The Incidence of CSR in the Corporate Image
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v4.82Keywords:
Corporate social responsibility, Brand image Communication, StakeholdersAbstract
This article focuses on determining how communication of Corporate Social Responsibility (CSR) affects the perception of Brand Image (BI), on the subject of analysis throughout the value chain. The methodological tools have applied surveys and content analysis. The overall results determine that CSR helps to improve the perception of BI. As part of the conclusions, the stakeholders assume CSR as an intrinsic action to the responsibilities as the company, through a communication valued as credible and reliable.
Downloads
References
Aaker, D. (2002). Construir marcas poderosas. Barcelona: Gestión.
Amaladoss, M. y Manohar, H. (2013). Communicating corporate social responsibility – a case of CSR communication in emerging economies. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 20, pp. 65-80. DOI: https://doi.org/10.1002/csr.287
Arenas, D. y Mária, J. (2010). Corporate citizenship. En Batllori, G. (Ed.), El MBA de ESADE. Todos los conocimientos para alcanzar el éxito profesional (pp. 499-525). Barcelona: Planeta.
Arendt, S. y Brettel, M. (2010). Understanding the influence of corporate social responsibility on corporate identity, image, and firm performance. Management Decision, 48(10), pp. 1469-1492. DOI: https://doi.org/10.1108/00251741011090289
Arvidsson, S. (2010). Communication of corporate social responsibility: a study of the views of management teams in large companies. Journal of Business Ethics, 96, pp. 339-354. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-010-0469-2
Azuero, D. (2009). La comunicación de la RSE. Propuestas para un modelo de comunicación responsable. Madrid: Forética.
Baghi, I., Rubaltelli, E. y Tedeschi, M. (2009). A strategy to communicate corporate social responsibility. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 16, pp. 15-26. DOI: https://doi.org/10.1002/csr.174
Bigné, E., Currás, R. y Aldás, J. (2012). Dual nature of cause-brand fit. Influence on corporate social responsibility consumer perception. European Journal of Marketing, 46(3-4), pp. 575-594. DOI: https://doi.org/10.1108/03090561211202620
Borrini, A. (2006). Publicidad, diseño y empresa. Buenos Aires: Infinito.
Cerviño, J. (2002). Marcas internacionales. Cómo crearlas y gestionarlas. Madrid: Pirámide.
Cantó-Milá, N. y Lozano, J. (2008). The spanish discourse on corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 87, pp. 157-171. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-008-9810-4
Cooper, A. (2006). Planning: cómo hacer el planteamiento estratégico de las comunicaciones. Buenos Aires: Thomson.
Epstein, M. y Birchard, B. (2001). La empresa honesta. Cómo convertir la responsabilidad corporativa en ventaja competitiva. Barcelona: Paidós.
García-Marzá, D. (2004). Ética empresarial. Del diálogo a la confianza. Madrid: Trotta.
Hernández, M., Losada, A. y Macías, A. (2007). Estrategia y conducta social de la organización. Salamanca: Universidad Pontificia Salamanca.
Hollender, J. y Breen, B. (2010). The responsibility revolution. How the next generation of businesses will win. San Francisco: Jossey-Bass.
Kim, S. (2011). Transferring effects of CSR strategy on consumer responses: the synergistic model of corporate communication strategy. Journal of Public Relations Research, 23(2), pp. 218-241. DOI: https://doi.org/10.1080/1062726X.2011.555647
Mullerat, R. (2010). International corporate social responsibility. The role of corporations in the economic order of the 21st century. London: Kluwer Law International.
Morsing, M., Schultz, M. y Nielsen, K. (2008). The catch 22 of communicating CSR: Findings from a Danish study. Journal of Marketing Communications, 14(2), pp. 97-111. DOI: https://doi.org/10.1080/13527260701856608
Olcese, A. (2011). Creación de valor y responsabilidad social de la empresa en las empresas del Ibex 35. Barcelona: RACEF.
Orozco, J. y Roca, D. (2011). La incidencia de la RSC en la marca: del ensayismo español al cientificismo anglosajón. Questiones Publicitarias, 16(1), pp. 91-107. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qp.71
Polo, J. (2011). La RSC de las grandes empresas españolas con presencia en América Latina. Madrid: Fragua.
Ramiro, P. (2009). Las multinacionales y la responsabilidad social corporativa: de la ética a la rentabilidad. En Hernández, J. & Ramiro, P. (Ed.), El negocio de la responsabilidad. Crítica de la responsabilidad social corporativa de las empresas transnacionales (47-78). Barcelona: Icaria.
Sanz de la Tajada, L. (1996). Auditoría de la imagen de empresa. Métodos y técnicas de estudio de la imagen. Madrid: Síntesis.
Simic, P. y Belliu, A. (2001). Corporate social responsibility and cause-related marketing: an overview. International Journal of Advertising, 20, pp. 207-222. DOI: https://doi.org/10.1080/02650487.2001.11104887
Sohn, Y., Han, J. y Lee, S. (2012). Communication strategies for enhancing perceived fit in the CSR sponsorship context. International Journal of Advertising, 31(1), pp. 133-146. DOI: https://doi.org/10.2501/IJA-31-1-133-146
Sweeney, L. y Coughlan, J. (2008). Do different industries report corporate social responsibility differently? An investigation through the lens of stakeholder theory. Journal of Marketing Communications, 14(2), pp. 113-124. DOI: https://doi.org/10.1080/13527260701856657
Valor, C. y Hurtado, I. (Eds.). (2009). Las empresas españolas y la responsabilidad social corporativa. La contribución a los objetivos de desarrollo del milenio. Madrid: Catarata.
Van Riel, C. (1997). Comunicación corporativa. Madrid: Prentice Hall.
Villafañe, J. (2004). El estado de la publicidad y el corporate en España y Latinoamérica. Madrid: Pirámide.
Villagra, N. (2007). ¿Por qué tenemos miedo de comunicar la responsabilidad social corporativa? En Bajo, A. & Villagra, N. (Eds.), Evolución conceptual y práctica de una gestión responsable (pp. 77-91). Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Ziek, P. (2009). Making sense of CSR communication. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 16, pp. 137-145. DOI: https://doi.org/10.1002/csr.183
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.