Sports Communication and Social Networks
Streaming the Olympic Games on Rtve.es Twitch
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3074Keywords:
Specialized communication, Sports, Twitch, Streaming, RTVE, Social Networks, InteractivityAbstract
Rtve.es stands out for experimenting with new formats and for driving innovation. This study analyzes the streaming of the Tokyo 2020 Olympic Games using a new format called Twitch, which is becoming one of the main streaming platforms on social networks. The format (typology, structure, duration, and genre) and the implementation of chats (opening, moderation, and configuration) are analyzed in the study. The methodology is based on an interview with content creators and a content analysis; it concludes with an interest use pattern for working professionals and trainees.
Downloads
References
Arjona, B. (2010). Los nuevos canales audiovisuales basados en la web: Rtve.es. Icono 14, 8(1) ,98-113. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v8i1.283
Barbieri F., Espinosa-Anke L., Ballesteros, M., Soler-Company J., & Saggion, H. (2017). Towards the Understanding of Gaming Audiences by Modeling Twitch Rmotes. In Third Workshop on Noisy User-generated Text (pp. 11-20). Association for Computational Linguistics. DOI: https://doi.org/10.18653/v1/W17-4402
Bingham, C. (2017). Talking about Twitch: Dropped Frames and a Normative Theory of New Media Production. The International Journal of Research into New Media Technologies, 26(2), 269–286. doi: 10.1177/1354856517736974 DOI: https://doi.org/10.1177/1354856517736974
Blanché, R., & Dubucs, J. (1970). La logique et son histoire. Armand Colin.
Boylan, M. (2009, August). Alice in Wonderland and cultural diversity [Paper]. 19th Biennial Congress of the International Research Society for Children’s Literature, Frankfurt.
Casanova, J. (2009). La nueva era de las retransmisiones deportivas en televisión. Forum de Recerca, 15, 5-17.
Citlali, E.C., García-Rivero, A., & Bonales-Daimiel, G. (2021). Twitch: the Key to the New Paradigm in Commercial Communication, Sphera Publica, 1(21), 89-114.
De Sola-Pueyo, J., & Ortiz-Sobrino, M. A. (2021). La utilización de las notificaciones de las aplicaciones móviles en los medios de comunicación españoles. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 283-302. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1516
De Vicente, A. M. (2015). Innovaciones en periodismo digital: experiencias en narrativa transmedia del Lab de RTVE.es (2011-2015). En F. Sabes; Verón, J.J, Innovación y cambio en la sociedad post-industrial (pp. 4-12). Asociación de Periodistas de Aragón.
De Vicente, A. M. (2019). Cómo usar las narrativas interactivas en un telediario tradicional. En J. Sierra y J.M. Lavín, Redes sociales, Tecnologías digitales y narrativas interactivas en la sociedad de la información, (pp. 491-499). McGraw-Hill.
De Vicente, A. M., Carballeda, M., & Cea, N. (2021). La divulgació científica sobre el virus SARS-CoV-2 i la COVID-19: la sèrie El Método del Lan de RTVE.es com a cas objete d´estudi. Comunicació: revista de recerca i d'anàlisi, 38 (2), 71-91.
Díaz Sánchez–Cruzado, C. (2015). La edición de los espacios deportivos de los informativos de la franja del mediodía de tve1, antena 3, cuatro, telecinco y la sexta (año 2013) [Tesis doctoral]. Universidad San Pablo CEU.
Flores-Saviaga, C., Hammer, J., Flores, J.P., Seering, J., Reeves, S., & Savage, S. (2020). Audience and Streamer Participation at Scale on Twitch [PDF]. Recuperado de Audience and Streamer Participation at Scale on Twitch researchgate.net DOI: https://doi.org/10.1145/3342220.3344926
Gandolfi, E. (2016). To Watch or to Play, it is in the Game: the Game Gulture on Twitch.tv among Performers, Plays and Audiences. Journal of Gaming and Virtual Worlds, 8(1), 63–8. DOI: https://doi.org/10.1386/jgvw.8.1.63_1
García Avilés, J. A. (2011). La participación de la audiencia como elemento del servicio público de la televisión: el caso de TVE y Rtve.es. En B. León (Coord.), La televisión pública a examen (pp. 33-47). Comunicación Social Ediciones.
