodríguez, J.A. ( 2005). “Lo que no venda, cántelo” Algunas reflexiones sobre el papel de la música en publicidad. En Olarte Martínez, M. (Ed) La música en los medios audiovisuales. Algunas aportaciones. p.225-266. Plaza Universitaria ediciones-
Hotwire (2020) Marcas con conciencia (II). La era del propósito corporativo. Disponible en: https://bit.ly/3a0yctw
Jivkova, D., Aladro, E. & Sosa, R. (2019). Entender el Artivismo. Editorial Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b13498
Klein, R., Rius-Ulldemolins, J. (2021). Prácticas culturales y espacios públicos como lugares de interacción social y política. Un análisis del artivismo en Barcelona y Valencia. Arte, Individuo y Sociedad, 33(3), 753-767. https://dx.doi.org/10.5209/aris.69984 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.69984
López-Ganet, T. (2022). Artivismo contra la opresión para transformar la educación. Tercio Creciente 21, 7-25. https://dx.doi. org/10.17561/rtc.21.6471 DOI: https://doi.org/10.17561/rtc.21.6471
López-Trigo, M., Puchalt, M. & Cuesta, V. (2019). Artivismo plus Grassroots. Estudio del caso: la Campaña Municipal de Manuela Carmena. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 1190-1203. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1378 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1378
Mateos, C. & Sedeño, A. (2018). Videoartivismo: Poética del conflicto simbólico. Comunicar, 26(57), 49-58. https://doi.org/10.3916/C57-2018-05 DOI: https://doi.org/10.3916/C57-2018-05
Martín Casado, T.G. (2016). El sexismo en la creatividad publicitaria; Limitar el estereotipo por derecho. Serbiluz. Universidad del Zulia. Opción, 32(10), 188-208.
Mesías-Lema, J. M. (2018). Artivism and social conscience: Transforming teacher training from a sensibility standpoint. Comunicar, 26(57), 19-28. https://doi.org/10.3916/C57- 2018-02 DOI: https://doi.org/10.3916/C57-2018-02
Montague, T. (2013). True Story: how to Combine Story and Action to Transform your Business. Harvard Business Press.
Padilla, G. (2019). Desgeolocalización y viralización del artivismo en redes sociales. En Jivkova, D., Aladro, E. & Sosa, R. (coords) Entender el Artivismo. Editorial Peter Lang.
Ritoré, J. A. (2012). #SocialTelling: el storytelling del Tercer Sector. Disponible en: https://bit.ly/3OOEo6s
Sánchez Olmos, C. (2009). La musicidad. Las relaciones comerciales y culturales entre la industria discográfica y la publicidad. Collegi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya
Sánchez Rodríguez, V. (2015). Música y publicidad. Una aproximación metodológica al análisis músico-audiovisual de anuncios televisivos. Revista de comunicación Vivat Academia, 133, 86-101. DOI: https://doi.org/10.15178/va.2015.133.86-101
Sánchez Serrano, D. (2018) La publicidad de IKEA: 1996-2012. Estudio de sus estrategias de comunicación en relación con los cambios sociales. [Tesis doctoral] Universidad Complutense de Madrid.
Silot, E. (2021, marzo). Artivismo global. El arte de Erik Ravelo. Hyper Media Magazine. Disponible en: https://bit.ly/3OKGqoe
Stubs, R., Silva, F. & Lessa, P. (2018). Artivismo, estética feminista e produção de subjetividade. Revista Estudos Feministas, 26(2). http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n238901 DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n238901
Szmulewicz R.I. (2012). Fuera del cubo blanco. Lecturas sobre arte público contemporáneo. Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvckq6ph
Tejo, C. (2021). Arte asociacionista cubano para un fin de siglo: artivismo, performance y revolución. Arte y políticas de identidad, 25, 33-51. DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.506191
Vallhonrat Bodas, S. & Martí Perelló, S. (2000). Lo verbal y lo no verbal en el mensaje publicitario televisivo. Contextos XVII-XVIII/33-36, 223-241.
We are Social & Hootsuite (2021). Global Digital Overview. Digital 2021. https://bit.ly/3ObUzej
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).