García, E., Moragas, M., & Gómez, M. (s/f). El deporte en las televisiones españolas. Un papel creciente en la programación. Quadernsdigital.net, Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos/hemeroteca/r_32/nr_464/a_6275/6275.pdf
Gutiérrez, J.F., & Cuartero, A. (2020). El Auge de Twitch: Nuevas Ofertas Audiovisuales y Cambios del Consumo Televisivo entre la Audiencia Juvenil. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 50, 159-175. DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.11
Hamilton, W. A., Garretson, O., & Kerne, A. (2014). Streaming on Twitch: Fostering Participatory Communities of Play within Live Mixed Media. In M. Jones., & Palanque, P. (Eds.). Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1315-1324). Association for Computing Machinery. Doi: https://doi.org/10.1145/2556288.2557048 DOI: https://doi.org/10.1145/2556288.2557048
Ksiazek, T. B. (2015). Civil Interactivity: How News Organizations’ Commenting Policies Explain Civility and Hostility in User Comments. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 59(4), 556–573. Doi: https://doi.org/10.1080/08838151.2015.1093487 DOI: https://doi.org/10.1080/08838151.2015.1093487
Ma, X., Zhang, C., Liu, J., Shea, R., & Fu, D. (2017). Live Broadcast with Community Interactions: Bottlenecks and Optimizations. IEEE Transactions on Multimedia, 19(6), 1184–1194. DOI: https://doi.org/10.1109/TMM.2016.2646182
Marcos, N. (2021). Twitch, ¿una nueva forma de informar? Definición de las causas del éxito de la plataforma de Amazon y análisis de su aptitud como medio periodístico [Trabajo de Fin de Máster]. Universidad de Sevilla.
Martín, J. (2009). Los nuevos modelos de producción audiovisual aplicados a contenidos deportivos. En VI Congresso SOPCOM Sociedade dos media: Comunicação, Política e Tecnologia (pp. 3262-3276). Universidad Lusófona.
Martín-Moraleda, I. J. (2020). La creatividad televisiva en redes sociales @RTVE en Twitter. Creatividad y medios de comunicación en el contexto digital. Creatividad y Sociedad, 33, 261-280.
Meso, K., Palomo, M.B., & Ganzabal.M. (2009). Análisis del periodismo participativo en las principales cadenas de televisión en la era de Internet. Los casos de antena3.com, Telecinco.es, plus.es, la sexta.es, cuatro.com y Rtve.es. En B. León (Coord.), Telerealidad: el mundo tras el cristal (192-204). Comunicación Social y Ediciones.
Molinero, L.G. (2017). Análisis comparativo de los programas deportivos de televisión Jugones, Deportes Cuatro e Informativo de deportes de TVE [Trabajo Fin de Grado]. Universidad de Valladolid
Moreno, E., Amoedo, A., & Martínez-Costa, M.P. (2012). La redefinición el servicio público audiovisual en la convergencia digital: el caso de Radio Nacional y Rtve.es. III Congreso internacional Asociación española de investigación de la comunicación. Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC).
Navarro, F. (2013). The Informative Purposes of Social Media Updates Shares by Cybermedia with Different Media Matrix: Analysis of ABC.es, Rtve.es, CadenaSER.com and Lainforamcion.com. Comunicación y Sociedad, 26(4), 77- 101.
Olmedo, S., & López-Villafranca, P. (2019). Análisis comparativo de “podcasts” y series televisivas de ficción. Estudio de casos en España y Estados Unidos, 9(2), 183-213. DOI: https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Analis
Paíno A., Rodríguez- Fidalgo M., & Ruiz- Paz, Y. (2017). La ludificación de los contenidos informativos: el docugame en los medios de comunicación españoles. Estudio de caso de Que tiemble el camino, Bugarach y Detrás del paraíso. Sphera publica, 2(17), 29-52.
Pires, K., & Simon, G. (2015). YouTube live and Twitch: a tour of user-generated live streaming systems. Proceedings of the 6th ACM Multimedia systems conference, 225-230. doi. https://doi.org/10.1145/2713168.2713195 DOI: https://doi.org/10.1145/2713168.2713195
Pollack, C., Kim, J., Emond, J., Brand, J., Gilbert-Diamond, D., & Masterson, T. (2020). Prevalence and strategies of energy drink, soda, processed snack, candy and restaurant product marketing on the online streaming platform Twitch. Public Health Nutrition, 23(15), 2793-2803. Doi: https://doi.org/10.1017/S1368980020002128 DOI: https://doi.org/10.1017/S1368980020002128
Rico Jérez, M. (2014). La aplicación de los géneros informativos e interpretativos en las tertulias políticas del grupo Intereconomía. Estudios del mensaje periodístico, 20(2), 873-884. doi: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n2.47060 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n2.47060
Rodríguez-Fidalgo, M., & Sánchez Mera, A. (2013). La distribución de contenidos multipantalla ¿ante nuevos contenidos mediáticos?: estudio de caso de Rtve.es en su móvil. En J. Canavilhas (coord.), Noticias e Mobilidade: o jornalismo, na era dos dispositivos móveis, (pp. 265-292). Universidade Da Beira Interior (UBI), Labcom.
Rojas-Torrijos, J.L. (2014) Periodismo deportivo, divulgación e innovación. Estudio de casos de coberturas informativas internacionales de los JJ.OO. de Invierno. Textual & Visual Media, 7, 241-254.
Romero-Mejias, A. (2016). Las plataformas de contenido y su repercusión en la audiencia digital: los casos de YouTube y Twitch [Trabajo de Fin de Grado]. Universidad de Zaragoza.
Sánchez Castillo, S. & Mercado, M.T. (2011). Narrativa audiovisual y discapacidad: realización televisiva comparada de los jugos olímpicos y paralímpicos de Pekin 2008. Zer, 31, 89-107.
Sandulescu, A. y Miranda, J. (2021). Evolución del periodista audiovisual en los informativos: estudio y análisis de montaje de piezas audiovisuales durante la pandemia. En B. Puebla. y R. Vinader (cords), Ecosistema de una pandemia: COVID 19 (pp. 456-475). Dykinson.
Schmitz, A. & De Macedo, V. (2009). Compressed dimensions in digital media occupation. Journalists in transformation. Journalism, 10(5), 587–603. doi:10.1177/ 1464884909106534 DOI: https://doi.org/10.1177/1464884909106534
Sidorenko, P., Cantero, J.I., & Herranz, J.M. (2018). Periodismo y realidad virtual: la tecnología al servicio de la información deportiva. En J. L González. y J. A. García Avilés (Coords), Mediamorfosis: radiografía de la innovación en el periodismo (pp. 137-150). Sociedad Española de Periodística.
Sjöblom, M., Törhönen, M., Hamari, J., & Macey, J. (2019). The ingredients of Twitch streaming: affordances of game streams. Computers in Human Behavior, 92, 20-28. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.10.012 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.10.012
Storstein Spilker, H., Ask, K., & Hansen, M. (2020). The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing. Information, Communication & Society, 23(4), 605-620. doi: 10.1080/1369118X.2018.1529193 DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1529193
Streamlabs (2021). Informe de la industria de transmisión en vivo. Recuperado de Streamlabs & Stream Hatchet Q1 2021 Live Streaming Industry Report | by Ethan May | Streamlabs Blog
Vega , R.A. (2013). La información deportiva en Canal Sur: una aproximación a su tratamiento en la radio televisión de Andalucía [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla.
Yizhou, T. (2021). Watching sports on Twitch? A study of factors influencing continuance intentions to watch Thursday Night Football co-streaming. Sport Management Review. Doi:https://doi.org/10.1080/14413523.2021.1930700 DOI: https://doi.org/10.1080/14413523.2021.1930700
Zhao, Q., Chen, C.D., Cheng, H.W., & Wang, J.L. (2018). Determinants of live streamers’ continuance broadcasting intentions on Twitch: A self-determination theory perspective. Telematics and Informatics, 35(2), 406-420. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.12.018 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.12.018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.